تولدت مبارک "هابل"

۱۳۹۴/۰۲/۰۳ - ۲۳:۱۰:۲۶
کد خبر: ۲۷۹۷۸۵
تولدت مبارک هابل
مدارات کم حجم، کارآ و دقیق الکترونیکی بکار رفته در تلسکوپ هابل الهامبخش نوآروی های دیگری بر روی زمین بوده که زندگی ما را دگرگون کرده است.

بیست و پنج سال پیش در ۲۴ آوریل ۱۹۹۰ میلادی شاتل دیسکاوری تلسکوپی را در در دل فضا قرار داد که به پیشرفت علم و دانش بشر از هستی خدمات شایانی کرده است. نام این تلسکوپ، هابل بود.ایده و نطفه هابل با طرحی در سال ۱۹۲۳ میلادی بسته شد، در دهه ۷۰ میلادی سرمایه گذاری آغاز اما در مجموع تا ۹۲ سال استقرار آن در فضا با هزینه ای ۱.۵ میلیارد دلاری به تاخیر افتاد.

1

جالب است بدانید که هابل اولین تلسکوپی است که می توان آن را در فضا تعمیر کرد و تا کنون حدود ۴ بار بر روی آن تعمیرات صورت گرفته است. آخرین ماموریت تعمیراتی هابل در سال ۲۰۰۲ میلادی انجام شد. در این ماموریت با تعویض بخش‌هایی از تلسکوپ فضایی، کارایی آن به میزان زیادی افزایش یافت وو همچنین صفحات خورشیدی تلسکوپ که آسیب دیده بودند، عوض شدند. منبع تغذیه نیروی الکتریکی که انرژی تلسکوپ را فراهم می‌کرد به کلی تعویض شد ، به گونه ای که برای این کار برق تلسکوپ فضایی برای اولین بار در فضا قطع شد و ارتباط آن با مرکز کنترل و فرماندهی روی زمین از میان رفت. علاوه بر این مهندسان سازمان ناسا در پی تعمیر هابل، دوربین بسیار قوی جدید خود موسوم به دوربین پیشرفته نقشه برداری را روی تلسکوپ فضایی نصب کردند.

تا کنون هزاران مقاله نجوم بر اساس اطلاعات هابل نوشته شده است. این تلسکوپ که کیفیت تصاویر فضایی آن بی نظیر است، توانست فاصله میان ستارگان را دقیق تر اندازه گیری کرده و سرعت گسترش جهان را تنها با ۱۰ درصد خطا تخمین بزند. همچنین تصاویر با دقت بالای این تلسکوپ، امکان مشاهده چگونگی شکل گیری سیاه چاله ها را در کهکشان های نزدیک به ما را فراهم کرد. هابل توانست کهکشان هایی را که میلیاردها سال نوری از ما فاصله دارند را آشکار سازی کرده و درهای جدیدی از علم را برای دانشمندان بگشاید. علاوه بر این دور ترین و قدیمی ترین اجرام آسمانی نسبت به زمین که تا کنون نور آنها به زمین رسیده است نیز توسط هابل ثبت شده اند. از دیگر دستاوردهای مهم هابل می توان به کشف دورترین ابرنواختر در ۹ ژانویه ۲۰۱۳ اشاره کرد. این در حالی است که سازمان فضایی ناسا، همزمان با جشن ۲۵ سالگی نخستین ماموریت هابل منتخبی از بهترین عکس‌های برگزیده هابل را منتشر کرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز