گشت و گذار در طبیعتی بکر

۱۳۹۴/۰۱/۱۴ - ۱۰:۰۹:۰۵
کد خبر: ۲۷۴۷۴۱
گشت و گذار در طبیعتی بکر
از پایتخت که به جنوب غربی برویم به سرزمینی می رسیم که مردمانش با گویشی زیبا، همیشه پرچمدار و پشتیبان دفاع از خاک وطن بوده و هستند، جایی که آداب و رسوم عشایرش زبانزد خاص و عام است.به استان چهارمحال و بختیاری خوش آمدید.
چطور برسیم؟

برای رسیدن به چهارمحال و بختیاری می توانید با ماشین شخصی خودتان به شهرکرد بروید.اگر از تهران حرکت می کنید باید به سمت اصفهان برانید و پس از آن راهتان را به سمت شهرکرد کج کنید.البته یادتان باشد که در این صورت 8-9 ساعت در راهید!

کجا بمانیم؟

اگر اهل ماجراجویی و خوابیدن در دل طبیعت هستید، پیشنهاد می کنیم که سری به جنگلهای این استان بزنید؛ جنگل هایی درحدود 307 هزار هکتار که به صورت نواری از کوههای بازفت (شهرستان کوهرنگ) شروع و به ارتفاعات فلارد (شهرستان لردگان) ختم می شوند.سفر به ارتفاعات هم خالی از لطف نیست.زردکوه بختیاری به دلیل یخچالها وشکل خاصش معروفترین ارتفاعات  این استان  است که همواره مورد توجه کوهنوردان قرار گرفته است.

کجا بگردیم؟

تالاب چغاخور،چشمه دیمه،چشمه کوهرنگ،چشمه برم،دشت لاله های واژگون،منطقه حفاظت شده تنگ صیاد،آبشار آتشگاه،آبشار دره عشق،غار سراب،کمربند سبز حاشیه زاینده رود،آبشار تونل کوهرنگ،آثار سنگی صخره ای،بردگوری ها (در بهمن آباد و دوآب صمصامی و سرخون)، نقوش برجسته سنگی (شیرین او، الگی در بازفت) مربوط به دوره الیماییان، طاق سنگی های حوالی جونقان،پل خدا آفرین در بازفت،کتیبه های سنگی، تصویرنگاری جهان بین،نقوش چوپانی قلعه تک،کتیبه های سنگی رخ،کتیبه های مشروطیت در پیرغار (فارسان) ...بخشی از آثار دیدنی استان است.علاوه بر این اگر جاذبه های تاریخی برایتان جالب است استان چهارمحال و بختیاری دیدنی های زیادی دارد.

اگر گذرتان به چهارمحال و بختیاری افتاد حتما سری به پل زمانخان ،قلعه دزک،قلعه سردار اسعد بختیاری،خانه ستوده چالشتر،شیر سنگی بختیاری ها ،بردگوری ها و مسجد اتابکان بزنید.

چی بخوریم؟

حتما راجع به کباب های لذیذ و دوغ های خوش طمع بختیاری زیاد شنیده اید.اگر به شهرکرد سفر می کنید، می توانید دوغآشی هم بخورید.دوغآشی آش دوغ منطقه بختیاری است و بسیار خوشمزه است.اگر هم علاقه‌ای به خوردن غذاهای محلی ندارید می توانید در هتل ها و رستوران های شهرکرد غذای مورد علاقه تان را بخورید.

چی بخریم؟

اگر اهل خرید سوغات برای دوستان و آشنایان هستید تا هدیه ای از منطقه دلاوران بختیاری برای انها به یادگار ببرید به شما توصیه می کنیم که  از فرش (فرش چالشتر با طرحهایی از قبیل خشتی، لچک، ترنج، سرو و کاج، گل مینا، بی بی باف، کف ساده، بته ای و...)، گلیم، جاجیم، سرانداز وسایر دست بافته های عشایری و روستایی همچون نمکدان، خور، خورجین، حرج، لی، موج، شیردنگ، بند، وریس، لت، چوغا وگیوه غافل نشوید.البته می توانید نگاهی هم به  خاتم ،منبتمعرق و قلمزنی هم نگاهی بیاندازید.

نظر شما