قرائی مقدم در گفت و گو با برنا:

هر چقدر منع کنند، اوضاع بدتر می‌شود

۱۳۹۳/۱۲/۲۵ - ۱۵:۱۴:۱۵
کد خبر: ۲۷۲۸۵۲
هر چقدر منع کنند، اوضاع بدتر می‌شود
قرائی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه گفت:« عوامل خشونت زا از طرف صادرکنندگان مجوز منع شادی اغاز می‌شود.»

امان الله قرائی مقدم با اشاره به رشد ناهنجاری در چهارشنبه‌های آخر سال که در چند سال اخیر اتفاق افتاده است، اضافه کرد:« وقتی با جوانان برخورد تند می‌کنند و نمی‌گذارند، آتش بازی کنند و سنت را به جا بیاورند، سنتی که موجب پایداری نام ایران شده است، سبب خشونت می‌شود، آتش که نیست، بوته هم که نیست، پس فقط استفاده از ترقه و مواد محترقه می‌ماند.»

جامعه شناس افزود:«بنده چند سال است که گفتم تمهیدات برای چهارشنبه سوری باید در طول زمستان فراهم شود.شهرداری شاخه‌های درخت‌هایی را که غرس می‌کند، در طول زمستان جمع آوری کند، بسته بندی کند و برای چهارشنبه سوری بفروشد ،مردم آتش درست کنند .»

قرائی مقدم گفت:«خشونت از خشونت ناشی می‌شود. در طول این سال ها درک نکردیم که آنچه مارا از گزند اجانب از عرب و مغول و تاتار و... مصون نگه داشته، برگزاری چنین سنت هایی است ، اما وقتی نمیگذارند، جوانان کم کم ایران را فراموش می‌کنند. برگزاری چنین مراسم‌هایی موجب دوام ایران می‌شود.عملکرد بد مسئولان که مانع برگزاری درست مراسم می‌شود ،خشونت را به مراسم اضافه می‌کند.»

این استاد دانشگاه افزود:«اگر دولت خودش مراسم و جشن برای این روز برگزار کند، بسیار عالی است، اما مراسمی مردمی نه دولتی. اگر مسئولان خودشان هم در مراسم مختلف شرکت کنند، این اتفاق مانع ایجاد خشونت می‌شود.»

قرائی مقدم با اشاره به ضرورت تاثیر رسانه‌ها در حوزه جوانان گفت:«رادیو و تلویزیون فقط مردم و جوانان را می‌ترسانند. نشان دادن صحنه‌های خشونت آمیز و سوختگی‌ها و آسیب ها خشونت را افزایش می‌دهد.هر چقدر منع کنند، اوضاع بدتر می‌شود.»

 

 
 
 
نظر شما