رئیس سازمان ملی استاندارد ایران:

قبل از تولید محصول به فکر استاندارد بودن آن باشیم

۱۳۹۴/۰۲/۰۶ - ۱۳:۳۸:۱۳
کد خبر: ۲۸۰۵۰۰
قبل از تولید محصول به فکر استاندارد بودن آن باشیم
پیروزبخت با اشاره براساس فرمایشات مقام معظم رهبری و بند 24 اقتصاد مقاومتی گفت: باید قبل از تولید محصول به فکر استاندارد آن باشیم.

 

به گزارش گروه سلامت جوان برنا، مهندس پیروزبخت صبح امروز در همایش ملی سلامت که با حضور مسوولان ارشد نظام سلامت کشور در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار شد، با اشاره به شعار امسال دولت و ملت  همدلی و همزبانی نامگذاری شده است، بیان کرد: باید اثبات کنیم که در راستای سلامت مردم، ارتقاء کیفیت و استانداردها تلاش می‌کنیم و به هدف نهایی که ایمنی غذایی است همدل و هم زبان هستیم.

وی با تاکید بر این که سلامت را باید به عنوان یک زنجیره ببینیم تأکید کرد: که بحث ایمنی غذا جایگاه مهم‌تری نسبت به امنیت غذا دارد.

پیروزبخت درخصوص مؤلفه‌های تأثیرگذار در زنجیره غذایی تصریح کرد: سازمان‌های مرتبط در این امر، سازمان ملی استاندارد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان دامپزشکی، وزارت جهاد کشاورزی، تولیدکننده‌ها و حتی مصرف‌کننده‌ها هستند و ضرورت دارد که مصرف‌کننده‌ها را به سویی سوق دهیم که به سلامت مصرف آنچه می‌خورند حساس باشند.

رئیس سازمان استاندارد ایران از دیگر مؤلفه‌های تأثیرگذار بر زنجیره غذایی به رویکرد محصول محوری به سوی فرآیند محوری اشاره کرد و گفت: وقتی یک زنجیره را می‌بینیم خواه ناخواه باید کل فرآیند را در نظر بگیریم و آن فرآیند از مزرعه تا مصرف است.

پیروزبخت در ادامه به بحث کیفیت اشاره کرد و گفت: همه تولیدکنندگان همینطور مصرف‌کننده‌ها باید به کیفیت محصولات اهمیت بدهند و سازمان ملی استاندارد نیز با ظرفیت قانونی حمایت از مصرف کننده، کیفیت در استاندارد را بیشتر می‌کند.

وی از دیگر مؤلفه‌های تأثیرگذار بر زنجیره غذایی به بحث مقررات فنی اشاره کرد و افزود: باید سلامت سبد کالای مصرفی مردم را مدنظر قرار بدهیم و برای آن مقررات فنی تدوین کنیم.

وی ادامه داد: تمام کشورهای تجاری ملزم به اجرای استانداردها و مقررات فنی و ارزیابی محصولات هستند تاکید کرد:  ما نیز برای حضور در بازارهای بین‌المللی باید با کمک یکدیگر مقررات فنی به ویژه در رابطه با سلامت مردم را به کشورهای طرف قراردادمان اعمال کنیم.

پیروز بخت با بیان اینکه "مناسب بودن محصول برای استفاده" از دیگر مؤلفه‌هایی است که باید در زنجیره غذایی مدنظر قرار گیرد، توضیح داد: سازمان ملی استاندارد وزارت بهداشت باید سموم یا کود را کنترل کنند ولی نظارت بر میزان و نحوه استفاده از آنها برعهده این دو سازمان نیست و لازم است با توجه به بحث فرایند محوری که از اولویت‌های ماست به این مهم نیز توجه شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران به ضرورت کنترل کیفیت محصولات تاکید و اضافه کرد: باید به مدیریت و تضمین کیفیت بپردازیم و از تضمین کیفیت راضی باشیم.

وی در ادامه اصالت غذا را نیز از دیگر مولفه‌های تأثیرگذار بر زنجیره غذایی عنوان کرد و گفت: اهمیت اصالت غذا به حدی است که کالاهای تقلبی می‌تواند نقش ایران را در صادرات مواد غذایی به خارج از کشور تحدید کنند.

پیروز بخت با اشاره به اینکه ایران به عنوان عضو فعال در کدکس بین‌المللی است، بیان کرد: باید به مفاهیم بین‌المللی در بخش غذا از جمله تجزیه و تحلیل مخاطره، مدیریت مخاطره، تبادل اطلاعات و ارزیابی در معرض مخاطره بودن را هم مدنظر قرار داد.

وی گفت: نکته آخر مؤلفه‌های مولفه‌های تأثیرگذار بر زنجیره غذایی، کنترل فرایند محصول است و علاوه بر تولید بر انتقال محصولات عملیات خوب بهداشتی، انبارداری و ساخت محصولات نیز باید توجه شود و به آنها نیز کنترل داشته باشیم.

رئیس استاندارد ملی کشور با اشاره به اینکه اگر همدلی و هم زبانی بین دستگاه‌های مختلف نباشد، هیچ کدام نمی‌توانیم به صورت انتزاعی کار کنیم و مؤثر باشیم، تأکید کرد: باید استاندارد از ابتدا و در تولید محصول مدنظر قرار گیرد.

پیروزبخت در پایان اضافه کرد: با توجه به وظیفه‌ای که داریم آماده همکاری با همه سازمان‌ها برای یکپارچه سازی استاندارد و تدوین و اجرای آن هستیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز