بیش از ۳ هزار صنعت مشمول عوارض آلایندگی در سال ۹۴

۱۳۹۴/۰۲/۰۶ - ۱۱:۳۷:۵۷
کد خبر: ۲۸۰۴۵۱
بیش از ۳ هزار صنعت مشمول عوارض آلایندگی در سال ۹۴
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال 93 ،تعداد صنایع آلاینده اعلام شده توسط استان ها 3264 صنعت بوده است که استانهای اصفهان، تهران، یزد، خراسان رضوی و خوزستان از حیث دارابودن بیشترین صنایع آلاینده در صدر این جدول و استان های کهکیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و قم در انتهای آن قرار داشتند.

به گزارش گروه جوان و جامعه برنا، شینا انصاری، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سازمان متبوعش بر اساس تبصره یک ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده موظف به اعلام فهرست صنایع آلاینده مشمول عوارض آلایندگی به سازمان امور مالیاتی کشور است، گفت: به استناد همین تبصره، واحدهای آلاینده محیط زیست طبق تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست مشمول پرداخت یک درصد از فروش خود به عنوان عوارض آلایندگی هستند.

انصاری درباره نحوه معرفی صنایع آلاینده، اظهار داشت: با شروع هر فصل، ابتدا لیست صنایع مورد بررسی استان و برنامه بازدیدها تعیین شده و پایش ها توسط ادارات کل و یا از طریق خوداظهاری و آزمایشگاه های معتمد صورت می گیرد.

وی با تاکید براینکه فصل مراجعه به صنعت و تشخیص آلودگی آن به عنوان "دورة آلایندگی صنعت" محسوب می شود، افزود:  نوع آلودگی بر مبنای "ضوابط و استانداردهای  ملاک عمل سازمان حفاظت محیط زیست" تعیین شده و مدارک و مستندات شامل آنالیزهای آزمایشگاهی و اخطارنامه آلودگی و سایر مستندات تهیه و پس از احراز آلودگی، نام صنعت در فهرست صنایع آلاینده درج می شود.

انصاری در خصوص اینکه هدف سازمان  در مدیریت قبلی کاهش 40 درصدی صنایع آلاینده کشور ظرف مدت یکسال بود، گفت: نگاه ما باید واقع بینانه و با توجه به شرایط و واقعیت های جامعه باشد. ضمن آنکه تاثیر تحریم ها در دسترسی به تکنولو‍‍ژی های کنترلی مناسب و محدودیت در واردات قطعات و ملزومات  با کیفیت مطلوب  غیر قابل انکار است.

وی ادامه داد: رویکرد سازمان در حال حاضر بر محور شناسایی، پایش و سنجش  و کنترل آلودگی های صنایع متمرکز است . سازمان با تشکیل کمیته صنایع آلاینده  تلاش دارد تا صنایع آلاینده را به حداقل برساند تا با استفاده از فناوری های روز  دنیا  هم در زمینه پایش و هم در مبحث کنترل و پالایش آلاینده ها بتوانیم خود را با استانداردهای جهانی تطبیق دهیم.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید براینکه وجود سازوکارهای مکمل تشویقی و تنبیهی بموازات یکدیگر می توانند زمینه ساز رفع آلودگی های زیست محیطی و اجرای مطلوب سیاست های حفاظت از محیط زیست باشد خاطرنشان کرد: وجود عوارض آلایندگی فی نفسه در ایجاد انگیزه برای صاحبان صنایع در کنترل و مهار آلودگی های محیط زیست و ترغیب سرمایه گذاری بمنظور استفاده از فناوری های نوین و تجهیزات کاهنده آلودگی تاثیرگذار بوده است اما موارد اصلاحی  توسط سازمان مطرح شده که امیدواریم با توجه به اتمام رسیدن مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده و دائمی شدن این قانون  مدنظر قرارگیرد.

 

 
 
 
نظر شما