در گفت و گو با برنا عنوان شد؛

تور دریایی ضرورتی در صنعت گردشگری

۱۳۹۴/۰۱/۰۷ - ۰۹:۲۷:۳۰
کد خبر: ۲۷۳۹۳۵
تور دریایی ضرورتی در صنعت گردشگری
در اغلب کشورهای دنیا توجه به تورهای دریایی، حمل نقل دریایی, ورزشها و تفریحات آبی، غواصی و تفریحات مرتبط با ساحل و دریا جزء برنامه های گردشگری آن کشورها است. دریا و ساحل در صنعت گردشگری ایران نیز از جذابیت بالایی برخوردار است.

در این نوع گردشگری، گردشگران با فرهنگ، آداب و رسوم جزیره‌نشینان آشنا می‌شوند و با استفاده از تسهیلات، خدمات ساحلی، خرید اقلام و صنایع‌دستی منافع اقتصادی خوبی را نصیب جزیره‌نشینان می‌کنند .

دریای خزر در شمال ایران و مجاورت با سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان موقعیت مناسبی را برای دسترسی به دریا فراهم کرده است و هر سال در فصل گرم سال چندین میلیون مسافر از شهرهای مختلف به این منطقه سفرمی کنند. 

آرش نور آقایی کارشناس گردشگری در گفتگو با خبرنگار محیط زیست برنا گفت: در تمام نقاط جهان نوار ساحلی وجود دارد که در عرصه  گردشگری به روشهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

او با اشاره به اینکه گردشگری بخش‌های مختلفی چون گردشگری فرهنگی و زیست محیطی دارد افزود:کشور ما در بخشهای مختلف گردشگری چه از نظر فرهنگی و چه از نظر زیست محیطی مشکلات فراوانی دارد.

نور آقایی ادامه داد:ایران از نظر داشتن منابع طبیعی گردشگری جزو 5 کشور اول جهان قلمداد می‌شود و با توجه به داشتن جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی از جایگاه خاصی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی برخوردار است که یکی از این جاذبه‌های طبیعی دریاست. دریای خزر، خلیج‌فارس و دریای عمان 3 نقطه آبی در سرزمین ما به شمار می‌آیند و کمتر کشوری از چنین امکانات طبیعی‌ای برخوردار است.

او گفت:متأسفانه با توجه به جاذبه های دریایی در حوزه گردشگری کشور، ورزش‌های آبی یا تفریحات آبی مورد توجه قرار نمی گیرند.فعالیت‌های تفریحی آبی مانند غواصی، سفرهای تفریحی، اسکی روی آب، جت‌اسکی، آکواریم دریایی و ماهی‌گیری در آب‌های عمیق از مهم‌ترین جذابیت‌های گردشگری دریایی‌هستند.

او افزود: دریای خزر به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه جهان از مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری درکشور به شمار می‌رود.خلیج فارس نیز به دلیل وجود جزایر زیبا که زیستگاه پرندگان مهاجر ، گونه‌های دریایی منحصر به فرد آبزیان و مرجان‌ها دریایی پتانسیل بسیار بالایی برای گردشگری دریایی دارد.

نور آقایی تصریح کرد:از دریای خزر به عنوان یک مجموعه پیونددهنده کشورهای اطراف با کشور باید استفاده کرد وبه منظور ارتباط  و پیوند با کشورهای اطراف دریای خزر وجود یک تور گردشگری دریایی ضروری است.  فرهنگ دریایی وحفاظت از دریا شناخته ‌شده نیست و به همین دلیل انگیزه‌ای برای ایجاد تورهای مسافرت دریایی وجود ندارد

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه در زمینه راه اندازی کشتی های تفریحی یا حمل و نقل دریایی ضعف داریم,اظهار داشت:راه اندازی حمل و نقل دریایی به جای ساخت جاده ها که باعث تخریب جنگلها و آسیب رساندن  به محیط زیست می شود,ضمن بهره مندی از جاذبه های دریایی,محیط زیست را نیزحفظ خواهیم کرد.

او اظهار داشت:کوههایی که در اطراف این دریا هستند به عنوان یک جاذبه طبیعی با حفظ قوانین محیط زیستی پتانسیل  گردشگری دارند.     

 

خبرنگار: ترانه هراتیان

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز