معاون درمان وزارت بهداشت خبر داد:

ایجاد هزار و ۱۰۰ واحد اختصاصی زایمان در کشور

۱۳۹۴/۰۲/۱۳ - ۱۱:۴۶:۲۷
کد خبر: ۲۸۲۰۰۷
ایجاد هزار و ۱۰۰ واحد اختصاصی زایمان در کشور
محمد آقاجانی با بیان اینکه تا پایان سال گذشته 470 هزار زایمان طبیعی در کشور داشتیم از ایجاد هزار و 100 واحد اختصاصی زایمان در کشور خبر داد.

به گزارش گروه سلامت جوان برنا، دکتر محمد آقا جانی در مراسم گرامیداشت روز جهانی ماما که صبح امروز ستاد مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد با بیان اینکه در قالب اجرای طرح تحول نظام سلامت برای تحقق هدف های چهارم توسعه هزاره و پنجم از اهداف توسعه هزاره اقدامات مؤثری انجام شد گفت: هدف چهارم  به کاهش دو سوم مرگ و میر کوردکان کمتر از 5 سال و هدف پنجم نیز به کاهش سه چهارم مرگ و میر کودکان تأکید دارد.

وی گفت: با توجه سیاست های ابلاغی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری، استراتژی حوزه درمان نیز ترویج زایمان فیزیولوژیک بود چرا که 70 درصد مرگ و میر کودکان مربوط به نوزادن و در بین نوزان نیز 70 درصد مرگ ها در 24 ساعت اولیه زایمان رخ می دهد.

آقاجانی با اشاره به اینکه ماماها محور طرح حمایت از زایمان طبیعی هستند اضافه کرد: این طرح دارای 7 محور است که خوشبختانه موفقیت های زیادی تا به امروز داشته است و توانستیم میزان سزارین را به 5.7 درصد کاهش دهیم.

وی همچنین به توانمند سازی 30 درصد از ارائه دهندگان خدمات به آموزش های لازم اشاره کرد و افزود: تاکنون 10 هزار نفر از این آموزش ها بهره برده اند.

معاون درمان تصریح کرد: یکی از مهم ترین محورهای طرح حمایت از زایمان طبیعیتوسعه و بهسازی بلوک های زایمان بود به گونه ای که در 110 بیمارستان شاهد توسعه و ساخت این بلوک ها بوده ایم و در 256 زایشگاه نیز این بلوک ها بازسازی شده اند.

وی ادامه داد: همچنین در سال 94 قرار است با هزینه ای حدود 203 میلیارد تومان  هزار و 100 واحد اختصاصی زایمان در بیمارستان های دولتی راه اندازی شود که گامی رو به جلو محسوب می شود.

 آقاجانی اظهار کرد: برخی نگران بودند که ممکن است اثرات این طرح در سال اول تغییرات نامناسبی را در شاخص های سلامت مادر و کودک به دنبال داشته باشد که با بررسی های صورت گرفته، مشاهده کردیم که شاخص مرگ کودکان از 1.7 در سال 92 به 1.3 در سال 93 رسید.

معاون درمان وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه ماماها به عنوان اصلی ترین عامل عامل زایمان به شمار می روند گفت: سال گذشته 75درصد زایمان ها در بیمارستان های دولتی توسط ماماها صورت گرفت در همین زمینه ماماهای خصوصی نیز 26 هزار زایمان در بیمارستان های دولتی را انجام دادند.

وی در پایان با بیان این که: در سال 94 برنامه های طرح زایمان طبیعی را ادامه می دهیم، گفت: امیدواریم بتوانیم نیروی انسانی مامایی را ساماندهی کنیم، تجهیزات بلوک های زایمان را تإمین کنیم، کیفیت خدمات زایمان را ارتقاء دهیم و همچنین نقل و انتقال بین بیمارستانی و پذیرش مادر باردار را ساماندهی کنیم.

نظر شما