سفر به سرزمین زاگرس

۱۳۹۴/۰۱/۰۲ - ۰۱:۱۰:۳۲
کد خبر: ۲۷۳۴۰۴
سفر به سرزمین زاگرس
تنوع آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی کرمانشاه را به یکی از کانون‌های مهم گردشگری ایران بدل کرده است. در این استان علاوه بر آنکه می توانید آثار باستانی و تاریخی زیادی را ببینید،می توانید در میان عشایر کلهر، سنجابی، قلخانی، زنگنه، ذوله و زردلان (بالوند) بچرخید و عکس بگیرید.شیرینی های خوش طمع کرمانشاهی بخورید و حسابی خوش بگذرانید.پس به استان زیبای کرمانشاه خوش آمدید.

چطور برسیم؟

برای سفر به استان کرمانشاه راه های زیادی دارید. اتوبوس و هواپیما به راحتی شما را به این استان می‌رسانند.اگر از تهران به مقصد کرمانشاه حرکت می کنید، پیشنهاد ما این است که اتوبوس را انتخاب کنید. هزینه اتوبوس به نسبت هواپیما ارزان‌تر است، اما اگر حوصله سفرهای دور و دراز را ندارید و می خواهید زودتر به مقصد برسید، می توانید از هواپیما استفاده کنید.

کجا بگردیم؟

اگر اهل گشت و گذار هستید، حتما سری به جاذبه های طبیعی منطقه بزنید:

سراب طاق وسان در شمال کرمانشاه،سراب قنبر در جنوب کرمانشاه،سراب نیلوفر در 30 کیلومتری شمال باختر کرمانشاه،سراب های خفر در کیلومتر 18 جاده کرمانشاه - سنندج، سراب یاوری در جاده کرمانشاه – روانسر،غارآسنگران در 22 کیلومتری جاده کرمانشاه – سنندج، غار پراو در شمال کرمانشاه، غار تایله نودر: بدره – کوه یرزرد، غار جوجو در ارتفاعات پراو، غار رتیل در مسیر کرمانشاه به کرند ،غار کلیسا، غار مرشکا و غار میراوی در ارتفاعات کرمانشاه از دیدنی ترین مناظر طبیعی استان هستند.علاوه بر این اگر اهل گشت و گذار در مکان های تاریخی هستید در کرمانشاه وقت کم می آورید.برای آنکه بتوانید بهتر برنامه ریزی کنید،نگاهی به لیست زیر بیاندازید:

اسلام آباد غرب:  ماهیدشت،کاروانسرای ماهیدشت،بنای فیروز آباد،محوطه تاریخی چغاگاوانه

پاوه       :  چشمه آب معدنی،رودخانه سیروان،روستای شمشیر،روستای هجیج،غار قوری قلعه،مسجد جامع پاوه

ثلاث باباجانی  :  سرآب مایشان،قلعه سنگی ده شیخ،قلعه سنگی میر آباد،چشمه زیره

جوانرود         :   تپه های سه گانه موسی،سرآب روانسر،قلعه جوانرود،گوردخمه روانسر

دالاهو            :  بابا یادگار،سراب کرند،طاق گرا،قلعه جیران،قلعه یزدگرد،مجموعه طبیعی بان زرده،زیج منیژه پاطاق

سر پل ذهاب    : برج هزار گریه،برد عاشقان،زیج منیژه قلعه شاهین،قلعه شاهین،قلعه

منیژه،گوردخمه دکان داوود،مقبره احمد بن اسحاق،نقش برجسته

اشکانی،نقش برجسته لولویی ها

سنقر کلیایی  :   بقعه مالک،سر آب گزنهله

صحنه         :     پل دینور،پل میان راهان،تخت تیمور،سرآب و آبشار صحنه،شهر تاریخی دینور،صفحه تراشیده دینور،گور دخمه بزرگ و کوچک دربند

قصر شیرین       : چهار قاپو،کاخ ساسانی خسرو پرویز،کاروانسرای قصر شیرین،نهر شاه گدار

کنگاور           :   بازار کنگاور،پل کوچه،تپه باستانی گودین،حمام حاج اصغرخان، معبد آناهیتا

گیلان غرب       : بنای ساسانی سر آب،تپه تاریخی،سر آب گیلان غرب،گور دخمه دیره

هرسین          : پل قوزیوند،پل گرگوند،تپه گنج دره،تخت شیرین،سر آب هرسین،قلعه

سرماج،گوردخمه های برناج،شمس آباد و اسحاق وند،مجموعه مذهبی گره بان،محوطه تاریخی هرسین

چی بخوریم؟

در کرمانشاه مشکلی برای پیدا کردن رستوران خوب ندارید و می‌توانید با هر ذائقه ای که دارید غذای مورد نظرتان را پیدا کنید.یکی از غذاهای معروف کرمانشاه دنده کباب است اما یادتان باشد، یک پرس دنده کباب دو نفر را به راحتی سیر می‌کند.

چی بخریم؟

روغن کرمانشاهی ، نان برنجی، کاک، نان خرمایی،گلیم ،جاجیم، تنبور و چرم سوغات های کرمانشاه است.علاوه بر این ها از نظر بافت پارچه، منطقه سقز و از نظر ساخت پای‌افزار گیوه یا کلاش و کالی اورامانات و آبادی‌های پیرامون کوهستان شاهو مانند هجیج، نودشه و آبادی‌های نوسود شهرستان پاوه چون میریه، خانه‌دره، مژگان، مزوی و وزلی از عمده‌ترین نواحی بافت و صدور پارچه و پای‌افزار در استان به شمار می‌روند. جولایی و بافت پارچه و انواع منسوجات مانند بوزو، برمال، جاجم، بره، پوشمین، موج، جوراب، دستکش، زنگال و کلاء به عنوان حرفه یا کار جنبی بخشی از آبادی نشینان مناطق مختلف کردستان محسوب می شود و می توانید سوغاتی های خوبی از این مناطق تهیه کنید.

 

 

 

نظر شما