وزیر بهداشت در مراسم بزرگداشت روز ماما عنوان کرد:

کاهش مرگ و میر مادران با کاهش ۱۰درصدی سزارین در کشور

۱۳۹۴/۰۲/۱۳ - ۱۲:۴۹:۵۱
کد خبر: ۲۸۲۰۳۳
کاهش مرگ و میر مادران با کاهش ۱۰درصدی سزارین در کشور
وزیر بهداشت در مراسم بزرگداشت روز ماما گفت: با کاهش 10 درصدی سزارین در کشور مرگ و میر مادران به دلیل زایمان طبیعی کاهش یافته است.

به گزارش گروه سلامت جوان برنا، دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم بزرگداشت روز جهانی ماما با تبریک به مناسبت ولادت امام علی (ع) و نیز گرامیداشت شهادت شهید مطهری و روز معلم، گفت: معتقدم اولین شهید اعتدال در اسلام حضرت علی (ع) و در انقلاب اسلامی نیز شهید مطهری، اولین شهید اعتدال بود.

وی با بیان این که نیاز مبرم جامعه امروز اسلام علوی است، تصریح کرد: هر زمانی که به گروه‌ها اجازه دادند که برداشت فردی و گروهی از اسلام و قرآن داشته باشند نتیجه آن ایجاد گروه فرقان و یا دیگر گروه‌های متفرقه‌ای است که در دوران‌های مختلف به اسلام و حکومت اسلامی آسیب وارد ساختند.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان این که در حال حاضر مطالبات جامعه مامایی کشور با عقلانیت پیش می‌رود، ابراز داشت: ای کاش در گروه‌های پرستاری نیز چنین شرایطی داشتیم عده ای قلیل که خود را نماینده همه پرستاران می دانند، کارها را سیاسی نمی‌کردند و امور پرستاری نیز از مسیر اعتدال و عقلانیت پیش می‌رفت زیرا تجربه نشان داده است که با فشار و تندروی هیچوقت به نتیجه نمی رسیم.

ضرورت ایجاد سامانه‌ای برای جمع آوری اطلاعات مربوط به جامعه مامایی

وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت ایجاد سامانه ای برای جمع آوری اطلاعات مربوط به ماماها و به ویژه کاریابی برای آنها، بر اهمیت نقش ماماها در کشور تاکید کرد.

ضرورت فراهم کردن امکانات برای افزایش جمعیت در کشور

 هاشمی در ادامه مشکل جمعیت در کشور را یک مشکل جدی عنوان کرد و گفت: این مشکل برخاسته از نگاه متعصبانه مذهبی نیست بلکه نگاه هوشمندانه ملی و در جهت استقلال و امنیت کشور است و باید ایرانیان به کودک آوری تشویق شوند.

وی یادآور شد: دیدگاه متعصبانه زمانی است که بحث ازدواج را جدی نگیریم، بانک ها به کمک نیایند و مجلس قوانینی را در این خصوص وضع نکند.

وزیر بهداشت در عین حال بر ضرورت فراهم آوردن امکانات افزایش جمعیت تاکید کرد و گفت: مجلس باید قوانینی وضع کند که جوان‌ها زودتر سرو سامان یابند.

رفاه و اشتغال جوانان؛ دغدغه رئیس جمهور

 هاشمی با بیان این که رئیس جمهور نیز پی‌گیر اعتبارات لازم برای مسائل رفاهی و اشتغال جوانان است، تصریح کرد: موضوع افزایش جمعیت مهم است و ابزار آن باید برای جوان‌ها و خانواده‌ها فراهم شود.

وزیر بهداشت در ادامه به موضوع آموزش حوزه مامایی اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت استقرار اعضای هیات علمی مامایی در بالین و بیمارستان‌ها از معاون درمان این وزارتخانه خواست تا طی بخشنامه‌ای از طریق معاونت توسعه به بیمارستان‌ها ابلاغ شود تا زمانی که بیمارستانی امکانات وسیع اتاق زایمان طبیعی را ندارد، ادامه کار ندهد.

 هاشمی در ادامه با اشاره به اجرای گام سوم طرح تحول سلامت و اجرایی شدن کتاب تعرفه سلامت، گفت: در این زمینه نیز به خدمات مامایی توجه شده است و امیدوار هستیم که بیمه‌ها نیز با ماماها قرارداد ببندند و مطمئن هستیم این کار با آرامش و به تدریج اتفاق خواهد افتاد.

تایید سختی کار گروه مامایی

وزیر بهداشت در ادامه به موضوع لحاظ شدن سختی کار برای گروه مامایی اشاره کرد و گفت: گروه‌های دیگری نیز درخواست دارند تا شغلشان به عنوان شغل سخت و زیان آور شناخته شود البته سخت بودن شغل در گروه مامایی را تایید کرده ایم و اجرای آن به دولت، مجلس و اعتبارات بستگی دارد.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به ماماها گفت: بحث بین گروه‌های مامایی و متخصصین زنان را جدی نکنید چرا که همه شما یک تیم هستید و گروه‌هایی در جامعه با اهداف سیاسی سعی دارند اقشار مختلف را در تقابل یکدیگر قرار دهند.

هاشمی در ادامه با اشاره به این که باید در بخش های زنان و زایمان به جای پرستارها ماماها حضور یابند و پرستاران در بخش های دیگری که کمبود هم وجود دارد مشغول به کار شوند یادآور شد: با توجه به این که درصدد هستیم 1500 تخت ویژه در کشور را راه‌اندازی کنیم ضرورت دارد که پرستاران را در این بخش‌ها به کارگیریم.

سخت‌گیری نسبت به مرگ کودکان و مادران

وزیر بهداشت در ادامه خطاب به معاونت‌های درمان و بهداشت و نیز حوزه مامایی تاکید کرد که نسبت به مرگ مادر حساسیت زیادی نشان دهند.

هاشمی تصریح کرد: برای هر مادر و کودکی که فوت می‌کند باید یک تیم بررسی اعزام شود و باید نسبت به مرگ نوزاد به ویژه مادر بسیار سخت‌گیر باشیم و باید سیستم کنترل دقیقی داشته باشیم خود من هم موضوع را رصد خواهم کرد.

وزیر بهداشت با بیان این که برای موضوع مرگ مادر باردار سردشتی 4 گروه به سردشت اعزام شده‌اند، گفت: ماماها، متخصصین زنان، پرستاران، روسای بیمارستان‌ها و رؤسای دانشگاه‌ها باید نسبت به مرگ مادران بسیار سخت گیر باشند تا در بین مردم آرامش ایجاد شود که البته به همت همکاران تعداد مرگ و میر مادر در کشور بتدریج کاهش یافته است

وزیر بهداشت با بیان اینکه سال گذشته بیش از 400 هزار زایمان طبیعی در کشور انجام شده است، خاطرنشان کرد: با کاهش 10 درصدی سزارین، مرگ و میر مادران به دلیل زایمان طبیعی کاهش داشته است و یکی از معیارها و شاخص‌هایی که برای روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، معاونین درمان و پرستاران لحاظ خواهد شد، کاهش مرگ و میر مادران و کودکان خواهد بود.

بنابراین گزارش در مراسم بزرگداشت روز ماما از 160 مامای نمونه کشور و نیز دانشگاه های علوم پزشکی کشور برتر از نظر تجربیات موفق در امر ترویج زایمان طبیعی و کارآفرینی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تقدیر شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز