از خواستگاری های ۲۰ میلیونی تا خواستگاری های یک میلیونی

خواستگاری با زرق و برق ایرانی

۱۳۹۴/۰۲/۱۸ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۲۹۹۵
خواستگاری با زرق و برق ایرانی
گروه جوان و جامعه برنا: قدیم‌ها خواستگاری رسم و رسوم خاصی داشت.اسم خواستگار و خواستگاری که می‌امد، یک گُردان برای برگزاری مراسم بسیج می‌شدند. قبل از آنکه شناخت عروس و داماد و دو خانواده مهم باشد، خرید میوه خوب و شیرینی اعلا در کنار تهیه دسته گلی بزرگ، دغدغه اصلی مراسم بود. بعد نوبتِ دعوت از بزرگ‌ترهای خانواده می‌شد و بعد هم برگزاری جشنِ خواستگاری.

زندگی‌ که مدرن‌تر شد، بحث شناخت قبل از ازدواج و جایگزین شدن واژه "آشنایی خانواده‌ها"  به جای خواستگاری پیش آمد، همه تصور می‌کردند، دغدغه‌ها هم تغییر می‌کند. غافل از اینکه هنوز رسم و رسوم قدیمی به قوت خود باقی است و خرید گل و میوه و شیرینی همچنان دغدغه اصلی روز خواستگاری است. دغدغه‌ای که بیش از گذشته می‌تواند هزینه‌های زیادی روی دست خانواده‌ها بگذارد.

سکانس اول؛هزینه‌های قبل از خواستگاری

هزینه‌های عروسی، پیش از مراسم خواستگاری اغاز می‌شود.خرید کت و شلوار برای داماد اولین قدم برای رفتن به مراسم خواستگاری است.اما قیمت لباس در بالا و پایین شهر متفاوت است. قیمت یک دست کت و شلوار به همراه پیراهن، کمربند و کفش در شمال شهر بیش از 4 میلیون تومان است، اما هرچه از شمال به طرف جنوب شهر حرکت کنی، هزینه‌ها کمتر می‌شود.در باب همایون قیمت خرید کت و شلوار با پیراهن و کمربند نزدیک به  800 هزار تا یک میلیون تومان برای داماد جوان تمام می‌شود.البته قیمت های پایین تری هم وجود دارد و در برخی فروشگاه های جنوب شهر می توان کت و شلوار 400 هزار تومانی هم پیدا کرد.

اما این تنها هزینه‌های مربوط به مرد جوان نیست.قدیمی‌ها معتقدند، شیرینی نباشد، خواستگاری کامل نمی‌شود، بد نیست بدانید شیرینی هم مثل کت و شلوار در همه جای شهر قیمت یکسانی ندارد.مسئول یکی از شیرینی فروشی‌های شمال تهران درباره هزینه شیرینی در قسمت‌های مختلف می‌گوید:«قیمت یک کیلو شیرینی ‌تَر در شیرینی فروشی‌های شمال تهران حدود 60 هزار تومان است و در جنوب تهران حدود 20 هزار تومان برای داماد تمام می‌شود.»

علاوه بر لباس و شیرینی، هر جا حرف از خواستگاری در میان باشد، پای دسته گل هم به میان می‌آید. به گفته یکی از صاحبان گل فروشی‌های تهران کوچک‌ترین سبد گل 120 هزار تومان و سبد بزرگ یک میلیون تومان برای داماد آب می‌خورد.او می‌گوید که قیمت سبدهای گل  به نسبت گلی که انتخاب می‌شود و فصلی که در آن قرار داریم،  متفاوت است:«قیمت گل‌ها با هم متفاوت است.به طور مثال قیمت هر گل لیلیوم 15 هزار تومان است .یعنی یک شاخه پر گل لیلیوم را می‌توانید حتی تا 50 یا 70 هزار تومان هم بخرید.بنابراین دسته گل یا سبدی که لیلیوم دارد، از سبدی که با گل شیپوری تزیین شده، گران تر است.علاوه بر این در بهار قیمت گل‌ برای خریدار ارزان‌تر و در زمستان گران‌تر تمام می‌شود.»

سکانس دوم؛ مراسم خواستگاری

خواستگاری اولین برخورد رسمی دو خانواده است. شبی که درباره کار و تحصیلات داماد و عروس صحبت می‌شود و بحث مهریه شکل می‌گیرد. هرچند در سال‌های اخیر با مطرح شدن شروط ضمن عقد، بسیاری از خانواده ها مهریه سنگین را منسوخ شده می‌دانند اما هنوز هستند کسانی که بر اساس تاریخ تولد عروس و یا رسم و رسوم خانوادگی، درخواست مهریه‌های سنگین دارند.

سکانس سوم؛ جشن بله برون

صحبت‌های خانوادگی که تمام شد، نوبت  به مراسم بله برون می‌رسد. روز بله برون بزرگترهای دو خانواده جمع می‌شوند تا بیشتر با هم آشنا شوند. اگر فکر می‌کنید که این شب بدون هزینه زیاد برگزار می‌شود، سخت در اشتباهید.انگشتر نشان، اولین هدیه داماد به عروس است.هدیه‌ای که حداقل یک میلیون تومان هزینه دارد.البته اگر خیلی پولدار باشید می توانید انگشتر نشان را تا 8 میلیون هم بخرید،انگشتری که خیلی زود باید به صندوقچه خاطرات برود.در مقابل خرید یک رینگ ساده هم می تواند کار را به خوبی راه بیاندازد،رینگی که قیمتش در حدود 300 هزار تومان است.

البته انگشتر تنها هدیه برای عروس نیست.خانواده داماد در روز بله برون، پارچه، کله قند و کیک مخصوص بله برون با خود به خانه عروس می‌برند که روی هم بین 300 تا 500 هزار تومان هزینه دارد.خانواده هایی که اسیر اشرافیگری هستند با تشریفاتی بی مورد این هزینه را تا 5 میلیون تومان بالاتر می برند.

همچنین این روزها بازار سبدهای گل مخصوص بله برون داغ است.سبدهایی که گل فروش آن را با گل، قرآن، پارچه خریداری شده برای عروس، انگشتر نشان و...تزیین می‌کند.اما این سبدهای گل چندان ارزان نیستند. قیمت سبد گل بله برون 200 تا  هزار500 تومان برای داماد آب می‌خورد.

از سوی دیگر دختر جوان برای شب بله برون باید به آرایشگاه برود.هزینه آماده شدن عروس برای این شب از 120 هزار تا 400 هزار تومان در قسمت‌های مختلف شهر متفاوت است. البته این تنها هزینه مربوط به خانواده دختر نیست.اگر هزینه لباس و کفش  عروس را هم به مجموعه هزینه های این شب اضافه کنید و با شام شب بله برون که در بسیاری از خانواده ها مرسوم است، جمع کنید، متوجه می‌شوید، این شب برای خانواده عروس هم هزینه‌های زیادی در بر دارد.

به این ترتیب تصمیم درباره مهم ترین اتفاق زندگی دو جوان در شبی پر هزینه گرفته می‌شود و این تازه شروعی است برای هزینه‌های میلیونی بیشتر...

این گزارش ادامه دارد

نظر شما