معصومه ابتکار:

آموزش‌های زیست محیطی در کشور اثر بخش باشد

۱۳۹۴/۰۲/۰۵ - ۱۵:۱۹:۴۲
کد خبر: ۲۸۰۲۵۷
آموزش‌های زیست محیطی در کشور اثر بخش باشد
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه موضوع اثربخشی آموزش بر نظام آموزش و پرورش در دنیا مطرح است و ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست، گفت: دنیا به این مهم رسیده است که باید در نظام درسی و آموزش خود تغییر ایجاد کند که نظام آموزشی ایران نیز باید به این مساله توجه ویژه داشته باشد.

به گزارش گروه جوان و جامعه برنا، معصومه ابتکار در مراسم اهدای اولین گواهینامه و پرچم بین المللی مدارس محیط زیستی تحت پوشش بنیاد بین المللی آموزش های محیط زیستی (FEE) در ایران با بیان اینکه این  سازمان تفاهم نامه ای با وزارت آموزش و پرورش با هدف ارتقای آموزش های محیط زیست امضا کرده است، گفت: تاکنون اقدامات خوبی در راستای اجرای مفاد این تفاهم نامه انجام شده است، گفت: اما هنوز کارهای زیادی در زمینه آموزش و ارتقای فرهنگ محیط زیستی در کشور داریم.

معاون رییس جمهور با تاکید بر اینکه  موضوع اثربخشی آموزش بر نظام آموزش و پرورش در دنیا مطرح است و ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست، اظهار داشت: دنیا به این مهم رسیده است که باید در نظام درسی و آموزش خود تغییر ایجاد کند که نظام آموزشی ایران نیز باید به این مساله توجه ویژه داشته باشد.

ابتکار تصریح کرد: موضوع مهم در آموزش های محیط زیستی اثر بخش این آموزش ها است که بخش مهمی از آن به توان برقراری ارتباط صحیح با طبیعت است و برای اینکه بتوانیم به این هدف برسیم باید از پایه که همان مدارس است کار را آغاز کنیم.

وی با اشاره به اینکه نظام آموزشی در همه جا یکسان است، افزود:  در حالی که باید با توجه به ویژگی های متفاوت در دانش آموزان نظام آموزشی تعریف شود و توانمندی و شگفتی های نهادینه در وجود دانش آموزان نادیده گرفته نشود.

ابتکار با تاکید بر اینکه در بسیاری از جاها به جای اینکه آموزش جذاب باشد و در رفتار افراد تغییر ایجاد کند موجب خستگی می شود که در این مورد باید تلاش کنیم رویکرد متنوع شود، گفت: بسیاری از نظام های آموزش و پرورش در دنیا و حتی کشور ما حس کنجکاوی، جستجوگری و پرسشگری دانش آموزان را یک مزیت نمی دانند، آموزش به گونه ای جا افتاده است که دانش آموز فقط باید به حرف معلم گوش کند در حالی که باید حس پرسشگری در دانش آموزان تقویت شود.

وی تصریح کرد: تا زمانی که حس جستجوگری و کنجکاوی در یک فضای سالم و آزاد فراهم نشود نمی توانیم شرایط را برای آموزش پذیری آماده کنیم، در حوزه مسایل مربوط به محیط زیست نیز باید حفظ خلاقیت و اثربخشی دانش آموزان تقویت شود بنابراین باید خلاقیت را به رسمیت بشناسیم که در دنیا این مساله در آموزش و پرورش چندان به رسمیت شناخته نمی شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز امیدواری کرد:با تلاش سازمان های مردم نهاد و همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و بنیاد بین المللی (FEE) شاهد ارتقای سطح آموزش و رفتار دانش آموزان، معلمان و اولیا در نگرش آنها به طبیعت باشیم و بتوانیم به شکل گیری یک جریان اجتماعی در حفظ محیط زیست کمک کنیم.

وی تاکید کرد: یکی از روش های مهم رسیدن به این هدف برقراری ارتباط با بخش های مختلف است که امسال نیز شاهد برگزاری ششمین جشنواره فیلم سبز خواهیم بود.

ابتکار با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به جریان سازی نوین در مدارس در راستای حفاظت از محیط زیست حمایت می کند زیرا امروزه نحوه آموزش و شیوه زندگی ما ایرانیان نیاز به بازنگری و تغییر دارد افزود: از بعد بین المللی نیز کار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا تبعات تخریب محیط زیست جهانی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز