خاموشی یک ساعته در ۱۲ شهر ایران

۱۳۹۴/۰۱/۰۹ - ۱۳:۰۴:۳۵
کد خبر: ۲۷۴۲۴۱
خاموشی یک ساعته در ۱۲ شهر ایران
همزمان با اجرای طرح جهانی ساعت زمین، میادین و بناهای فرهنگی و تاریخی 12 شهر کشورمان به مدت یک ساعت خاموش شدند.
به گزارش گروه جوان و جامعه برنا، عملیات «یک ساعت برای زمین» یا « ساعت زمین » شنبه از استرالیا آغاز شد و به این مناسبت ساختمان اپرا و پل سیدنی نخستین بناهای نمادین در جهان بودند که در این فصل کلیدی از سال برای مبارزه با گرم شدن آب و هوا در تاریکی فرو رفتند .
 
همزمان با این رویداد جهانی در 163 کشور جهان، این طرح در 12 شهر ایران از جمله اصفهان ، تهران، اراک، ارومیه، ،اهواز، تبریز، رشت، زاهدان، شیراز، قم،کرج،کرمان،کرمانشاه، مشهد و همدان در طرح ساعت زمین مشارکت کردند. این حرکت با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی، ‌مقابله با تغییرات آب و هوایی و جلوگیری از گرمایش زمین اجرا شد.
 
حرکت جهانی ساعت زمین در تهران
 
مدیریت شهری تهران نیز برای اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست در مناطق 22 گانه تهران با خاموشی چراغ های برج میلاد، برج آزادی،‌ آب نمای پارک ملت، برج طغرل، بوستان ولایت و ساختمان های شهرداری به مدت یک ساعت از 20 و 30 دقیقه تا 21 و 30 دقیقه اقدام کرد.
 
علاوه بر نمادهای اصلی کشورها که به صورت نمادین در این روز خاموش می شود، تعدادی از طرفداران و دوستداران محیط زیست نیز در این روز با خاموش کردن لامپ خانه ها و روشنایی های اضافی، اتحاد و همدلی جهانی را برای حفاظت از زمین نشان دادند.
 
 اجرای طرح جهانی ساعت زمین پاک در شیراز   
 
همزمان با طرح جهانی ساعت زمین پاک ، چراغ های دروازه قرآن شیراز خاموش شد .
به مناسبت روز جهانی ساعت زمین، دیشب چراغ های المان پارک خواجوی کرمانی و دروازه قرآن شیراز و نورپردازی اطراف این نماد شهری همزمان با هزار و 400 شهر دنیا خاموش شد .بسیاری از خانواده‌ها نیز در شیراز با خاموش کردن چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های الکتریکی غیرضروری خود به مدت یک ساعت ، در این طرح جهانی مشارکت کردند .
 
یزد به طرح جهانی ساعت زمین پیوست   
 
با برگزاری مراسم سالانه ساعت زمین چند مرکز مهم تاریخی و فرهنگی شهر یزد ، به این طرح جهانی پیوست . دیشب سیستم‌های روشنایی و نورپردازی بلندترین بادگیر جهان و ایران در عمارت تاریخی باغ دولت آباد یزد و چند بنای تاریخی دیگر یزد از ساعت هشت وسی تا نه وسی دقیقه شب یک ساعت خاموش شد.
 
 خاموشی چراغ های اماکن تاریخی اصفهان
 
همچنین چراغ های ورودی مسجد امام(ره)، پل‌های تاریخی سی و سه پل و خواجو به مدت یک ساعت خاموش شد.
ستاد گردشگری اصفهان به عنوان ستادی پیشرو در بین ستادهای نوروزی دیگر این برنامه را همانند سال گذشته اجرایی کرد تا مسافران نیز به عنوان سفیران فرهنگی، شاهد اجرای این برنامه باشند.
 از جمله شاخصه‌های مهم این برنامه در میدان نقش جهان اصفهان حضور مسافران نوروزی و گردشگران داخلی و خارجی به عنوان سفیران فرهنگی شهرها و کشورهای خود بود.
 
اجرای طرح جهانی ساعت زمین در تبریز
 
مردم تبریز همزمان با بیش از 10 هزار شهر جهان، طرح ساعت زمین را اجرا کردند.
این طرح در تبریز در پل کابلی، ساختمان اداره کل حفاظت محیط زیست، ساختمان فرمانداری و عمارت تاریخی میدان ساعت و ایل گلی، ساختمان مرکزی شهرداری تبریز و چندین ساختمان مناطق شهرداری اجرا شد.

رشت و طرح جهانی ساعت زمین

دیشب همچنین چراغ‌های ساختمان تاریخی شهرداری رشت، معابر جلوی ساختمان و میدان شهرداری راس ساعت 20:30 به مدت یکساعت خاموش شد.

نظر شما