آغاز طرح تحول سلامت دهان

۱۳۹۴/۰۱/۲۳ - ۱۳:۲۶:۱۰
کد خبر: ۲۷۶۸۰۹
آغاز طرح تحول سلامت دهان
طرح تحول سلامت دهان و دندان امروز - یکشنبه - با حضور وزیر بهداشت، مسوولان نظام سلامت و جمعی از مسوولان آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس آغاز شد.

به گزارش برنا،  طرح تحول سلامت دهان و دندان فقط در مراحل ابتدایی به مساله پیشگیری و بهداشت می پردازد.

سعید عسگری دبیر شورای سلامت دهان و دندان طی سخنانی در مراسم آغاز این طرح گفت: با اجرای این طرح ما می خواهیم شاخص DMFT (شاخص نشان دهنده تعداد دندان های پوسیده، کشیده شده و پرشده در یک گروه یا رده سنی) بین کودکان 12 ساله کشور را در یک بازه زمانی شش ساله از عدد 2 به یک کاهش دهیم.

وی در ادامه به تشریح وضعیت این شاخص در کشور از سال 83 تا کنون پرداخت و گفت: این شاخص در کودکان 12 سال بصورت پلکانی افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: شاخص DMFT بین گروه سنی 35 تا 44 سال طبق گزارشات اخیر متاسفانه عدد 13 است.

دبیر شورای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: همچنین تعداد دندان های کشیده شده در گروه سنی 65 تا 74 سال عدد 6 است و شاخص DMFT آن به بیش از 22 دندان می رسد.

عسگری افزود: هم اکنون شاخص DMFT ایران خوب است اما با افزایش سن مردم وضعیت سلامت دهان و دندان کشور به رنگ قرمز در خواهد آمد و وضعیت مناسبی نخواهد بود.

عسگری با اشاره به تشکیل شورای سلامت دهان طی سال گذشته گفت: این شورا سلامت دهان و دندان کودکان کمتر از 14 سال را هدف گرفته و با آموزش و پرورش نیز تفاهم نامه ای در این زمینه به امضا رسانده است.

وی خاطرنشان کرد: دستور العمل اجرایی فعالسازی واحدهای دندان پزشکی در وزارت بهداشت تدوین شده و به تازگی به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده که امیدواریم اجرای آن با حساسیت پیگیری شود.

دبیر شورای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: در حوزه درمان نیز برای خدمات دندانپزشکی مقرر شده که برنامه های مختلفی با هدف کاهش پرداخت ها از جیب مردم و ارائه خدمات دندانپزشکی به بیماران بستری در بیمارستان های تابع وزارت بهداشت مورد توجه قرار گیرد که دستورالعمل اجرایی آن در حال تنظیم است.

عسگری در ادامه از راه اندازی کلینیک های ویژه دندانپزشکی در تمام استان های کشور خبر داد و گفت: مقرر شده که در هر استان حداقل یکی از این کلینیک ها ، راه اندازی شود.

وی افزود: بیمه های خدمات سلامت نیز در این مسیر بیشترین همراهی با وزارت بهداشت را داشته اند و قرار است ارائه خدمات دندانپزشکی در دانشکده های علوم پزشکی را تحت پوشش بیمه قرار دهند.

وی ادامه داد: سطح بندی خدمات دندانپزشکی نیز تدوین شده و ایجاد بیمارستان های دندانپزشکی جزو آرزوهای ما است که به محض اینکه مقدمات آن آماده شود، اعلام خواهد شد.

دبیر شورای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت از تشکیل شبکه ملی تحقیقات دندانپزشکی پیشگیری در معاونت تحقیقات این وزارتخانه خبر داد و گفت: امیدوارم این حرکت ها به ترسیم راهنمای نقشه جامع علمی دندانپزشکی منجر شود.

عسگری افزود: در زمینه ارتقای آموزش پزشکی در حوزه دندانپزشکی نیز موضوع تربیت نیروهای حد واسط مطرح است؛ تدوین کتاب مرجع دندانپزشکی نیز در حال انجام است.

وی یادآور شد: ستاد کشوری طرح تحول سلامت دهان و دندان نیز بعد از وزیر بهداشت، عالی ترین مرجع حوزه دندانپزشکی کشور است و ایجاد سازمان مدیریت سلامت دهان پیشنهاد شده که در مرحله کارشناسی قرار دارد.

در پایان این مراسم از سند سیاست گذاری نظام سلامت دهان نیز توسط وزیر بهداشت و دیگر مسوولان حاضر در مراسم رونمایی شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز