برگزاری چهارمین اجلاس دیپلماسی سلامت در قاهره

۱۳۹۴/۰۲/۱۴ - ۱۲:۰۰:۵۲
کد خبر: ۲۸۲۳۰۰
برگزاری چهارمین اجلاس دیپلماسی سلامت در قاهره
چهارمین اجلاس دیپلماسی سلامت در دفتر منطقه ای مدیترانه شرقی در قاهره مصر با حضور نمایندگان کشورمان به مدت سه روز در حال برگزاری است.

به گزارش گروه سلامت جوان خبرگزاری برنا، در چهارمین اجلاس دیپلماسی سلامت، ارتباط سلامت با بخش سیاست خارجی و دیگر بخش ها، تاثیر پرداختن به تلاش های دیپلماسی سلامت در دست یابی به اولویت های استراتژیک سلامت عمومی مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد.

 پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه دولت ها در نوشتن بیانیه های سیاست خارجی، موضوع سلامت را در تصمیم گیریهای سیاست خارجی پر رنگ تر کرده اند.

وی به همکاری گروه پنج اشاره کرد و گفت: این گروه مرکب از ایران، افغانستان، پاکستان، عراق و سازمان جهانی بهداشت است که به ابتکار جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است. گروه پنج، نمونه بسیار خوب از دیپلماسی سلامت برای گسترش همکاری در بین کشورها است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی همچنان به سازمان همکاری اقتصادی (اکو) اشاره کرد و افزود: این سازمان با همکاری ایران، افغانستان و پاکستان عضو دفتر منطقه ای مدیترانه شرقی و 7 کشور عضو دفتر منطقه ای یورو با شعار اتحاد برای سلامت تشکیل شده است که این نیز مثال دیگر در زمینه دیپلماسی سلامت است.

 وی به شیوع گسترده بیماری های عفونی نظیر ابولا، آنفلونزا در جامعه جهانی اشاره کرد و گفت: فقر، بی عدالتی و عوامل موثر بر سلامت می تواند باعث افزایش بیماری و مرگ و میر شود که کنترل این معضلات نیازمند همکاری جهانی می باشد.

پزشکیان برگزاری چنین دوره هایی را برای سیاستگذاران سلامت برای پرداختن به پیچیدگی های سلامت در دوران اخیر و گسترش همکاری های بین المللی مفید بر شمرد و اظهار امیدواری کرد که چنین دوره هایی در کشور های عضو نیز برگزار شود

گفتنی ست؛ از سال 2012، سازمان جهانی بهداشت، سه اجلاس در زمینه سیاستهای جهانی سلامت، دیپلماسی برای تسهیل تبادل اطلاعات و تجربیات و ارتباط سلامت و سیاست خارجی در منطقه مدیترانه شرقی را برگزار کرده است و بیش از 100 مقام بلند پایه از وزارت خانه های بهداشت، امور خارجه و نمایندگان مجلس در این سه اجلاس شرکت کرده اند.

 

نظر شما