سفر به حاشیه دریای خزر

۱۳۹۴/۰۱/۱۳ - ۰۸:۵۴:۲۱
کد خبر: ۲۷۴۶۶۹
سفر به حاشیه دریای خزر
برای مردم ایران که بیشتر در سرزمینی کم آب زندگی می کنند،سفر به سواحل دریای خزر، سفری همراه با هیجان است. این هیجان با انتخاب مسیر سفر آغاز می شود. اگر شما قصد سفر به استان مازندران را داشته باشید و مبدا سفر نیز تهران باشد، سه انتخاب برای رسیدن پیش روی شماست که هریک هال و هوای خود را دارد.

اگر مقصد شما نوشهر، چالوس، تنکابن یا رامسر است جاده چالوس نزدیک ترین مسیر برای رسیدن به مقصد خواهد بود. با شروع سفر در جاده چالوس شما اولین هیجان سفر خود را با دیدن رستوران های کنار جاده در بخش آسارا تجربه خواهید کرد. تراکم رستوران ها در جاده برون شهری و همجواری این رستوران ها با رودخانه کرج فرد را وسوسه می کند که همان ابتدای مسیر اتومبیل خود را نگه دارد و در یکی از این رستوران ها استراحت کند. ولی دلخوشی رسیدن به سواحل مانع از توقف زود هنگام می شود. مناظر متفاوتی که در جاده چالوس خواهید دید بسیار لذت بخش است. مناظری مانند سد کرج و دریاچه سد، منطقه سیاه بیشه و جگرکی های کنار جاده، گردنه های هزار چم و صخره های اطراف جاده و نهایتا پارک فین در نزدیکی چالوس همگی به لذت بردن شما از طول مسیر کمک خواهد کرد. هنگام رانندگی در جاده چالوس باید دقت داشت که سرعت زیاد علاوه بر ایجاد خطر جانی باعث می شود که مناظر فوق العاده طبیعت این منطقه را از دست بدهید، پس آرامش خود را حفظ کنید و از مسیر لذت ببرید.

اگر مقصدتان رفتن به بخش میانی استان مازندران و شهرهایی مانند بابل، بابلسر و فریدونکنار است مسیر هراز مسیری مناسب است. عرض جاده نسبت به جاده چالوس بیشتر است و برای رانندگی مسیر راحت تری به حساب می آید. در طول مسیر شما از رودهن، آبعلی و آمل عبور خواهید کرد. آبشار پلور در مسیر منظره ای زیباست و نوشیدن آب گوارا و خنک چشمه های اطراف این آبشار باعث آرامش میشود. در طول مسیر حوالی گزنک رستوران هایی هستند که ماهی های قزل آلای لذیذی را به مسافران ارائه میدهند. اگر هنگام نهار یا شام از مقابل آن ها عبور می کند توصیه می شود که حتما طعم این ماهی ها را بچشید. بعد از حدود 120 کیلومتر به جنگل های آمل خواهید رسید که جنگل های بسیار زیبایی هستند و اگر اهل گشت و گذار در طبیعت هستید قدم زدن در این پارک جنگلی را از دست ندهید. اولین شهری که در استان مازندران در این مسیر انتظار شما را می کشد شهر آمل است.

آخرین مسیر برای رسیدن به مازندران جاده فیروزکوه است. این جاده شما را به قسمت شرقی مازندران یعنی شهر هایی مثل قائم شهر، ساری و نکا هدایت می کند. برای رسیدن به جاده فیروزکوه از تهران شما باید تا رودهن رانندگی کنید و در یک دو راهی به سمت دماوند برانید. در طول این مسیر دو پدیده خاص خودنمایی می کند اولی طبیعی است و بلند ترین قله ایران یعنی همان دیو سپید پای در بند یا دماوند. اما پدیده دوم پل ورسک است که ساخته دست بشر است و بعد از دیدن آن به این نتیجه خواهید رسید که یکی از شاه کار های مهندسی ایران در فیروزکوه ساخته شده است. در طول مسیر بعد از فیروز کوه شما از پل سفید و گلوگاه عبور خواهید کرد و نهایتا به قائمشهر می رسید. وجود جاده عریض و تفکیک از خط عبوری مجاور این امکان را برای رانندگان فراهم می آورد تا با آرامش بیشتری در این جاده رانندگی کنند.

 

کجا بمانیم؟

بعد از رسیدن به سواحل خزر با مساله اقامت روبرو خواهید شد. خوشبختانه علاوه بر هتل های فراوانی که در این منطقه وجود دارد، افراد زیادی کنار خیابان‌ها در حال اجاره اتاق یا ویلا هستند. در ایام  عید شما باید هزینه بیشتری برای اقامت پرداخت کنید. اگر هم علاقه ای برای پرداخت هزینه اقامت ندارید، می توانید از چادر های مسافرتی استفاده کنید. فقط به این مسئله توجه کنید که در محل‌هایی اقدام به برپا کردن چادر کنید که شهرداری برای این کار در نظر گرفته، تا هم امکانات رفاهی بیشتری در اختیارتان باشد و هم از امنیت بالاتری برخوردار باشید.

 

کجا بگردیم؟

همه جای استان مازندران امکان تفریح و تفرج فراهم است، فقط باید بدانید که دوست دارید در کوه و جنگل تفریح کنید یا لب ساحل. البته اگر برای این انتخاب مردد بودید زیاد ناراحت نباشید چون با رفتن به منطقه زیبای سی سنگان هم از جنگل استفاده خواهید کرد هم از مناظر ساحل.

تفریحات مکانیکی نیز این روز ها در مازندران زیاد شده است. اگر سری به نمک آبرود بزنید میتوانید سوار هواپیما های ملخی بشوید یا به کارتینگ رفته و هیجان سرعت خود را خالی کنید و یا به باشگاه تیر اندازی بروید و با تیر و کمان تیر اندازی کنید. در مازندران نگران سپری کردن وقت نباشید زیرا حتی اگر برنامه هم برای تفریح نداشته باشید امکانات تفریح آنقدر زیاد است که شما را جذب خود خواهد کرد.

 

چی بخوریم؟

لذت دیگری که در سفر به مازندران انتظار شما را می کشد، غذا های لذیذ شمالی است. از میرزا قاسمی تا ماهی سفید و کباب ترش. بیشتر غذا های شمالی از سیر فراوان استفاده می شود، پس اگر سیر دوست ندارید از این غذا های رنگارنگ بی بهره خواهید ماند و تنها باید به خوردن کته کباب قناعت کنید..

 

چی بخریم؟

سوغاتی که از شمال برای آشنایان می توان به همراه آورد متنوع است. با رفتن به بازار ماهی فروش های هر شهر می شود ماهی سفید خریداری کرد یا با رفتن به دکه های اول جاده کلوچه و مربا و انواع ترشی خرید. به خاطر داشته باشید برای اینکه دچار ناراحتی خانم خانه از خرید سوغاتی نشوید هنگام خرید ماهی سفید همان جا از ماهی فروش بخواهید که ماهی را برایتان پاک کند.

نظر شما