باز نشر

یک ضرب‌در روی بمب اتم، یک لبخند به انرژی هسته‌ای

۱۳۹۴/۰۱/۲۱ - ۱۰:۴۵:۰۴
کد خبر: ۲۷۵۹۰۹
یک ضرب‌در روی بمب اتم، یک لبخند به انرژی هسته‌ای
انرژی هسته ای؛ عبارتی که این روزها نَقل اکثر محافل است. اما چقدر می دانیم که انرژی هسته ای واقعا چیست و چه کاربردهایی دارد یا اینکه کاربردهای صلح آمیز انرژی هسته ای چیست.

به گزارش گروه جوان و جامعه برنا، ساده‌ترین راهی که متوجه می‌شویم که انرژی هسته ای در چه حیطه‌هایی کاربرد دارد، سرزدن به سایت سازمان انرژی اتمی ایران و یک کلیک ساده بر روی کاربردهاست.

اما اگر خبرنگار باشی و بخواهی گزارشی برای روز فناوری هسته‌ای بنویسی، موضوع به این سادگی‌ها نیست. همانطور که برای من هم نبود. از تلاش‌های بی‌وقفه برای پیدا کردن اسامی و تماس‌های مکرر با سازمان‌های مرتبط تا پیدا کردن چند شماره و اسم که دلت را اندکی خوش می کند.

سر زدن به دانشکده‌های مهندسی هسته‌ای دانشگاه‌ها و تمام سختی‌های ورود به دانشکده و ملاقات با اساتید که هر لحظه این فکر را به ذهنت می آورد که می شود یا نمی شود. بعد از تمام سختی‌ها و سرچ‌ها و تمام قول‌هایی که برای مصاحبه گرفتم، موفق به برقراری ارتباط با یک استاد دانشگاه شدم. دکتر کاظم غریب آبادی، استاد دانشگاه از سایتی برایم می گوید که در سال 1387 تاسیس کرده است تا شاید خلأ اطلاعاتی مردم را پر کند و از لحاظ فنی اطلاعاتی را برای هموطنانش فراهم کند.

موضوع جالب می شود می خواهم بدانم اصلا کاربردهای انرژی هسته ای چیست؟ سوالی که شاید برای خیلی از ما وجود داشته باشد.

غریب آبادی توضیح می دهد: «انرژی اتمی در بخش پزشکی و بهداشتی در زمینه تولید رادیو داروی ید 131، تشخیص بیماری های تیروئید و درمان آن، تهیه و تولید کیت های رادیو دارویی، تولید کیت های هورمونی، تشخیص سرطان های کولون، پانکراس، روده کوچک و ... شناخت محل تومورهای سرطانی، تشخیص عفونت ها و التهاب مفصلی، آمبولی، تشخیص کم خونی ها، استریلیز اسیون لوازم پزشکی یک بار مصرف و ... کاربرد فراوان دارد.»

همچنین در حوزه دامپزشکی و دامپروری در راستای کنترل بیماری های دامی، تولید مثل دام، تغذیه دام، اصلاح نژاد دام.

در حوزه مدیریت منابع آب و صنایع غذایی و کشاورزی و تولید الکتریسیته هم کاربردهای فراوان دارد.

اطلاعاتی گرفتم که شاید تاکنون چیزی از آن را نمی دانستم. انرژی هسته ای را فقط از جنبه سیاسی می شناختیم شاید خیلی از ما به نقش های حیاتی انرژی هسته ای در حوزه های صنعت، پزشکی و کشاورزی و دام واقف نبودیم اما امروز اوضاع متفاوت است. شاید با دانستن گوشه ای از کاربردهایش ارزش تمام چانه زنی های دولت مردانمان را بیشتر درک کنیم و دست مریزاد بگوییم به تمام تلاش ها و شب بیداری هایشان.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز