گردوغبار در ارومیه، باران سرخ به پا کرد

۱۳۹۴/۰۲/۲۴ - ۰۸:۵۴:۴۷
کد خبر: ۲۸۵۰۲۷
گردوغبار در ارومیه، باران سرخ به پا کرد
درحالی که مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از وزش باد شدید و بروز گردوخاک در تهران و پنج استان دیگر و رگبار و رعد و برق در نیمه شمالی کشور خبر داده بود، گردوخاک نیمه‌شمالی کشور را فرا گرفت و شهر تبریز در غبار پنهان شد. در ارومیه نیز آلودگی هوا و ذرات معلق موجب بارش باران سرخ شد. سلامت نیوز: گردوغبار در ارومیه، باران سرخ به پا کرد.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا ، روز گذشته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از وزش باد شدید و بروز گرد و خاک در تهران و پنج استان دیگر و رگبار و رعد و برق در نیمه شمالی کشور طی روزهای آینده خبر داد. احد وظیفه با بیان این مطلب افزود: امروز برخی نقاط استان‌های واقع در شمال غرب و غرب کشور غبار آلود پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی اظهار داشت: در روز‌های پنج شنبه و جمعه با افزایش سرعت وزش باد روی کشور عراق و تشکیل توده گرد و خاک، در برخی نقاط استان‌های واقع در جنوب غرب و غرب کشور غبار آلود خواهد بود که کاهش کیفیت هوا و دید افقی انتظار می‌رود.

درحالی که سازمان هواشناسی از باد شدید و گرد و غبار در تهران و 5 استان دیگر خبر داده بود؛ با وزش بادهای شدید و هجوم ریزگردها به تبریز، این شهر در‌هاله‌ای از گردوغبار فرو رفت.

حجم این گردوغبار روزچهارشنبه به حدی رسیده بودکه شهروندان تبریزی را با مشکل در امور جاری خود روبه‌رو ساخته بود.

مدیرکل بحران استانداری آذربایجان شرقی در این زمینه گفت: از چند روز قبل پیش‌بینی ورود این سامانه به استان از سوی هواشناسی صورت گرفته بود اما شدت این پدیده بیش از حد انتظار بوده است. 

خلیل ساعی در ادامه خاطرنشان شد: به علت غلظت ریزگردها در هوای شهر تبریز و امکان بروز مشکلات تنفسی از بیماران قلبی و تنفسی و نیز کودکان و سالخوردگان تقاضا می‌شود تا تنها در صورت لزوم از منزل خارج نشوند.

از سوی دیگر آلودگی هوا و ذرات معلق در ارومیه به حد خطرناک خود رسیده است، تا جایی که از صبح دیروز بارش باران گل آلود و سرخ رنگ را در پی داشته است.

بنا به گزارش ایستگاه‌های کنترل کیفی هوای شهری، ذرات معلق 10میکرون به عنوان آلاینده شاخص در ارومیه به بیشترین میزان خود رسیده است.

سرپرست نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در اینباره گفت: عمده دلیل آلودگی هوا گردوغبار ناشی از منشا خارجی است  که باید در اسرع وقت برای این مشکل چاره‌اندیشی شود.

سعید موسوی ادامه داد: بیشترین ذرات 10 میکرون است که بالاترین میزان آن در ارومیه گزارش شده است. این مسئول، شهرستان‌های درگیر را پیرانشهر، سردشت و بوان نامید و گفت: این وضعیت خطرناک هوا تا عصردیروز 23اردیبهشت ادامه خواهد داشت و از امروز از غلظت و میزان آلودگی کم می‌شود. 

سرپرست حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، تصریح کرد: از بیماران قلبی و کهنسالان و کودکان خواهشمندیم امروز از منزل‌های خود به جز در مواقع اضطراری و با استفاده از ماسک خارج نشوند.

 

نظر شما