دبیرکل جمعیت هلال احمر تاکید کرد:

لزوم توجه به کاهش خطرپذیری در کنار مدیریت بحران

۱۳۹۴/۰۲/۰۸ - ۱۲:۲۴:۳۴
کد خبر: ۲۸۱۰۰۸
لزوم توجه به کاهش خطرپذیری در کنار مدیریت بحران
دبیرکل جمعیت هلال احمربر ضرورت توجه به کاهش خطرپذیری در کنار مقوله های امداد و نجات و مدیریت بحران تاکید کرد و گفت: باید ساختار، تجهیزات و امکانات و نیروی انسانی جمعیت هلال احمر متناسب با ماموریت های داخلی و بین المللی این جمعیت، تعریف و لحاظ شود.

به گزارش گروه حوادث برنا، علی اصغر احمدی در نخستین ساعات کاری صبح امروز و در آستانه سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان فارس، در گردهمایی ماهانه معاونان، مدیران ستادی و روسای شعب این جمعیت حضور یافت و در سخنانی گفت: اساسنامه جمعیت هلال احمر علی رغم برخی خلاء‌ها، اهداف، وظایف و ارکانی را در راستای سیاست ها و ماموریت های این جمعیت در سطح داخلی و بین المللی تعریف کرده و ملاک عمل ما است.

وی با طرح این پرسش که آیا مطابق با اساسنامه، ساختار، امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی فعلی جمعیت هلال احمر کشور پاسخگوی انتظارات و برآورده کننده اهداف و ماموریت های این جمعیت است، تصریح کرد: حجم قابل توجه نیروهای ستادی در مقابل کمبود نیروی انسانی در حوزه صف، ما را از اهداف و ماموریت های هلال احمر دور خواهد کرد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر از تدوین سیاست های تشویقی و انگیزشی برای انتقال نیروهای ستادی به حوزه صف در ضوابط اجرایی بودجه ۹۴ جمعیت هلال احمر خبر داد و افزود: نظام تقسیم کار و وظایف در جمعیت هلال احمر باید به گونه ای باشد که اولویت ها و ماموریت های اصلی این جمعیت، مطابق با اساسنامه انجام و از پرداختن به موازی کاری ها و امور غیر ضروری خودداری شود.

کاهش خطرپذیری باید اولویت برنامه ها باشد

دبیرکل جمعیت هلال احمر با بیان اینکه مهمترین وظیفه ما امداد و نجات است، گفت: برای پرداختن هر چه بهتر به مقوله امداد و نجات، باید تعریف درستی از مدیریت بحران داشته باشیم و بیش از پیش کاهش خطرپذیری را در اولویت توجه قرار دهیم.

احمدی با اشاره به اینکه ایده کاهش خطرپذیری باید از جمعیت هلال احمر و اقدام آن از سوی دیگر دستگاه هایی همچون شهرداری ها، وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی باشد، اذعان کرد: باید به این سمت و سو حرکت کنیم که نقش جمعیت هلال احمر را در افزایش استانداردها و کاهش خطرات پررنگ تر کنیم.

وی مقوله های امداد و نجات، مدیریت بحران، کاهش خطرپذیری، آموزش تخصصی کارکنان و آموزش های عمومی خود امدادی و دیگر امدادی را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و تاکید کرد: مجموعه این شرایط به جمعیت هلال احمر کمک خواهد کرد تا در انجام وظایف قانونی و اصلی خود بهتر عمل کند.

توجه به هزینه – فایده در انجام برخی از اقدامات فعلی جمعیت هلال احمر

دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به تاسیس مراکز آموزش علمی کاربردی در راستای کمک بخش خصوصی به فعالیت های آموزش عالی کشور، گفت: اگر تاسیس مراکز آموزش عالی علمی کاربردی در جمعیت هلال احمر در راستای ماموریت ذاتی و حاکمیتی این جمعیت یعنی ارائه آموزش های عمومی صورت گرفته است، بنابراین معادله هزینه – فایده در این خصوص جایگاهی ندارد ولی اگر مراکز یاد شده سمت و سویی غیر از این داشته باشند و کار تربیت دانشجو را به موازات سیستم آموزش عالی پیش می‌برند، حتما باید به مقوله هزینه – فایده توجه شود.

وی به فعالیت های حوزه داوطلبان نیز اشاره کرد و افزود: فلسفه اصلی ماموریت های سازمان داوطلبان، استفاده از ظرفیت و توانمندی داوطلبان در امدادرسانی به بحران های مختلف و کمک به ایجاد ساختارهای مورد نیاز جمعیت مانند پایگاه های امداد جاده ای، خانه های سلامت و … است و به نظر می رسد برخی برنامه ها مانند توزیع سبدهای عیدانه، که دستگاه هایی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز متولی آن هستند، ضرورت چندانی برای اجرا در جمعیت هلال احمر ندارد.

وی تصریح کرد: موضوع اورژانس جاده ای هم که در حال حاضر میان مقامات ارشد جمعیت هلال احمر و وزارت بهداشت در مرحله رایزنی است، از ساز و کار کارشناسی و جامع نگری طرح مستثنی نیست.

حرکت براساس نظام برنامه و نه نامه نگاری

دبیرکل جمعیت هلال احمر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تنها راه مبارزه با مفاسد اداری و اقتصادی، شفاف سازی قوانین و نظام برنامه و بودجه است، گفت: به همین منظور، سیاست ما در جمعیت هلال احمر حرکت بر اساس نظام برنامه و نه نامه نگاری خواهد بود.

وی به شفاف سازی نظام بودجه و چارچوب توزیع اعتبارات در جمعیت هلال احمر اشاره کرد و یادآور شد: از این پس اعتبارات استان ها، اعم از هزینه های جاری، تملک دارایی ها و بودجه عمرانی، مطابق با نیازسنجی استان، قبل از پایان سال مشخص خواهد شد و حتی مساعدت های ویژه نیز در چارچوب نظام برنامه تعریف می شود.

وی در همین زمینه تصریح کرد: وجود کمیته ها و کمیسیون های متعدد در جمعیت هلال احمر، بوروکراسی زائد را در این جمعیت سبب شده است و حتی اختیارات ذاتی مدیران در تصمیم گیری را نیز خدشه دار کرده است که در این مورد در آینده ای نزدیک تصمیمات کارشناسی دقیقی اتخاذ خواهد شد.

احمدی همچنین از الزام حضور نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر مرکز و استان ها، در جلسات شورای معاملات و امور وقف خبر داد و تاکید کرد: در صورت عدم تایید شرعی موضوعات مطروحه در جلسات این شورا، توسط نماینده ولی فقیه، امضاء و تایید دیگر اعضا نافذ نخواهد بود.

دبیرکل جمعیت هلا احمر با بیان اینکه هلال احمر حوزه انسانیت است، خاطرنشان کرد: اهمیت وظایف این جمعیت به گونه ای است که باید در ردیف معاونت های استانداری‌ها قرار گیرد؛ چرا که مدیریت واقعی در زمان بحران ها معنا خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز