دو فوریت طرح :

تشکیل ستاد احیای فرهنگ فاطمی تصویب شد

۱۳۹۴/۰۱/۲۱ - ۱۲:۵۵:۳۸
کد خبر: ۲۷۶۲۹۷
تشکیل ستاد احیای فرهنگ فاطمی تصویب شد
در جریان پنجاه و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران دو فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تشکیل " ستاد احیای فرهنگ فاطمی " به منظور پاسداشت و تکریم سیره و روش اهل بیت (ع) تصویب شد.
 
 

به گزارش برنا، احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران در توضیح این طرح گفت: این سند برای نخستین بار است که تدوین می شود و رویکرد آن نیز این است که ما به این حوزه از فعالیت و نگاه، تعمیق ببخشیم و صرفاً به مناسبت های جاری بسنده نکنیم.

وی افزود: اهمیت موضوع به این دلیل است که ما در کلام همه بزرگان و معصومین تاکید نسبت به نسب و جایگاه فاطمیه را داریم و به طور کلی یک نوع نگرش است که تاثیر گذاری

آن در سبک زندگی دیده شده است بنابراین با توجه به در پیش بودن ایام فاطمیه این سند آماده شده است.

بر اساس این گزارش در ماده واحده این مصوبه شهرداری تهران ملزم می‌شود به منظور ترویج علمی زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان بانوی اخلاق و ترویج ارزش‌های دینی، مذهبی، تنظیم و تکریم شعائر اسلامی نسبت به تشکیل ستاد پاسداشت از ایام فاطمیه (احیای فرهنگ فاطمی) جهت یکپارچگی و انسجام عملی در بخش‌های مختلف شهرداری تهران، شامل؛ سازمان زیباسازی، شهرداری‌های مناطق 22گانه، موسسه همشهری، سازمان فرهنگی هنری، معاونت فرهنگی و اجتماعی و سایر بخش‌های مذهبی و دینی برای انجام این وظیفه مهم اقدام کنند.

همچنین اجرای برنامه‌های مربوطه می‌بایست با محوریت تکریم جایگاه مادران و تبیین حقوق زنان در جامعه در ابعاد مختلف و نیز ارتقای فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه با تاکید بر آموزه‌های سیره حضرت فاطمه (س) بوده و استفاده از عنوان مشترک احیای فرهنگ فاطمی در تمامی برنامه‌های تبلیغی و تبلیغات محیطی انجام پذیرد.

در این طرح بر خلاقیت و نوآوری در اجرای برنامه‌ها و توجه به نقش اساسی و کلیدی مساجد و استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات مردم و شهروندان و علاقه‌مندان به اهل‌بیت (ع) به ویژه بانوان گرامی و نیز استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و محله‌ای و تشکل‌های مردم نهاد تاکید شده است.

گفتنی است همچنین در اجرای برنامه‌های اشاره شده به میزان هزینه‌های انجام شده با توجه به آموزه‌های دین مبین اسلام در سیره حضرت فاطمه (س) و تناسب هزینه‌ها با برنامه‌ها، توجه کافی صورت پذیرد و از خطبا و روحانیون دانشمند درجهت ارتقای سطح معنوی برنامه‌ها استفاده شود.

تملک خانه علامه رجبی دوانی به صورت عادی بررسی می شود

تملک خانه علامه رجبی دوانی برای تبدیل به مرکز فرهنگی طرحی دو فوریتی بود که با 21 امضا برای بررسی به هیأت رسید اذرائه شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آثار این شخصیت گفت: علامه دوانی دارای بیش از 100 اثر است که این آثار از درجه استناد برخوردار است.

مسجدجامعی علامه دوانی را از شخصیت­های برجسته در حوزه تاریخ معاصر دانست و اظهار داشت: منزل علامه دوانی که در سال های قبل از انقلاب درآن سکونت داشت در کنار منزل شهید آیت الله مفتح در خیابان شریعتی تهران است که این طرح درخصوص تملک این منزل است.

مرتضی طلائی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران و عضو کمیسیون فرهنگی این شورا با بیان اینکه موضوع تملک این خانه از یک سال قبل در حال پیگیری است، گفت: علامه دوانی از شخصیت های برجسته ای است که مادر تقدیر از وی کوتاهی کرده ایم.

وی تقدیر از شخصیت برجسته علامه دوانی، سیانت از هویت فرهنگی شهر تهران و جلوگیری از تخریب میراث فرهنگی شهر تهران را از دلایل ارائه این طرح دو فوریتی دانست.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز علامه دوانی را شخصیتی برجسته دانست و تصریح کرد که این خانه تبدیل به مرکزی فرهنگی خواهد شد.

قناعتی، عضو شورای شهر تهران دیگر شخصی بود که با تأکید بر شخصیت برجسته علامه دوانی اظهار داشت، با تملک و تبدیل این خانه به مرکزی فرهنگی اتفاقاتی همچون تغییر قیمت مسکن و موضوعات ترافیکی برای شهروندان ساکن در این محدوده رخ خواهد داد که حتی ممکن است آیت الله دوانی نیز راضی به انجام این کار نباشد.

وی در پایان پیشنهاد داد تا پیش از این اقدام طرحی تحقیقی برای آن انجام و براساس این طرح تصمیم گیری شود.

تندگویان، عضو شورای شهر تهران نیز درهمین خصوص با اشاره به طرح های دو فوریتی درخصوص تملک این گونه خانه ها اظهار داشت، باید مشخص شود که چه خانه هایی باید تملک شود.

وی پیشنهاد داد تا تحقیقی کلی در این خصوص انجام گرفته و طرح یا لایحه ای براساس آن ارائه شد تا حدود این طرح مشخص شده و به صورتی قاعده مند برای چنین موضوعاتی تصمیم گیری شود.

سرخو، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز نسبت به مالک این خانه و مشخص شدن وی تذکر داد و گفت: باید به گونه ای تصمیم گیری شود که تصمیم شورای شهر تهران قابلیت اجرایی شدن را داشته باشد.

در پایان با رأی نیاوردن دو فوریت و یک فوریت، این طرح به صورت عادی به کمیسیون های شورای شهر برای بررسی ارجاع داده شد

سروری : کاری نکنیم شورای چهارم شورای حاشیه‌ها نام بگیرد

رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران با تاکید براینکه تعداد تذکرات در جلسات زیاد است، گفت: در حقیقت با توجه به روندی که در صحن شورا به وجود آمده، کاری می کنیم که  شورای چهارم به عنوان شورای حاشیه‌ها نامیده شود.

سروری افزود: در حقیقت جلسه امروز از ساعت 10:30 شروع شد و جلسه هفته قبل نیز از همین ساعت شروع شدو تمام دستور جلسات با تذکرات پیاپی شروع می‌شود و با تذکر نیز ادامه پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: باید برای تذاکراتی که اعضا در صحن مطرح می‌کنند، فکری بکنیم و این تذکرات ساماندهی شود. در هر جلسه نباید بیش از سه تذکر داشته باشیم. این موضوع ما را از موضوع اصلی و دستور کار جلسات دور می‌کند و وقت زیادی از اعضا و جلسات شورا می‌گیرد.

رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران در ادامه افزود: هم‌اکنون بیش از یک ساعت و 40 دقیقه از زمان آغاز جلسه گذشته اما هنوز موضوعات جلسه در دستور کار اعضا قرار نگرفته است. شورای چهارم نباید شورای حاشیه‌ها باشد.

حکیمی‌پور تاکید کرد:

ثبت جهانی کاخ گلستان در معرض تهدید است

احمد حکیمی پور رئیس کمیته میراث فرهنگی و بافت های فرسوده  شورای شهر تهران در پنجاه و دومین جلسه این شورا در تذکری با تاکید بر حفظ حریم کاخ گلستان، گفت: در اطراف این مجموعه تاریخی، سرایی تحت عنوان سرای «دلگشا» در حال تخریب است و قرار است برج 24 طبقه‌ای به جای آن ساخته شود و بر این اساس حریم کاخ گلستان در معرض تهدید است و باید هر چه سریعتر فکری برای آن بشود.

احمد حکیمی‌پور در این تذکر با اشاره به حفظ بافت‌های تاریخی و اماکن فرهنگی در شهر تهران، بر حفظ حریم کاخ گلستان تاکید کرد. بنایی در تهران وجود دارد تحت عنوان «کاخ گلستان» که این مجموعه به دلیل اشتباهاتی که در خصوص ساخت و ساز در اطراف آن در حال انجام است، در معرض تهدید قرار گرفته است.

وی افزود: سازمان یونسکو به شرطی ثبت جهانی کاخ گلستان را پذیرفته است که حریم اطراف این مجموعه حفظ شود. اما در حال حاضر متاسفانه شاهد تخریب سرای دلگشا در اطراف این مجموعه و ساخت برج 24 طبقه‌ای به جای آن هستیم.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی متاسفانه این موضوع را از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری نکرده و شرایط بسیار بدی در اطراف این مجموعه به وجود آمده است.

حکیمی‌پور خطاب به اعضای شورای شهر تهران گفت: انتظار دارم شورای شهر تهران این موضوع را با جدیت پیگیری کند و نتیجه آن را در قالب گزارشی ارائه کند.

در ادامه این جلسه احمد مسجدجامعی - رئیس شورای شهر تهران با تائید حرف‌های حکیمی‌پور و تاکید بر تذکری که مطرح کرد، گفت: قطعا این موضوع از طریق کمیسیون‌های شهرسازی و معماری پیگیری خواهد شد. شورای چهارم توجه ویژه‌ای به حفظ اماکن تاریخی و فرهنگی شهر تهران دارد.

شاکری:طراحی مسجد ولیعصر از ساختار ایرانی- اسلامی خارج شده است

در ادامه این جلسه مجتبی شاکری عضو شورای اسلامی شهر تهران نسبت به طراحی مسجد حضرت ولیعصر (عج) واقع در پارک دانشجو تهران تذکر داد و گفت: طراحی این مسجد از ساختار ایرانی و اسلامی خارج شده و به یک طرح در قالب مکتب فرانو گرا تبدیل شده است.

وی با اشاره به سابقه طرح اظهار داشت: این طرح که از سال 83 پروژه طراحی آن آغاز شد در سال 87 به مرحله ساخت رسید اما در این زمان با تغییر طراح، طرح دیگری پیگیری و ساخته شد.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران هزینه ساخت این مسجد را 40 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تاکنون 30 میلیارد تومان در ساخت این پروژه هزینه شده است که 25 میلیارد تومان از آن به صورت تهاتر بوده است.

مجتبی شاکری با بیان اینکه این بنا از نمادهای مسجد هیچ بهره­ای نبرده است از اعضای شورای شهر خواست تا ضمن بازدید از این بنا دستور توقف آن را برای رسیدگی صادر کنند.

تقدیر شورای شهر تهران از شهروندان بوشهری

در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران از استقبال مادر شهید صبوری توسط شهروندان بوشهری سپاسگزاری کرد.

در جریان جلسه شورای اسلامی شهر تهران مرتضی طلائی نایب رئیس شورای شهر تهران از شهورندان بوشهری به خاطر استقبال گرم از مادر شهید صبوری تقدیر و تشکر کرد.

وی تصریح کرد: این شهید عالی مقام به عنوان شهید گمنام در دانشگاه بوشهر خاکسپاری شده بود که با آزمایشات انجام شده پس از 31 سال تحویل مادرش شد.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به مراسم کاشت نهال در روز دوشنبه گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: این مراسم با عنوان طرح مادران انتظار در شهر تهران صورت گرفت.

در این جلسه شورای اسلامی شهر تهران غلامرضا انصاری با اشاره به گفته معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری تهران نسبت به پاسخگویی 48 ساعته به موضوعات مطرح شده از جانب شورای شهر تهران نسبت به عدم پاسخگویی شهرداری نسبت به فروش و تغییر کاربری زمین میدان میوه و تره بار فرمایند که به صورت شفاهی و کتبی اعلام شده بود تذکر داد.

پاسخ شهرداری به برخی تذکرات گذشته اعضای شورا

محمود صلاحی، معاون برنامه ریزی و توسعه شهردای تهران نیز در این جلسه نسبت به برخی تذکرات ارائه شده در شورای شهر تهران اظهار داشت: میزان پول غذا که مورد تذکر بود با توجه به قوانین استخدامی مزایایی همچون تغذیه، مسکن، حق اولاد بن و غیره از قوانین و مقررات حمایتی پرسنل درهمه دستگاه ها است ضمن اینکه مبلغ تعیین شده حداقلی است.

وی درخصوص تذکر به عضویت معاونین شهردار تهران در هیئت مدیره های زیر مجموعه این شهرداری تصریح کرد: صرفنظر از آنکه کلیه شرکت ها و سازمان ها زیر مجموعه یکی از معاونت ها تمشیت می یابد و براین اساس معاون مربوطه بالاترین مقام اجرایی محسوب می شود، مقررات و اساسنامه نیز معاونین را بعنوان رئیس هیئت مدیره تعیین نموده است، بدیهی است رییس هیئت مدیره پست اجرایی تمام وقت نمی باشد تا مشکل از این حیث وجود داشته باشد.

معاون شهردار تهران همچنین درخصوص بودجه غیر نقدی گفت: در کلیه سنوات گذشته، یکی از درآمدهای شهرداری تهران از محل فروش املاک و مستقلات بوده که در گذشته در هیچ جایی دیده نمی شد.

صلاحی ادامه داد: خوشبختانه از شورای سوم، این موضوع کاملا شفاف شده و مقرر شد تا نه تنها در بودجه سنواتی آورده شود بلکه در سایر موضوعات مالی نیز مورد بررسی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ مغایرت قانونی وجود ندارد گفت: ثبت و ضبط درآمد و هزینه در این خصوص کاملاً مطابق آئین نامه مالی شهرداری در حال انجام است.

تجلیل از دو معاون سابق شهرداری تهران در شورا

در پنجاه و دومین جلسه شورای شهر تهران دو معاون سابق برنامه‌ریزی و حقوقی و امور شوراهای شهرداری تهران مورد تجلیل قرار گرفتند.

در جریان این تجلیل، عبدالحسین مختاباد - عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تاکید بر همکاری و تعامل مناسب سید مناف هاشمی، به عنوان معاون سابق برنامه‌ریزی شهر تهران، گفت: در تدوین برنامه‌های شهرداری، آقای هاشمی کمک بسیاری انجام داده‌اند و من به عنوان یک همکار و همشهری لازم می‌دانم از ایشان تقدیر ویژه‌ای داشته باشم.

وی افزود: نظم و انضباط و رعایت قوانین و مقررات از ویژگی‌های آقای مناف هاشمی در مدت فعالیتشان در شهرداری تهران بوده است.

در ادامه جلسه احمد مسجدجامعی - رئیس شورای شهر تهران نیز با اشاره به همکاری آقایان تقوی و مناف هاشمی، گفت: همکاری و تعامل خوبی در این مدت میان شورا و این دو نفر وجود داشت. ما آمادگی داریم در خصوص امور ورزشی و اداره مجموعه‌های ورزشی، با وزارت ورزش و شخص آقای مناف هاشمی به عنوان معاون وزیر ورزش، همکاری‌های دوجانبه‌ای داشته باشیم.

معصومه آباد - رئیس کمیته ایمنی و بحران شورای شهر تهران نیز در جریان مراسم تجلیل از دو معاون اسبق شهرداری تهران، گفت: آقای تقوی ویژگی‌های برجسته‌ای در انجام وظیفه خود داشته‌اند. قطعا جای آقای تقوی در جمع اعضای شورای شهر تهران خالی خواهد بود زیرا که در شش سال گذشته همکاری‌های خوبی با شورای شهر تهران داشتند.

آباد افزود: امیدوارم در آینده نیز این همکاری‌ها و اعتماد استمرار داشته باشد تا موجب حرکت رو به جلو در شهر تهران باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز