مدیر دفتر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار خبر داد:‌

گرد و غبار در آسمان شهرهای کشور در حال افزایش است

۱۳۹۴/۰۲/۲۱ - ۰۹:۱۸:۱۳
کد خبر: ۲۸۴۰۷۸
گرد و غبار در آسمان شهرهای کشور در حال افزایش است
ضیاء الدین شعاعی گفت: 17 سال خشکسالی در کشور شرایط را به گونه ای رقم زده که امروز علاوه بر خشک شدن تالاب ها، گرد و غبار در آسمان شهرهای کشور روز به روز در حال افزایش است.

به گزارش گروه محیط زیست خبرگزاری برنا، ضیاءالدین شعاعی در چهارمین جلسه کمیته مقابله با گرد و غبار استان اصفهان افزود: میزان گرد و غبار از سال 83 به بعد تشدید شده و تعداد روزهای غبارآلود در شهرهای اصفهان و تهران رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه توانمند سازی دستگاه ها برای مقابله با ریزگردها در دستور کار قرار گرفته است، افزود: رفع کامل این پدیده زمان بر است و راه حل کوتاه مدت آن، آماده سازی صنعت و مردم برای کاهش آسیب های پدیده گرد و غبار بر سلامت مردم است و وظیفه ما حمایت از طرح ها و برنامه هایی است که در ستادهای استانی برای مقابله با ریزگردها برنامه ریزی می شود.

مدیر دفتر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با تاکید بر اینکه سند ملی منشاء ایجاد ریزگردها باید تهیه شود، افزود: مطالعه برای شناسایی کانون های داخلی ایجاد گرد و غبار باید تا پایان سال جاری تدوین شود.

شعاعی بر تهیه پروپوزال جامع منشاء ایجاد ریزگردها در استان اصفهان تاکید کرد و افزود: باید خلاء های موجود در این زمینه شناسایی شود.

استاندار اصفهان نیز در این جلسه گفت: بستر خشک زاینده رود و منطقه خشک تالاب گاوخونی و کانون های انسان ساز و همچنین کریدور گرد و غبار منطقه آران و بیدگل تا تالاب گاوخونی سه منبع اصلی ایجاد گرد وغبار در استان اصفهان است.

رسول زرگرپور اظهار کرد: نحوه برخورد با این پدیده با استفاده از روش های مالچ پاشی، نانو و پاشیدن مصالح درشت دانه و تثبیت خاک به وسیله تاغ کاری در استان اصفهان بررسی و پیگیری شده است.

وی افزود: تاغکاری و مالچ پاشی 10 هزار هکتار از مهمترین کانون های ایجاد گرد و غبار با یک عزم و مدیریت جهادی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه فرمانداری اصفهان باید مسائل و مشکلات کوره های آجرپزی و معادن را به جد پیگیری کند افزود: تا 20 روز آینده با استفاده از همه ظرفیت های قانونی باید نتایج بررسی های انجام شده ارائه شود تا تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شود.

استاندار اصفهان با اشاره به استفاده از پساب برای کشت گیاه تاغ، تصریح کرد: معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری باید تا تشکیل جلسه ای در آینده این کمیته موارد را بررسی و وضعیت انتقال پساب به این منطقه را مشخص کند.

زرگرپور از مدیرکل منابع طبیعی استان خواست که نحوه اجرای تاغکاری در 10 هزار هکتار از کانون های اصلی گرد و غبار را به جد پیگیری کند.

وی همچنین خواستار پیگیری مطالعات اساتید دانشگاه ها در خصوص مقابله با گرد و غبار شد و گفت: محیط زیست باید پروپوزال مکانی در این خصوص را طی یک ماه آینده تهیه و به دولت ارسال کند.

نظر شما