معاون طب سنتی وزارت بهداشت خبر داد:

راه اندازی سلامتکده های طب سنتی

۱۳۹۴/۰۲/۱۴ - ۰۹:۰۳:۲۴
کد خبر: ۲۸۲۱۸۹
راه اندازی سلامتکده های طب سنتی
محمود خدادوست با اشاره به برنامه های معاونت طب سنتی از راه اندازی سلامتکده های طب سنتی در امسال خبر داد.

به گزارش گروه سلامت جوان خبرگزاری برنا،  دکتر محمود خدادوست با بیان این مطلب افزود:هماهنگی هایی با برخی تولید کنندگان گیاهان دارویی و همچنین بخش ستاد گیاهان دارویی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری داشته ایم تا بتوانیم تولید کنندگانی که گیاهان دارویی را به صورت ارگانیک تولید می کنند را به سمت شرکت هایی با مجوز بسته بندی سوق دهیم.

انتشار بیش از 500 کتاب در حوزه طب سنتی

معاون طب سنتی با بیان اینکه یکی از راه های شناساندن طب سنتی ایرانی به کشورهای دیگر، از طریق مقالات است افزود:خوشبختانه از سال 86 که دکترای تخصصی طب سنتی و داروسازی پزشکی و تاریخ پزشکی ایجاد شده است بیش از 500 اثر علمی چاپ شده که می تواند بهترین راه شناخت دنیا از طب سنتی ایران است.

وی گفت: همچنین ظرف دو سال گذشته نشست هایی با نمایندگان سازمان جهانی بهداشت در وزارت بهداشت برای معرفی طب سنتی به این سازمان داشتیم، از سوی دیگر ظرف این دوسال در نشست های سازمان جهانی بهداشت که در ماکائو چین که در آن کشورهای منطقه به معرفی طب سنتی خود می پرداختند نیز حضور داشتیم.

 خدادوست ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت به ایران قول داده است تا در سایت خود به معرفی طب سنتی ایران بپردازد.

وی با بیان اینکه قابلیت های طب ایرانی تحت عناوینی مانند یونانی مدیسین ( طب یونانی)، طب عربی و طب سینایی در دنیا شناخته شده است اظهار داشت: طب ایرانی را در دنیا بیشتر به عنوان طب یونانی می شناسند که منابع آنها منابع طب ما است.

وی همچنین گفت: سال گذشته یک هیات اتریشی از یک موسسه آکادمیک طب سنتی و مکمل به ایران آمده بودند، وقتی درباره مبنای طب آنها پرسیدم گفتند مبنای طب ما مزاجی و اخلاطی است و کتاب مرجع آنها نیز کتاب قانون بوعلی سینا بود ضمن اینکه طب ما به دلیل اینکه در دانشکده های پزشکی اروپا بیش از 5 قرن کتاب های قانون بوعلی سینا و الحاوی رازی تدریس می شد طب بیگانه ای نیست.

ویزیت و مشاوره های طب سنتی به زودی تحت پوشش بیمه خواهد رفت

وی درباره تحت پوشش بیمه قرار گرفتن طب سنتی ایرانی گفت: قدم اول این بود که ما باید خدمات طب ایرانی را تعرفه گذاری می کردیم که خوشبختانه سال گذشته با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت تعرفه گذاری برای طب ایرانی در کتاب ارزش نسبی خدمات صورت گرفت.

معاون طب سنتی افزود: در قدم بعدی این خدمات باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند که این اقدام یک فرآیند پیچیده و زمان بر است اما بر اساس توافقی که با سازمان های بیمه گر پایه مانند تأمین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان انجام دادیم ظرف مدت زمان کوتاهی ویزیت و مشاوره های طب سنتی به زودی تحت پوشش بیمه خواهد رفت اما با تأکید وزیر محترم بهداشت که سایر خدمات و داروها نیز باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند، پیگیر فرآیند آن در شورای عالی بیمه هستیم.

خدادوست گفت: اما باید بتوانیم طب سنتی ایرانی را در نظام شبکه بهداشت و درمان، نظام سلامت و آموزش پزشکی کشورمانند کشورهای چین و هند ادغام کنیم.

حمایت سازمان غذا و دارو از داروها و فرآورده های طبیعی

معاون طب سنتی درباره حمایت از تولید کنندگان دارو و فرآورده های طبیعی گفت: این فرآورده ها تحت پوشش سازمان غذا و دارو و اداره کل فرآورده های طبیعی و سنتی سازمان غذا و دارو است که از طریق این سازمان حمایت می شود و در همین زمینه تسهیلات خاصی برای ثبت و و بهره برداری داروهای سنتی و گیاهی در نظر گرفته شده است به عنوان نمونه اگر یک داروی سنتی در چند قرن متوالی در منابع معتبر طب سنتی آمده باشد، با همان فرمولاسیون به آن مجوز بهره برداری و تولید را می دهند.

توسعه داروهای گیاهی به ایجاد اشتغال کمک می کند

وی گفت: داروهای گیاهی بر اساس عصاره کیری یا مواد مؤثره عمل می کنند و تفاوت آن با داروهای شیمیایی، در ماده مؤثره آن است همچنین نگاه مزاج شناسی در داروهای شیمیایی که از مواد صنعتی و شیمیایی ساخته می شوند وجود ندارد اما داروهای گیاهی، قابل حمایت است زیرا به جای اینکه ماده اولیه از مواد شیمیایی باشد، از گیاهان استفاده می شود که این موضوع به توسعه کشت گیاهان دارویی، ایجاد اشتغال نیز کمک می کند.

راه اندازی سلامتکده های طب سنتی

 خدادوست افزود: برنامه ما برای سال 94، راه اندازی سلامتکده های طب سنتی در بخش دانشگاهی و خصوصی است و پیشنهاد ما این است که در کنار این سلامت کده ها یک مرکز ارائه فرآورده های طبیعی، سنتی و گیاهان دارویی داشته باشیم که در آن، گیاهان دارویی با بسته بندی های بهداشتی عاری از میکروب و آلودگی و با رعایت ضوابط بهداشتی عرضه شوند.

وی گفت: به عطاری ها نیز توصیه می کنیم که به جای نگهداری از گیاهان دارویی درگونی ها و پستو های غیر بهداشتی گیاهان دارویی را در بسته بندی های بهداشتی توزیع کنند تا مردم با اطمینان بیشتر از آن استفاده کنند و اثر بخشی آن نیز افزایش پیدا کند.

بومی گزینی رشته طب سنتی و عدالت در توزیع متخصصان

معاون طب سنتی بیان کرد: رشته طب سنتی از سال 86 راه اندازی شد و در حال حاضر 62 نفر فارغ التحصیل این رشته در کشور وجود دارد و آنها برای گذراندان تعهدات قانونی شان باید در کشور توزیع شوند.

وی ادامه داد: توزیع این فارغ التحصیلان تا بخواهد از کلان شهرها به استان های دوردست و شهرستان ها برسد زمان بر است اما برای حل این مشکل علاوه بر بومی گزینی به دانشگاه ها اعلام کرده ایمت شرایط و تسهیلات خاصی را برای بورس کردن کسانی که بخواهند در استان های محروم و مرزی بمانند فراهم آورند که برا آنها ایجاد انگیزه کند.

خدادوست تأکید کرد: با حمایت های وزیر بهداشت، ظرفیت این رشته به خوبی افزایش یافته است به صورتی که از 38 نفر در سال 91 به 120 نفر در سال 93 رسید.

وی در پایان یادآور شد: برای گسترشرشته طب سنتی با حمایت وزیر امیدوار هستیم امسال این رشته در قالب رشته های دستیاری یا رزیدنتی قرار گیرد که این اقدام می تواند اقبال شرکت کنندگان در این رشته را بیشتر کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز