در چهارمین سمینار بین المللی سلامت زنان در شیراز مطرح شد؛

زنان در دوران سالمندی از ۱ تا ۳ بیماری رنج می برند

۱۳۹۴/۰۲/۱۶ - ۱۰:۱۷:۰۱
کد خبر: ۲۸۲۸۳۸
چهارمین سمینار بین المللی سلامت زنان به همت مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد.

به گزارش گروه سلامت جوان خبرگزاری برنا، رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه در کنفرانس خبری چهارمین سمینار بین المللی سلامت زنان، گفت: نظام های سلامت در دنیا بیشتر در بحث های کلان به نوعی مرد محور هستند و بر این اساس برخی مشکلات مربوط به زنان نادیده گرفته شده در حالیکه سلامت زنان از جهات مختلف دارای اهمیت است.

دکتر کامران باقری لنکرانی افزود: یکی از  اهداف هزاره سوم کاهش مرگ و میر مادران باردار بود که خوشبختانه کشور ما در این زمینه در سال 2008 میلادی به این هدف رسید.

وی با اشاره به اینکه الگوی بیماری در کشور ما نیز مانند سایر کشورها در زنان و مردان متفاوت است، گفت: 4 درصد خانم های میانسال در مقایسه با 26 درصد آقایان میانسال از دخانیات استفاده می کنند اما طی سال های گذشته رشد مصرف دخانیات در زنان بیشتر بوده و به ویژه شاهد افزایش مصرف قلیان در خانم ها هستیم که بر این اساس نگران بروز برخی بیماری های ناشی از آن در آینده  هستیم، با وجود اینکه اینگونه بیماری ها با توجه به آمار کم زنان مصرف کننده دخانیات، تاکنون کم بوده اند.

وی اظهار داشت: چاقی در خانم ها با آمار 26 درصد، حدود 2 برابر مردان و شایع ترین علت مرگ در خانم ها سکته های قلبی و مغزی است که در مردان هم همین موارد هستند.

لنکرانی بیان کرد: بانوان بیشتر از مردان دچار چاقی و بیماری هایی مانند کمر درد و افسردگی هستند و در سرطان ها نیز سرطان سینه تعداد زیادی از زنان را مبتلا می کند و سالانه حدود 10 هزار زن در کشور به این بیماری مبتلا می شوند و همین تعداد نیز فوت می کنند که نشان دهنده نیاز به غربالگری در این زمینه است.

وی گفت: سعی شده که در چهارمین سمینار بین المللی سلامت زنان به میزبانی مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به مسایل مربوط به سلامت زنان بپردازیم که این موضوع در محورهای مختلفی بررسی می شود.

 لنکرانی با اشاره به اینکه مهمانانی از کشورهای هلند و کانادا از سخنرانان خارجی شرکت کننده در این سمینار هستند، ادامه داد: امیدواریم طی 2 روز برگزاری در 30 و 31 اردیبهشت، فضای گفتمانی خوبی در خصوص اهم موارد مرتبط با سلامت بانوان ایجاد شود.

وی با بیان اینکه سلامت خانواده یکی از محورهای این سمینار است، گفت: سلامت خانواده محور سلامت جامعه است و نقش بانوان در این زمینه قابل توجه بوده زیرا بر اساس تحقیقات، نکات مربوط به سلامت در خانواده هایی که بانوان در آنها دخالت دارند، بیشتر رعایت می شود.

لنکرانی اظهار کرد: نقش زنان در سلامت روانی خانواده و پرورش کودک و نوجوان برای ایفای نقش های مناسب در جامعه به ویژه برای نقش مادری، از دیگر موارد دارای اهمیت است که در این سمینار به عنوان یک محور مورد بررسی قرار می گیرد.

وی بیان کرد: کشور از رشد جمعیت یک و شش دهم درصد برخوردار است و اگر این روند ادامه یابد ظرف 25 سال آینده به جامعه ای سالمند تبدیل می شویم و در حال حاضر در بحران جمعیتی هستیم و باید الگوی جمعیتی تغییر کند و با افزایش نرخ باروری این مشکل رفع شود.

 لنکرانی ادامه داد: برای تغییر نرخ باروری باید نگاهی بین بخشی داشته باشیم، به طور مثال افزایش مرخصی زایمان از 3 به 6 و سپس 9 ماه تاثیر گذار است و باید به سمت سیاست های حمایتی از مادران و فرزندان خانواده ها پیش رویم تا شاهد افزایش باروری در کشور باشیم.

وی با اشاره به اینکه، برای کمتر کردن مشکلات سالمندی باید به سمت سالمندی سالم پیش رویم، گفت: 51 درصد مرگ و میرهای کشور مربوط به مردان و 49 درصد مربوط به زنان هستند، خانم ها در سالمندی طی 15 سال آخر زندگی از یک تا 3 بیماری رنج می برند.

 لنکرانی تصریح کرد: شایع ترین علت ناتوانی در زنان، بیماری های اسکلتی عضلانی است که نیاز به اطلاع رسانی در زمینه ورزش همگانی است و همچنین پیشگیری از پوکی استخوان که این موضوع در سمینار به عنوان یک محور مورد توجه قرار می گیرد.

وی افزود: لازم است که در خصوص بهبود فیزیکی درون خانه نیز تلاش شود زیرا برخی موارد از جمله استفاده بیش از حد از شوینده های شیمیایی و حشره کش ها و سوخت های فسیلی شانس ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

 لنکرانی گفت : حدود 760 مقاله به این سمینار ارسال شد که 354 مورد به صورت پوستر و 30 مورد نیز در قالب سخنرانی ارایه می گردد و 4 کارگاه آموزشی برگزار می شود، برگزاری نمایشگاه مرتبط با سلامت زنان نیز از برنامه های حاشیه ای این سمینار است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز