دکتر وطنی، معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری:

امیدوارم دانشگاه آزاد اسلامی قزوین هیچگاه پرچم رباتیک را زمین نگذارد

۱۳۹۴/۰۱/۲۱ - ۱۱:۰۰:۰۳
کد خبر: ۲۷۶۲۶۶
امیدوارم دانشگاه آزاد اسلامی قزوین هیچگاه پرچم رباتیک را زمین نگذارد
نسبت به سال گذشته دست آوردهای بهتری داریم، سطح مسابقات بالاتر رفته و ایران هم خوشبختانه جایگاه خوبی دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا، دکتر علی وطنی معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حضور تیم های خارجی در این مسابقات و شرکت تیم های ایرانی در مسابقات خارجی را باعث ارتقای تجارب ملی در زمینه رباتیک دانست و گفت: این مساله باعث شناخت نقاط قوت و ضعف ما می شود که قطعا باید تلاش کنیم نقاط قوت را افزایش و نقاط ضعف را پوشش دهیم.

وی ادامه داد: شرکت تیم های ایرانی در مسابقاتی که کشورهای بزرگ صنعتی و دانشگاه های معتبر جهان در آن حضور دارند، بدون تردید سطح این تیم ها را بالا برده و تجارب بین المللی ما را افزایش می دهد.

دکتر وطنی تصریح کرد: نوع ربات هایی که ما بر روی آن سرمایه گذاری می کنیم بسیار مهم است، امیدوارم جهت گیری ما به گونه ای باشد که از ربات ها برای رفع نیازهای کشور استفاده کنیم. ربات هایی مانند ربات امدادگر که به خصوص در شرایط بحرانی مانند زلزله و سیل به کمک می آیند، برای ما بسیار اهمیت دارند.

وی افزود: ربات های مفیدی که در بخش های مختلف صنعت مانند خودروسازی، نفت، در نقاط صعب العبور برای آنتن های مخابراتی، دکل های انتقال برق، تاسیسات شبکه های برق و گاز و ... بتوانند موثر باشند، مورد حمایت ما خواهند بود و معاونت علمی ریاست جمهوری آمادگی دارد به شرکت های دانش بنیانی که در این زمینه ها تاسیس شوند و محصولاتی تولید کنند که در راستای رفع نیازهای کشور و قابلیت صادرات داشته باشد، تسهیلات لازم را ارائه دهد.

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص کیفیت مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران 2015، نیز گفت: نسبت به سال گذشته دست آوردهای بهتری داریم، سطح مسابقات بالاتر رفته و ایران هم خوشبختانه جایگاه خوبی دارد.

دکتر وطنی نقش دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در ترویج علم رباتیک در ایران را غیرقابل انکار دانست و افزود: این دانشگاه در علم رباتیک و مسابقات ربوکاپ کشور و جهان، پیشرو و نامی شناخته شده است که یکی از دلایل این موفقیت ها ثبات مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی قزوین است و حمایت های سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، به خصوص معاونت پژوهشی و فناوری این دانشگاه برای توسعه ی ربات ها، موید این است که واحد قزوین نقش بی بدیلی در توسعه ی این علم دارد.

وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی قزوین توانسته در مسابقات بین المللی ربوکاپ ایران دانشگاه های دولتی را نیز گرد هم آورد و از تجربه ی سایر دانشگاه ها نیز استفاده کند، این مساله نشان از اعتقاد این دانشگاه به علم ربات و به کارگیری این علم برای توسعه ی فناوری و تجاری سازی است که معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری نیز از این حرکت حمایت و پشتیبانی می کند.

دکتر وطنی در خصوص جزییات این پشتیبانی گفت: از آنجایی که ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هنوز ستادی تحت عنوان ستاد توسعه ی فناوری رباتیک نداریم، کمتر می توانیم در توسعه ی زیرساخت ها کمک کنیم، البته به نظر می رسد زیرساخت ها حداقل در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین ایجاد شده است و در دانشگاه های دیگر هم تا حدودی وجود دارد و ما امیدواریم با رفع تحریم ها، فرصت های بهتری در کشور ایجاد شود.

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: نکته ی مهم در علم رباتیک این است که ما باید از مرحله ی پژوهش عبور کنیم و به فناوری برسیم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز از فناوری ها و پروژه هایی که در غالب تجاری سازی باشد حمایت می کند و هیچ محدودیتی هم در این زمینه نداریم.

وی افزود: در اجرای قانون شرکت های دانش بنیان اگر محصولات دانش بنیانی در زمینه رباتیک تولید شود و مشتری و خریدار آن چه در بخش دولتی و چه غیردولتی وجود داشته باشد؛ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی، بدون هیچ محدودیتی تسهیلات ارائه می کند.

دکتر وطنی در خصوص امکان تشکیل ستاد رباتیک در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز اظهار داشت: ما براساس اولویت های توسعه ی کشور، این ستادها را تاسیس می کنیم و تشکیل آن براساس ارزیابی تیم های مطالعاتی ما برای توسعه ی جامعه ی علمی کشور خواهد بود.

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: اگر اقدامات صورت گرفته در زمینه ی علم رباتیک جهت دار باشد و در راستای رفع نیازهای اساسی کشور حرکت کند و به عنوان مثال در مواقع بحرانی مانند سیل و زلزله بتواند مانع از خسارت های جانی و مالی شود و به کمک مردم بیاید، قطعا ما از این پروژه ها حمایت خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما باید در زمینه ی استفاده از ربات ها فرهنگ سازی کنیم تا در راستای رفع نیازهای جامعه باشد و اگر دانشمندان، محققان، دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی ما در کنار حمایت از عرضه ی فناوری های مربوط به ربات از ایجاد بازار تقاضای ربات هم حمایت کنند، آینده ی روشنی در این حوزه وجود دارد.

دکتر وطنی افزود: در کشور ما معمولا از بخش عرضه حمایت شده است، اما از بخش تقاضا کمتر حمایت کرده ایم؛ با توجه به این که در آستانه ی تدوین برنامه ششم توسعه ی علمی، فناوری و اقتصادی کشور هستیم، با توجه به بخش تقاضا می توانیم از آن به عنوان یک راهبرد در علم ربات بهره های خوبی ببریم.

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان ضمن آرزوی توفیق برای برگزار کنندگان مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران، گفت: امیدوارم دانشگاه آزاد اسلامی قزوین این پرچمی که در زمینه ی علم رباتیک به دست گرفته است را هیچگاه زمین نگذارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز