سفر به الموت

۱۳۹۴/۰۱/۰۹ - ۰۶:۰۱:۰۰
کد خبر: ۲۷۴۱۸۴
سفر به الموت
اگر اهل دید و بازدید نوروز هستید و برای سفر تنها دو یا سه روز وقت دارید،پیشنهاد ما این است که قزوین را برای سفر انتخاب کنید.سفری سریع به استانی زیبا که می تواند از هر نظر برایتان جالب باشد.در این سفر نه تنها می توانید آثار باستانی زیبای قزووین را ببینید، بلکه می توانید در طبیعت بکر و زیبای استان استراحت کنید و از غذاها و شیرینی های لذیذ قزوینی بخورید.پس به قزوین خوش آمدید.

چطور برسیم؟

اگر ساکن تهران هستید با اندکی حوصله و نزدیک به یک ساعت و نیم رانندگی به قزوین می رسید. مسیر 140 کیلومتری تهران – قزوین قدیمی ترین اتوبان ایران است. بعد از خارج شدن از تهران باید از شهرهای کرج، هشتگرد و آبیک عبور کنید تا به قزوین برسید. در طول مسیر دو کارخانه عظیم توجه همه را جلب می کند. اولی کارخانه سیمان آبیک و دیگری نیروگاه برق شهید رجایی که هردو جنوب بزرگراه قرار دارند..

 

کجا بگردیم؟

استان قزوین در حوزه مرکزی ایران قرار گرفته است و 5 شهرستان به نام های قزوین، البرز، آبیک ، بوئین زهراء و تاکستان دارد.قزوین در دامنه جنوبی البرز واقع شده و تمام قسمتهای شمالی ، غربی و جنوبی آن کوهستانی است. بلندیهای رشته کوه البرز در جهت شمال شرقی-شمال غربی به صورت کوههای پراکنده این استان را از دیگر استانهای همجوار متمایز کرده است.براساس روایات تاریخی شهر قزوین در دوره شاهپور اول ساسانی بنا شده است. شاهپور این شهر را برای جلوگیری از حمله دیالمه بنا کرد و سپاهیان خود را در آنها جای داد. به این ترتیب پایگاه نظامی شاهپور توسعه پیدا کرد و هسته اصلی شهر قزوین به وجود آمد. در زمان حکومت صفویه، با برگزیده شدن قزوین به عنوان پایتخت ، این شهر اعتبار بیش‌ترى پیدا کرد و آثار و بناهاى متعددى در آن ساخته شد. به همین دلیل در قزوین گزینه های مختلفی برای پر کردن اوقات فراغت پیش روی شما است. اگر اهل گشت و گذار در اماکن تاریخی هستید، پیشنهاد ما این است که از بازار شروع کنید. یکی از بزرگترین و زیبا ترین بازار های سنتی ایران در شهر قزوین در خیابان امام خمینی قرار دارد. مجموعه بازار سنتی قزوین شامل سرا ها، کاروانسراها، چارسو ها و راسته های متفاوت است که هرکدام ویژگی خاص خود را دارد ولی معروف ترین قسمت بازار قزوین سرای سعد السلطنه است که متاسفانه چندی پیش دچار آتش سوزی شد و هم اکنون مراحل پایانی مرمت آن در حال انجام است. این سرا یکی از زیبا ترین چارسو ها را در خود جا داده است. برای گشت و گذار در بازار قزوین شما باید حدود 3 ساعت وقت صرف کنید تا همه جا را ببینید. در این مجموعه بازار مسجد النبی نیز قرار دارد که این مسجد در دوره صفویه ساخته شده و در دوره قاجار الحاقاتی به آن اضافه شده است. یکی دیگر از آثار مهم تاریخی قزوین مسجد جامع قزوین واقع در خیابان سپه است. بنا به گفته اهالی این مسجد در ابتدا آتشکده ساسانی بوده و پس از اسلام تبدیل به مسجد شده است و می توان گفت یکی از قدیمی ترین مسجد های ایران است و کاشیکاری های گنبد این مسجد منحصر به فرد است.

در امتداد همان خیابان سپه سردر شهربانی قرار دارد که در دوره قاجار یکی از ورودی های کاخ عالی قاپو یا چهل ستون قزوین بوده است. کاخ چهل ستون امروزه به موزه تبدیل شده است و با گشت و گذار در این کاخ موزه با نمونه ای از آثار تاریخی به دست آمده در حفاری های اطراف قزوین آشنا خواهید شد.

در سفر به قزوین بهتر است که حتما از حسینیه امینی ها دیدن کنید. این حسینیه دارای ارسی هایی با شیشه های رنگی است که در اثر تابش نور به داخل منظره زیبایی را ایجاد می کند. در بازدید از حسینیه امینی ها دیدن زیرزمین این حسینیه را فراموش نکنید که بسیار زیبا است. در بازگشت از حسینیه امینی ها، اگر از هر عابری سراغ گرمابه صفا را بگیرید آنطرف خیابان را به شما نشان خواهد داد. اگر سن شما اجازه بدهد و فیلم کفش های میرزا نوروز را دیده باشید دیدن این حمام قدیمی را به شما پیشنهاد می کنم.

البته قزوین علاوه بر جاذبه های تاریخی طبیعت زیبا و تحسین بر انگیزی نیز دارد. در یک برنامه ریزی یک روزه اگر صبح زود در دل کوه رانندگی کنید به منطقه الموت خواهید رسید. البته پیشنهاد ما برای دیدن شهر الموت بیش تر از طبیعت خاص و زیبایش وجود قلعه های اسماعیلیه است. مهمترین قلعه در این منطقه قلعه گازرخان است که تقریبا در فاصله 65 کیلومتری از قزوین واقع شده است. وقتی پای قلعه رسیدید از اینکه باید از یک کوه مرتفع بالا بروید نترسید. بعد از عبور از رودخانه پای قلعه به پله هایی می رسید که شما را به بالای قلعه هدایت می کند. اگر اهل کوه و کوه نوردی نیستید سعی نکنید ماجراجویی کنید و حتما از پله ها استفاده کنید. بعد از رسیدن به بالای قلعه با منظره ای زیبا از بخش الموت روبرو می شوید. باتوجه به اینکه کارشناسان در این قلعه مشغول حفاری هستند به توصیه های آنها عمل کنید و به مناطق ممنوعه وارد نشوید. در بازگشت از قلعه اگر عجله زیادی برای خوردن نهار ندارید، می توانید به منطقه اوان بروید و کنار دریاچه زیبای اوان استراحت کنید و نهار میل کنید. البته توصیه می شود که خوراک خود را همراه ببرید چون در این منطقه رستورانی پیدا نخواهید کرد. در راه برگشت به قزوین، اطراف روستای رزجرد قهوه خانه هایی وجود دارند که عصرانه های خوش مزه ای در آنها پیدا می کنید.

چی بخوریم؟

 در قزوین رستوران های خوبی پیدا خواهید کرد. غذای سنتی قزوین قیمه نثار، بسیار لذیذ است و رستوران هایی که غذای ایرانی دارند،این غذا را برای مسافران آماده می کنند. البته اگر اهل فست فود هم باشید در قزوین به مشکلی برخورد نخواهید کرد. از هر عابری در خیابان آدرس رستورانی را بگیرید، لیستی بلند مقابلتان قرار خواهد داد. پس نگران غذا در قزوین نباشید.

چی بخریم؟

برای خریدن سوغاتی شما می توانید سری به شیرینی فروشی ها بزنید و باقلوای قزوین را به شهر خود ببرید. این باقلوا در دو نوع پیچ و لوزی به فروش می رسد. البته شیرینی های خشک قزوین مثل نان چایی و ... نیز بسیار دلچسب است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز