فقر فرهنگی در جامعه اعتیاد به مواد مخدر را افزایش می‌دهد

۱۳۹۴/۰۲/۱۶ - ۰۹:۵۳:۴۶
کد خبر: ۲۸۲۸۲۵
فقر فرهنگی در جامعه  اعتیاد به مواد مخدر را افزایش می‌دهد
یک کارشناس آموزشی معتقد است: فقر فرهنگی و شیوه‌های نادرست تربیتی عامل بسیار مهم در گرایش نوجوانان به سمت انحرافات اجتماعی از جمله اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و روانگردان ها است .

به گزارش گروه آسیب های اجتماعی خبرگزاری برنا، فاطمه مهران‌فر با بیان این مطلب افزود: به عقیده بنده یکی از عوامل مهم پیدایش بزهکاری و شیوع اعتیاد، سطح و طبقه اجتماعی و فرهنگی خانواده‌هاست، سطح تحصیلات، سطح پایین و نازل منزلت اجتماعی خانواده، ناآگاهی اعضای خانواده به ویژه والدین از مسائل تربیتی، اخلاقی و آموزه های مذهبی، عدم همنوایی خانواده با هنجارهای رسمی و حتی غیررسمی جامعه، هنجارشکنی اعضای خانواده از جمله مولفه‌هایی هستند که در قالب فقر فرهنگی خانواده در ایجاد شوک‌های روانی و روحی بر نوجوانان و جوانان برای مصرف مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها موثر است و انگیزه ارتکاب انواع جرایم آنان را نیز دوچندان می‌کند.


وی با بیان اینکه تبعیض جنسیتی یا تبعیض بین فرزندان از جمله عوامل مهم فقر خانوادگی بشمار می‌آید، اظهار داشت: بسیاری از والدین آگاهانه یا ناآگاهانه با تبعیض بین فرزندان، موجب اختلاف بین آنان و دلسردی آنان از زندگی می‌شوند، تبعیض در برخورد با خطاها و اشتباهات فرزندان دختر و پسر، عدم اتخاذ رویه منطقی برای برخورد با خطاهای فرزندان و تنبیه تبعیض‌آمیز براساس برتری پسر بر دختر یا به عکس، موجب سلب اعتماد به نفس و بدبینی فرزندان نسبت به والدین می‌شود که زنگ خطری برای گرایش به اعتیاد است.


این کارشناس آموزشی ادامه داد: همانگونه که عدم توجه به نیازهای عاطفی فرزندان می‌تواند عامل بروز ناهنجاری های رفتاری در فرزندان شود، توجه بیش از حد متعارف و در اختیار قرار دادن امکانات رفاهی زیاد هم می‌تواند زمینه بروز ناهنجاری‌های رفتاری در آنان شود.


مهران‌فر، اضافه کرد: در شیوه فرزندسالاری، اغلب تمایالات و خواسته‌های فرزندان محقق می‌شود، از این رو به محض ایجاد مشکلات، بحران‌ها و فشارهای زندگی که در آن امکان تحقق برخی از نیازها سلب می‌شود و یا در شرایطی که خواسته‌های فرزند باعث افراط شده و والدین با آن مخالفت می‌کنند، فرزند به دلیل تربیت شدید عاطفی، روحیه عدم درک منطقی شرایط، نازپروری و بی تحملی در برابر مخالفت والدین، عصیان و طغیان کرده و همین امر موجب دوری وی از والدین شده و سرانجام این عوامل می تواند زمینه گرایش به استفاده از مواد مخدر را فراهم کند.


وی با بیان اینکه بیشتر انحرافات نوجوانان ریشه در ناکامی‌های اولیه زندگی آنان دارد، گفت: شناخت نیازهای روانی و کیفیت ارضای این نیازها در شادابی و نشاط فرد بسیار موثر است و ارضا نشدن آن و یا ارضای ناقص آن، اثرات نامطلوب بر جای گذاشته و زندگی را به کام فرد تلخ می کند و فرد را به اعتیاد می‌کشاند.


مهران فر تصریح کرد: وجود یک انحراف و نابهنجاری از جمله اعتیاد در جامعه می‌تواند نظم اجتماعی را دچار اخلال کند، آسیبی که اعتیاد به اعتبار و حیثیت جامعه وارد می‌سازد جبران ناپذیر است، در منظر و افکار عمومی، همانگونه که فرد معتاد از چشم‌ها افتاده و فاقد اعتبار است، جامعه ای هم که دچار آفت اعتیاد شود و سلامت خود را از دست بدهد ، از چشم انداز دیگر جوامع خواهد افتاد ، اعتبار و حیثیت لازم را دیگر نخواهد داشت.


وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، اعتیاد، زیان و ضررهای سنگینی را در زمینه اقتصادی نیز متوجه جامعه می‌سازد،این پدیده شوم باعث صرف هزینه‌های زیادی در تولید و یا تهیه مواد افیونی می‌شود و هم بخش عمده و اثر گذار جامعه، یعنی جوانان را، از عرصه تولید و کار محروم می‌سازد.


این کارشناس آموزشی شکل‌گیری باندهای مافیایی و راه‌های درآمد سیاه که پول‌های نامشروع را از گردونه سالم اقتصاد جامعه بیرون کرده و به چرخه فساد وارد می‌کند، زیان عمده دیگر اعتیاد در اقتصاد جامعه و کشور دانست.


مهران فر، اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را در گرو افزایش آگاهی خانواده‌ها از معضلات اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی اعتیاد دانست و گفت: همچنین باید شیوه‌های تربیتی را هم به خانوادها گوشزد کرد.


وی، تقویت اعتقادات فرزند، به ویژه در کودکی و نوجوانی، در کنار پای بندی عملی والدین به آموزه های دینی، ایجاد سازگاری در محیط خانه، ایجاد بستر مناسب برای احساس امنیت، آرامش، صفا و صمیمیت و درک متقابل والدین و فرزندان، تلاش در جهت تامین نیازهای مادی و معنوی فرزندان توسط والدین،توجه به نیازهای روحی و عاطفی وجوانان و ایجاد فضای مطلوب و آرام در خانواده، مراقبت والدین نسبت به اعمال و رفتار فرزندان خو،برنامه ریزی مناسب برای تنظیم اوقات فراغت نوجوانان و جوانان،نظارت جدی نسبت به دوست یابی فرزندان را از وظایف مهم در امر مقابله با اعتیاد عنوان کرد.

نظر شما