گزارش برنا از رشد روز افزون فعالیت کلاهبردارانه فالگیر ها و رمال ها در فضا مجازی ؛

یعنی پلیس خبر ندارد ! دادگاه جرایم رایانه ای پس وظیفه اش چیست ؟

۱۳۹۴/۰۲/۲۱ - ۰۹:۰۲:۲۷
کد خبر: ۲۸۳۴۳۵
یعنی پلیس خبر ندارد ! دادگاه جرایم رایانه ای پس وظیفه اش چیست ؟
خیلی هستند ، نه یک نفر و دو نفر و ده نفرو صد نفر که تعدادشان زیاد است و هرروز هم بیشتر می شود، همه جا هم هستند، دیگر در همه محله ها می توان یکی از آنها یافت، گفتن از فالگیر ها و رمال هاست ، پر شده اند ، هرروز هم بیشتر می شوند، دیگر برای یافتن شماره تماس و راه ارتباط با آنها نیاز نیست کلی وقت بگذاری که تنها یک سرچ اینترنتی کافی ست ، این روزها هم که همه با گوشی های تلفن همراهمان هر کجا باشیم می توانیم یک سرچ اینترنتی انجام دهیم یکی از این رمان ها و فالگیرها را در نزدیک ترین نقطه به محل زندگیمان پیدا کنیم و سراغش رویم. تازه این روزها وبلاگ و سایت هم زده اند ،البته بهتر است بگوییم خیلی وقت است که سایت ها و فضاهای تبلیغاتی مجازیشان فعال شده است. ما سرچ اینترنتی کردیم، چشمانمان خیره ماند از اینهمه شماره فالگیر ورمال و بهت زده شدیم چرا پلیس نیست و قوه قضاییه دست به کار نمی شود. جرم علنی در حال رخ دادن است، کلاهبرداری عیان، آیا این جستجو را مراجع قضایی و انتظامی انجام نداده اند ؟! مگر باید حتما شاکی خصوصی باشد. پس دادگاه جرایم رایانه ای چه کاره است؟

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا، با گذشت زمان همه چیز دستخوش تغییر شده است، حتی معضلات اجتماعی. اما آنچه این میان ثابت باقی مانده است نحوه برخورد با این معضلات است.

طالع بینی، فالگیری، رمالی، کف بینی و ... همه از همین معضلات هستند که از گذشته تا امروز شکل های مختلفی به خود گرفته اند. از زمان های خیلی دور که طالع بینی و تاثیر صور فلکی بر بخت واقبال مردم مهم بود، گذشتیم و رسیدیم به صورت عامیانه تر فالگیری. یاد کولی های میدان آزادی و پارک ها بخیر که با آن لهجه و ظاهر خاصشان مسرانه می ایستادند و تا فالت را نمی گرفتند رهایت نمی کردند. اما به مرور که به سمت شیک شدن رفتیم، فالگیرهایمان هم شیک شدند. جای کولی های خرمهره به گردن با آن لهجه خاصشان را فالگیرهایی گرفتند با ظاهری مد روز و لهجه ایی با کلاس. برای فال گرفتن هم باید چند نفری دور هم جمع می شدی تا خانم قبول زحمت کنند و بیایند ته فنجان قهوه را نگاهی بیاندازند تا از آینده با خبر شوی. اما داستان به همین جا ختم نشد به مرور که تکنولوژی پیشرفت کرد، فالگیرهایمان هم از قافله عقب نماندند. حالا دیگر اینترنتی هم می شود فال گرفت. کافی است در سرچ گوگل بزنی شماره فالگیر تا برایت شماره فالگیرهای تضمینی را باز کند.


فالگیر 5

اما قصه مدرن تر از این حرف هاست ، فالگیرهایمان حالا دیگر صفحات فیسبوک و اینستاگرام دارند. چرخی در صفحات اینستاگرام بعضی از آنها که میزنی با ابعاد مختلف کارشان بیشتر آشنا می شوی.

چیزی که جالب است شماره حساب فالگیر و این جمله زیرش است:« ابتدا مبلغ مورد نظر را به این شماره حساب واریز کنید، شماره تراکنش خود را بفرستید تا برای شما فال گرفته شود. در غیر این صورت عذرخواهی بنده را بپذیرید.»

نکته جالب توجه تر، فالگیری از راه دور است که یکی از فالگیرهای اینستاگرامی در مورد آن توضیح می دهد: «قهوه به نیت شما خورده می شود و فنجان به جای اینکه به طرف قلب من برگردانده شود به سمت بیرون برگردانده می شود و آن وقت آینده شما را از درون فنجان می بینیم »

یکی دیگر از پیج های فالگیری فکر همه جا را کرده است، وقتی تماس گرفتیم، متوجه شدیم برای عزیزانی که دسترسی به بانک ندارند هم فکر چاره کرده است و با گرفتن کارت شارژ کار را راه می اندازد.

اینستا فال 1

در این گشت و گذارها فالگیر هایی را هم پیدا کردیم که منش جالبی دارند انگار با دست پس می زنند و با پا پیش می کشند. در عین حال که از راه فالگیری پول در می آورند اما خودشان در لفافه کارخودشان را نقد می کنند و در تلاش هستند کار فالگیری را بیشتر به سمت سرگرمی و مشاوره فکری دادن سوق دهند.

فالگیر 4

اما انگیزه افرادی که به سراغ این فالگیرها می روند هم مهم است. عده ایی برای تفریح  و سرگرمی می روند سراغ فالگیری  و کمتر بازی کلمات را می خورند اما موضوع برای گروهی جدی تر است . آن ها به سراغ فالگیر می روند که تمام زندگی خود را به کلمات کسانی بسپارند که 70 درصدشان هیچ چیزی از علم ماوراء نمی دانند. که اگر می دانستند شاید اصلا چنین کاری را انجام نمی دادند .

آنقدر گیج و ویج ماندیم از رشد قارچی شکل فعالیت های فالگیرهای اینترنتی و بهت زده از نبود رسیدگی ماموران و مسئولان مربوطه که شک کردیم نکند جرم نیست و ما از قافله عقب مانده ایم.

به سراغ یک وکیل رفتیم تا برایمان توضیح دهد که آیا هنوز هم فالگیری جرم است و اگر هنوز هم جرم است پس پلیس کجاست؟

عبدالصمد خرمشاهی وکیل پایه یک دادگستری در این خصوص می گوید: «مطابق قانون فالگیری و رمالی و نظیر این ها جرم محسوب می شود و زمانی پلیس وارد عمل می شود که جرم مشهود باشد و دادستان زمانی اقدام می کند که شکایت خصوصی مطرح شود.

اما براساس وظیفه قانونی همه فعالیت های این چنینی جرم هستند و پلیس و دادستان می توانند برخورد کنند.

در خصوص تبلیعات های فالگیری و رمالی در فیسبوک و اینستاگرام و تمامی فضاهای اینترنتی باید گفت همه این تبلیغات حکم سند را برای پلیس دارد و پلیس می تواند به محض رویت آن ها مداخله کند حتی اگر شاکی خصوصی وجود نداشته باشد. اما در خصوص اینکه چرا پلیس ورود نمی کند می توان گفت آنقدر پلیس مشغله دارد که به این حواشی ورود نمی کند و ظاهرا از زمان های گذشته که این جرم صورت میگرفته هم پلیس خیلی درگیر موضوع نبوده است.»

 به مرور فالگیرها پیشرفته شدند اما چرا نحوه برخورد با فالگیری و فالگیرها پیشرفتی نکرده است؟ هنوز نهایت اقداممان هشدار دادن وآگاه کردن است. نیاز به اقدام جدی تر به شدت احساس می شود. مگر نه اینکه فالگیری و رمالی جرم محسوب می شود پس در فضای مجازی چرا نه پلیسی هست و نه خبری از قوه قضاییه ؟

جرم علنی اتفاق می افتد اما آیا چیزی که ما می بینیم را پلیس نمی بیند؟ مگر باید حتما شاکی خصوصی باشد تا رسیدگی شود؟ پس دادگاه جرائم رایانه ایی چه می شود؟

نظر شما
نظرات
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
0
0
حالا چه اشکالی داره؟ باید به همه چیز گیر بدین؟ بعضی ها برای سرگرمی دنبال فال گرفتن هستند.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
0
0
چه جرمی اتفاق افتاده؟ فال قهوه ؟
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز