کفاش اعلام کرد:

مدرسه‌ای کردن فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی با توسعه جشنواره‌های مدرسه‌ای

۱۳۹۴/۰۱/۲۲ - ۱۰:۳۸:۲۱
کد خبر: ۲۷۶۴۹۱
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اعلام ۲۰ جهت‌گیری این معاونت در سال‌جاری از مدرسه‌ای کردن فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی، کاستن از حجم فعالیت‌‌های جشنواره‌های ملی،‌ استانی و منطقه‌ای و توسعه فعالیت‌‌ها و جشنواره‌های مدرسه‌ای خبر داد.

 

به گزارش گروه آموزش جوان برنا، حمیدرضا کفاش با بیان این مطلب افزود: اولین جهت‌گیری این معاونت، «مدرسه‌ای کردن فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی، کاستن از حجم فعالیت‌‌های جشنواره‌های ملی،‌ استانی و منطقه‌ای و توسعه فعالیت‌‌ها و جشنواره‌های مدرسه‌ای» است.

وی با بیان اینکه «توسعه و تقویت تشکل‌های دانش‌آموزی و تغییر نقش مربیان تربیتی از مجری فعالیت‌های پرورشی به رهبری فعالیت‌های تربیتی مدارس» دومین جهت‌گیری است و گفت: «کیفیت بخشی محتوایی فعالیت‌های پرورشی و تربیتی مدارس با توسعه مشارکت خانواده‌ها، معلمان و دانش‌آموزان» و «جریان‌سازی تربیت اسلامی با وارد کردن ظرفیت‌های مردمی و اقشار خصوصاً در فعالیت‌های حوزه قرآن، عترت و نماز» در سال‌جاری انجام می‌شود.

کفاش با اشاره به اینکه «بازسازی،‌توسعه و تجهیز اردوگاه‌های دانش‌آموزی، کانون‌های فرهنگی تربیتی، دارالقرآن‌ها و مراکز مشاوره تربیتی تحصیلی» در سال‌جاری انجام می‌شود، بیان داشت: «توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی به‌ویژه در سطح شهرستان‌ و مناطق»، «اجرای طرح ارزشیابی حضوری از فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی استان‌ها و مناطق و کاهش دریافت گزارشات مکتوب»، «تدوین کتابچه‌های راهنمای فعالیت‌های پرورشی فرهنگی مدارس و کاهش صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها» و «برنامه‌ریزی جامع و گسترده آموزش‌هایی مستمر و کاربردی برای مربیان پرورشی و مشاوران مدارس برای به روزآوری آنان» از دیگر جهت‌گیری‌های امسال این معاونت است.

وی با بیان اینکه توسعه اردوهای دانش‌آموزی به سمت آموزش مهارت‌ها و اردوهای سازندگی خواهد بود بیان کرد : سفرهای زیارتی به عتبات عالیات و مشهد مقدس و «جهت‌دهی برنامه‌های اوقات فراغت به خصوص در تابستان » از جمله این اردوها در سال‌جاری است.

وی ادامه داد: «راه‌اندازی شبکه اجتماعی دانش‌آموزان با استفاده از دانش‌آموزان نخبه سطح ملی در زمینه‌های قرآنی و معارف اسلامی و فرهنگی و هنری و تشکل‌های دانش‌آموزی» و «تولید بسته‌های آموزشی و تربیتی مورد نیاز مدارس در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری، نمایشنامه، سرود» از جمله‌ جهت‌گیری‌های امسال است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش جهت‌گیری چهاردهم این معاونت را "توسعه مراکز دارالقرآن‌ها و مدارس قرآنی،‌ پرورش حافظان قرآن، اجرای کامل طرح حفظ موضوعی قرآن کریم، انس با اهل بیت(ع) و اجرایی کردن سند توسعه اقامه نماز در مدارس کشور"، عنوان کرد و گفت: «طرح جامع تربیت و طرح جامع هدایت تحصیلی و نظام جامع مشاوره» امسال تدوین می‌شود.

وی افزود: «توسعه و گسترش جشنواره‌های تجارب برتر تربیتی در سطح مناطق، استان‌ها و ملی»، «استفاده از منابع سرگذشت پژوهشی شهدای امور تربیتی در تدوین کتب و جزوات آموزشی و تربیتی برای جامعه فرهنگیان و دانش‌آموزان و گسترش کنگره‌های بزرگداشت شهدای فرهنگی و دانش‌آموز در سطح مناطق و شهرستان‌ها» و «توسعه اتاق‌های فکر و بازنگری مجموعه فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی آسیب‌شناسی و کشف راه‌حل‌های جدید ارتقاء و برنامه‌ها و فعالیت‌ها» از دیگر جهت‌گیری‌های امسال است. کفاش با بیان اینکه عملیاتی کردن بندهای مرتبط با حوزه پرورشی و فرهنگی اسناد بالا دستی به ویژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از جهت‌گیری امسال است، گفت: توسعه برگزاری با شکوه جشن تکلیف دانش‌آموزان در سطح استانی و ملی به همراه آموزش احکام و مرجع شناسی و برنامه‌‌های دوران تکلیف را در سال‌جاری پیش‌بینی کردیم.

نظر شما