رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد:

ساماندهی بهداشتی ۴۰۰ هزار نفر حاشیه نشین در شهر تبریز

۱۳۹۳/۱۲/۲۴ - ۱۱:۳۰:۴۰
کد خبر: ۲۷۲۷۵۹
ساماندهی بهداشتی ۴۰۰ هزار نفر حاشیه نشین در شهر تبریز
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه حاشیه های شهرها مناطقی مغفول از نظر بهداشتی و درمانی هستند گفت: بیشترین آسیب های اجتماعی در این مناطق انجام می شود .

به گزارش خبرگزاری برنا، محمد حسین صومی اظهار داشت: با توجه به حساسیت های وزیر بهداشت و نیز ابلاغ طرح سامان دهی حاشیه نشینی شهرها از سوی وزارت بهداشت، حاشیه شهر تبریز و شهرهای اطراف آن که جمعیتی بین 50 تا 100 هزار نفر داشتند را طبق تعاریف وزارت کشور، مشخص کردیم.

صومی در تشریح چگونگی اجرای این طرح ، یکی از نقاط قوت این طرح را واگذاری خدمت به بخش خصوصی دانست و افزود: ابتدا بسته های خدمتی را تعریف کردیم سپس قیمت هر خدمت استخراج شد و برای شرکت های خصوصی مناقصه برگزار شد و بعد از برگزاری مناقصه شرکت برنده مشخص و در نهایت خدمت به آن شرکت واگذار شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: ما مراقب سلامت را در سطح اول پزشک عمومی دیده ایم البته قبل از آمدن پزشک عمومی، حتما اطلاعات توسط مراقب سلامت ثبت می شود سپس،فرد به پزشک مراجعه می کند و مورد معاینه قرار می گیرد و تمام اطلاعات بیماری فرد ثبت می شود.

وی تأکید کرد: در این طرح، به ازاء هر 8 تا 16 هزار نفر یک مرکز سلامت، و به ازاء هر 50 تا 70 هزار نفر یک مجتمع سلامت راه اندازی می شود اما مدیریت آنها در اختیار مجتمع سلامت است و مرکز سلامت در واقع همان نقش مراکز بهداشتی درمانی سابق را ایفا می کنند.

وی با بیان این مطلب که یکی از محاسن این طرح، این است که پنج رشته تخصصی شامل داخلی، کودکان، زنان و زایمان، جراحی عمومی و روان پزشکی را در مجتمع سلامت تدارک دیده ایم خاطر نشان کرد: بیمار پس از مراجعه به پزشک عمومی و نیاز به خدمات تخصصی به این مرکز ارجاع داده می شود.

دکتر صومی در پایان در ارایه آمار حاشیه نشینان شهر تبریز و استان آذربایجان غربی گفت: در استان، 550 هزار نفر حاشیه نشین وجود دارند که از این بین 400 هزار نفر از آنان در شهر تبریز سکونت دارندکه برای تحت پوشش قرار دادن 400 هزار نفر حاشیه نشین شهر تبریز 5 مرکز که هر کدام حدود 150 هزار نفر را تحت پوشش قرار می دهند راه اندازی شده اند.

وی زمان شروع این طرح را خرداد ماه سال جاری عنوان کرد و اظهار داشت: به عنوان نمونه، منطقه شهید چمران به عنوان الگوی ارائه خدمت توسط بخش غیر دولتی در حاشیه شهرها در نظر گرفته شده است که در حال حاضر تمامی خدمات سطح اول یعنی ارتقاء سلامت، پیشگیری و غربالگری بیماری ها توسط پزشک عمومی صورت می گیرد.

گفتنی است در اجلاس اخیر روسای دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور، دکتر سیاری معاون بهداشت از اقدام سه دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مشهد و بوشهر در زمینه ساماندهی حاشیه شهرها تقدیر و تشکر کرد

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز