رئیس جمعیت هلال احمر :

ایجاد و توسعه تاب آوری افراد وجه بنیادین کاهش خطر پذیری در مناطق شهری است

۱۳۹۴/۰۲/۱۴ - ۱۶:۳۷:۵۸
کد خبر: ۲۸۲۴۱۰
ایجاد و توسعه تاب آوری افراد وجه بنیادین کاهش خطر پذیری در مناطق شهری است
امیرمحسن ضیائی گفت:‌ کنفرانس بین المللی مدیریت سوانح و کاهش خطرپذیری برای دست یابی به راه هایی برای آمادگی در پاسخگویی به بزرگترین چالش های ملت در خصوص رشد شهرنشینی و تغییرات آب و هوایی است.

به گزارش گروه حوادث خبرگزاری برنا، دکتر سیدامیرمحسن ضیائی در کنفرانس بین المللی مدیریت سوانح و کاهش خطرپذیری شهری که در هتل استقلال برگزار شد، با اشاره به اینکه محور این سمینار گفت و گو درباره راه های آمادگی موثر برای پاسخگویی به یکی از بزرگترین چالش های ملت ها و جوامع است، گفت: رشد شهرنشینی و تغییرات آب و هوایی ۲ رویداد مهم در قرن ۲۱ به شمار می رود.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۰۸ برای نخستین بار میانگین ساکنان شهرها از جمعیت روستایی پیشی گرفت و در حال حاضر ۵۳ درصد جمعیت جهان در نواحی شهری زندگی می کنند که انتظار می رود تا سال ۲۰۵۰ این رقم به ۷۵ درصد افزایش یابد.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به رشد سریع و بدون برنامه شهرنشینی، توسعه اقتصادی – اجتماعی ملت ها و جوامع، تصریح کرد: این موضوع سبب ایجاد آسیب پذیری های بیشتری شده و از عوامل اصلی مخاطره آمیزی است که در فجایع گسترده می شود.

رئیس جمعیت هلال احمر اضافه کرد: از جمله زلزله هائیتی در سال ۲۰۱۰، سونامی و زلزله فوکوشیما در سال ۲۰۱۱، طوفان هایان در سال ۲۰۱۳ و زلزله اخیر نپال تنها نمونه هایی از این موضوع است که سوانح و خطرات شهری چگونه به شکل فزاینده ای حیات و اموال جوامع و کشورها را به مخاطره می اندازد.

وی  با بیان اینکه خطرات شهری تنها محدود به کشورهای در حال توسعه و یا کمتر توسعه یافته نمی شود، گفت: این در حالی است که توسعه یافته ترین کشورها و شهرها در معرض خطر سوانح هستند و در حال حاضر بسیاری از ابتکارات و برنامه های کاهش خطرپذیری شهری در شهرهای مختلف کشورهای توسعه یافته در حال اجراست.

ضیائی وجه بنیادین کاهش خطرپذیری شهری را ایجاد و توسعه تاب آوری افراد و جوامع در شهرها دانست و تصریح کرد: افراد، خانواده ها و جوامع عاملان اصلی افزایش تاب آوری هستند و نقش اساسی را در اجرای خط مشی ها، استراتژی ها و برنامه های مرتبط با اقداماتی سازنده و جامع محور ایفا می کنند.

به گفته وی، وجه اجتماعی و مردمی کاهش خطرپذیری سوانح به شکل گسترده ای در چهارچوب های بین المللی کاهش خطرپذیری سوانح همچون “چهارچوب سندی برای کاهش خطرپذیری سوانح” گنجانده شده است.

 ضیائی ابراز کرد: جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر همواره در شهرها حضور داشته و پیشگام مدیریت سوانح و کاهش خطرپذیری شهری بوده اند اما با توجه به افزایش پیچیدگی مفهوم شهرنشینی ما ناچار به افزایش ظرفیت های عملیاتی و سازمانی خود به منظور افزایش کارآمدی و تاثیرگذاری فعالیت هایمان برای کمک به آسیب پذیرترین افراد و کسانی که تحت تاثیر سوانح در شهرها قرار گرفته اند، باشیم.

به گفته وی، بر اساس نقش معین جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر نسبت به مقامات دولتی، جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر و هماهنگی و حمایت های بین المللی فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر می توانند تا مکمل تلاش های مقامات دولتی و شهری برای کاهش خطرپذیری سوانح در شهرها و نواحی شهری باشند.

رئیس جمعیت هلال احمر اذعان کرد: جمعیت هلال احمر ایران گام های مهمی را در جهت ارتقای مدیریت و کاهش خطرپذیری سوانح در مناطق شهری و سطح ملی برداشته است.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر ایران یکی از شرکای اصلی فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ است، گفت: خرسندیم که برآمد “مشارکت برای مدیریت سوانح” و کاهش خطرپذیری شهری” مشترکا با فدراسیون بین المللی از سال ۲۰۱۳ آغاز شد و پس از آن توسط بسیاری از جمعیت های ملی و شرکای دیگر مورد حمایت قرار گرفت.

به گفته وی، از جمعیت های ملی مختلف در مناطق گوناگون در این برنامه از طریق اجرای مشاوره های منطقه ای و پروژه های شهری حضور داشته اند که در این سمینار جزئیات بیشتری از نتایج آن ارائه خواهد شد.

 ضیائی ادامه داد: سمینار بین المللی مدیریت سوانح و کاهش خطرپذیری شهری  پیش بینی می کند تا به توافق و اتخاذ نتایج بسیار مهمی از قبیل جایگاه جهانی فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر و پیام هایی در خصوص کاهش خطرپذیری سوانح شهری و تاب آوری رسیده و آن را برای ۵ سال آینده افزایش دهد.

وی خطاب به نمایندگان جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر دنیا گفت: شما می توانید به واسطه تجربیات و دانش گرانبهایی که از سراسر دنیا آورده اید، این رویداد را تبدیل به گامی موفق آمیز و نقطه عطفی به سوی نائل آمدن به موضوعات، اهداف مشترک و دست یابی به آسیب پذیرترین افراد در شهرها کرده و رشد بیشتر تاب آوری شهری در مقابل سوانح را سبب شود.

 ضیائی همچنین با قدردانی از دولت ایران به منظور همکاری های مستمر در سطح ملی و محلی و همچنین تقدیر و تشکر از همکاری ها و فعالیت های کارشناسان فدراسیون و دفتر مرکزی دفاتر منطقه ای خاطرنشان کرد: از تمامی شرکای بین المللی، منطقه ای و ملی به ویژه دفتر استراتژیک بین المللی برای پاسخگویی به سوانح ملل متحد و سازمان همکاری های اقتصادی و شرکای ما از آژانس های تخصصی و دانشگاهی که حضور فعالانه در این رویداد داشته اند، تشکر می کنم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز