رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد:

کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت داروهای وارداتی در سال ۹۴

۱۳۹۴/۰۲/۱۴ - ۱۰:۵۲:۱۷
کد خبر: ۲۸۲۲۶۳
کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت داروهای وارداتی در سال ۹۴
رسول دیناروند با بیان اینکه سهم عددی داروهای تولید داخل به بیش از 97 درصد رسیده است، گفت: پیش بینی می شود قیمت داروهای وارداتی در سال 94 کاهش قیمت 10 تا 15 درصدی داشته باشد.

به گزارش گروه سلامت جوان خبرگزاری برنا، رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو  در خصوص عملکرد بازار دارویی کشور اظهار کرد: آمار عملکرد بازار دارویی در سال 93 اطلاعات نسبتا جالبی را داشته است، کل بازار دارویی ما  حدود 10هزار و 700 میلیارد تومان بوده که به عبارتی ارزش ریالی این میزان 67.5درصد مربوط به داروهای تولید داخل بوده و 32.5 درصد مربوط به داروهای وارداتی است.

وی افزود: این آمار عملکرد ما را نسبت به سال های گذشته نشان می دهد که سهم داروهای وارداتی از داروهای تولید داخل کاهش پیدا کرده است.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: در سال 92 سهم داروهای تولید داخل در بازار دارویی کشور 62 درصد بوده، در سال 93 این عدد به 67 درصد می رسد و  نسبت به سال 93 افزایش داشته و از سوی دیگر سهم داروهای وارداتی کاهش می یابد.

 دیناروند عنوان کرد: از نظر عددی در سال 93 سهم داروهای تولید داخل ما به بیش از 97 درصد رسیده است که این میزان تا به حال در هیچ سالی وجود نداشته است یعنی بالاترین سهم عددی داروهای تولید داخل مربوط به این سال است.

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص سال جاری نیز گفت: در سال 94 سهم عددی ما 95 درصد است و ارز بری بازار دارویی کشور که صرف واردات داروهای ساخت خارج از کشور می شود  در سال 93 کمتر از یک میلیارد دلار بوده است و این در حالیست که در سال 92 این عدد یک میلیارد و 350 میلیون دلار بوده است و در سال 91 این عدد یک میلیارد و 200 میلیون دلار بوده است.

وی تاکید کرد: در سال 93 ، واردات ما نسبت به سال 91 و 92 کمتر بوده است

و این کاهش 350 میلیون دلاری ناشی از کاهش قیمت داروهای وارداتی ، کنترل قیمت دارو و نیز کاهش  میزان واردات دارو است.

دیناروند با اشاره به اینکه عملکرد این سازمان بر اساس سیاست های موجود نشان می دهد که بازار دارویی کشور  به سمتی حرکت می کند که عمدتا از محل تولیدات داخل نیازهای دارویی تامین شود و با حرکت های خوب صورت گرفته امید می رود که این موضوع در سال 94  ادامه یابد.

وی گفت: در سال 93 واردات داروی مشابه تولید داخل حدود 250 میلیون دلار بوده است، این عدد در سال92 بیش از 650 میلیون دلار بوده است و از این رو میزان واردات داروهای مشابه تولید داخل به شدت کاهش پیدا کرده است که این مهم در راستای حمایت از تولید داخل است.

دیناروند در پایان ابراز امیدواری کرد: در سال 94 داروهای وارداتی مجددا کاهش قیمت داشته باشد و  به زودی نیز  نتایج فراخوان این سازمان منتشر می شود و پیش بینی می شود در سال 94 کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت داروهای وارداتی را خواهیم داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز