دیدار رئیس آکادمی علوم چین با معاون علمی رئیس جمهوری؛

ایران و چین، استاد و دانشجو مبادله می‌کنند

۱۳۹۴/۰۲/۱۳ - ۱۵:۵۸:۳۶
کد خبر: ۲۸۲۱۱۵
ایران و چین، استاد و دانشجو مبادله می‌کنند
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس آکادمی علوم چین، ضمن تاکید بر ایجاد تعاملات و همکاری‌های فناورانه بین ایران و چین، بر گسترش همکاری‌های علمی بین دو کشور، از جمله تبادل استاد و دانشجو تاکید کردند.

به گزارش گروه علمی فناوری خبرگزاری برنا، دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، صبح امروز، در دیدار با دکتر چونلی‌بای، رئیس آکادمی علوم چین، با تاکید بر این‌که ایران در حوزه‌ فناوری‌های نوین و به‌ویژه نانو و بیو، پیشرفت‌های بسیاری داشته است، رابطه ایران و چین را یک رابطه استراتژیک خواند و گفت: ما در کنار روابط تجاری با چین، برای توسعه روابط علمی نیز اهمیت بسیاری قائل هستیم.

وی با بیان این‌که در ایران بیش از 30 پارک فناوری وجود دارد، افزود: ما آمادگی داریم، میزبان شرکت‌های علمی چین در راستای ایجاد تعاملات فناورانه باشیم.

ستاری، بورس‌های تحصیلی، تبادل استاد و دانشجو و همچنین دیگر پروژه‌های مشترک را بسترهای مناسبی برای همکاری بین دو کشور خواند و ادامه داد: با توجه به پیشرفت‌های علمی و فناوری ایران و چین، می‌توانیم تعاملات خوبی هم در زمینه‌های علوم شناختی و فضایی داشته باشیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ایران، با بیان این‌که متاسفانه این دو کشور در سالیان گذشته، ارتباط گسترده‌ای در زمینه‌های علمی نداشته‌اند، به حضور 15 هزار دانشجو ایرانی در دانشگاه‌های امریکا اشاره کرد و افزود: امیدوارم در آینده نزدیک، سطح تبادل استاد و دانشجو بین این ایران و چین، گسترش پیدا کند.

ستاری اظهار کرد: اگر دو حوزه علم و فناوری را از هم تفکیک کنیم، ما در حوزه‌های علمی نیز، حاضر به همکاری با موسسات و شرکت‌های علمی زیرمجموعه آکادمی شما هستیم.

وی همچنین افزود: معاونت علمی برنامه‌هایی در حوزه «انبیک» آغاز کرده که در این حوزه نیز آماده همکاری‌ هستیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تاکید کرد: چین برنامه‌ موفقی برای بازگرداندن دانشجویان و نخبگان به کشور داشته است که ما نیز در این زمینه، آماده استفاده از تجربیات شما برای نگهداری و بازگرداندن نخبگان‌مان به ایران هستیم.

ستاری با بیان این‌که، وظیفه این معاونت به عنوان دولت، تنها تسهیل‌گری ارتباط بین شرکت‌های علمی و فناورانه دو کشور است، درباره این تسهیلات، گفت: ما در راستای کاهش درصد ریسک این تعاملات، می‌توانیم برای شرکت‌ها و موسسات علمی، تسهیلاتی نظیر وام یا معافیت‌های مالیاتی و گمرکی در نظر بگیریم.

وی در زمینه تسهیل گستره ارتباط و تعاملات علمی و فناورانه ایران و چین، وجود کارگروهی را در راستای پیگیری مستقیم نکات یادشده، الزامی خواند و افزود: ما در معاونت علمی می‌توانیم هماهنگی‌هایی با سایر وزارت‌خانه‌ها نظیر وزارت علوم یا خارجه برای سهولت برقراری این ارتباط داشته باشیم.

در ادامه این دیدار، چونلی‌بای، رئیس آکادمی علوم چین که به اتفاق هئیات همراهی متشکل از معاونان خود، راهی ایران شده بود، با تاکید بر این‌که ایران به نسبت 15 سال گذشته که سفری به این کشور داشتم، پیشرفت‌های چشم‌گیری در حوزه علم و فناوری کرده است، گفت: ما برای گسترش تعاملات علمی و فناورانه خود با ایران بسیار مشتاقیم.

وی با اشاره به وجود سه دانشگاه و 560 هزار دانشجو در آکادمی علوم چین، اظهار کرد: با توجه به این موضوع، می‌توانیم همکاری‌های خوبی در زمینه تبادل استاد و دانشجو داشته باشیم.

 رئیس آکادمی علوم چین، تاکید کرد: امیدواریم رئیس جمهور کشورمان با جناب دکتر روحانی ملاقاتی داشته باشند که در ذیل آن دیدار در زمینه تبادل استاد و دانشجو و همچنین سایر فعالیت‌ها و همکاری‌های علمی به نتایج مطلوبی برسند.

چونلی‌بای با اشاره به همکاری در زمینه فناوری‌های سطح بالا، در توضیح چگونگی بازگرداندن نخبگان و دانشجویان چینی به کشورشان، گفت: چین تا 10 سال گذشته، پشرفت چندانی در حوزه‌های گوناگون علمی نداشت، به همین خاطر سعی خود را بر بازگرداندن نخبگان به کشور گذاشتیم که اتفاقا نتیجه هم داد. وی با بیان این‌که اولین اقدام ما در این زمینه، ایجاد انگیزه برای نخبگان و دانشجویان خارج از کشورمان بود، اظهار کرد: ما برای آنان از همان ابتدا هزینه‌هایی در زمینه‌های تامین مالی شخصی و پژوهشی متقبل شدیم.

رئیس آکادمی علوم چین نیز در پایان، ضمن اشاره به ایجاد ارتباط در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، بر ایجاد کارگروه‌هایی برای گستردگی همکاری‌های علمی و فناورانه بین ایران و چین تاکید کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز