نماینده سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد:

تقویت سیاست ها و قوانین غذایی کشور/ضرورت محدودیت استفاده از شکر، نمک و چربی در مواد غذایی

۱۳۹۴/۰۱/۲۲ - ۰۹:۵۳:۱۵
کد خبر: ۲۷۶۴۵۰
تقویت سیاست ها و قوانین غذایی کشور/ضرورت محدودیت استفاده از شکر، نمک و چربی در مواد غذایی
نماینده سازمان جهانی بهداشت بر تقویت سیاست ها و قوانین غذایی در کشور تاکید کرد.

به گزارش گروه سلامت جوان برنا، دکتر جیهان طویلا، نماینده سازمان بهداشت جهانی در کشورمان در گفت و گو  پایگاه خبری وب دا؛ از نامگذاری روز جهانی بهداشت با عنوان "ایمنی غذایی" خبر داد.

وی دلیل این انتخاب را بروز بیش از 200 نوع بیماری و مرگ 2 میلیون نفر به ویژه کودکان به علت فقدان سلامت غذایی دانست و گفت برای جلوگیری از وقوع بحران های امنیت غذایی در جهان باید توجه سیاستگذاران و تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را به اهمیت سلامت غذایی معطوف کنیم و امیدواریم با سیاستگذاری های درست و آموزش های صحیح بتوانیم غذای سالمتری را از ابتدای تولید تا سفره غذایی داشته باشیم.

نماینده سازمان جهانی بهداشت با یادآوری این مطلب که قوانین و سیاست های مناسبی در زمینه سلامت غذایی وجود دارد، بر اجرای این قوانین با رویکرد ساختاری مناسب تر تاکید کرد.

وی در ادامه ضمن اظهار خرسندی از تدوین برنامه جامع در زمینه سلامت غذایی توسط سازمان غذا و دارو به رویکرد فرابخشی وزارت بهداشت و درگیر کردن سایر دستگاه ها و ذینفعان در سلامت غذا مانند وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: من فکر می کنم برای حل مشکل غذاهای ناسالم باید همکاری بین بخشی وجود داشته باشد از این رو سازمان جهانی بهداشت با همکاری سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) قصد دارد تا با جمهوری اسلامی ایران در تمام حوزه های مرتبط با سلامت غذایی همکاری و همیاری کند.

به گفته وی، ایران کشوری بزرگ با منابع غنی می باشد که به موضوع سلامت غذایی مردم توجه ویژه داشته و پیگیر فراهم نمودن غذای سالم برای مردم خود است.

طویلا اظهار کرد: تقویت شبکه آزمایشگاه های کنترل غذا و دارو برای شناسایی مواد غذایی ناسالم در اثر استفاده از حشره کش ها و سموم غیر استاندارد، ارتقاء سطح آگاهی افراد به منظور خرید غذاهای سالم و کاهش مصرف نمک، شکر و چربی در سبد غذایی افراد از جمله برنامه های جامع سازمان غذا و دارو در این خصوص است.

 وی در بخشی از سخنانش به عوامل شیمیایی، میکروبی و باکتری به عنوان راه هایی برای ناسالم شدن مواد غذایی اشاره کرد و گفت: غذای ناسالم فقط منجر به بیماری های عفونی نمی شود بلکه می تواند باعث ابتلا به  بیماری های غیر واگیر و مشکلات سلامت عمومی نیز بشود که کنترل و محدودیت استفاده برخی از مواد غذایی مانند شکر، نمک و چربی ضرورت دارد.

 طویلا گفت: مصرف بیش از حد این مواد در غذا باعث بروز بیماری های غیر واگیر می شود که با استفاده از غذاهای سالم تر می توان میزان ابتلا به بروز بیماری های غیر واگیر را کاهش داد.

 

 

نظر شما