رییس پلیس آگاهی ناجا:

توانستیم جلوی شیب تند سرقت را بگیریم

۱۳۹۴/۰۲/۲۷ - ۱۱:۱۸:۵۶
کد خبر: ۲۸۵۵۵۲
توانستیم جلوی شیب تند سرقت را بگیریم
«عملکرد سال گذشته پلیس آگاهی، کاهش میزان وقوع سرقت، تعامل آگاهی با قوه قضائیه، نقش کارآگاه یار در کشف جرم،تشکیل قرارگاه مبارزه با سوخت و ... » مهم ترین محورهای گفتگو با سردار محمدرضا مقیمی، رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی است.

به گزارش خبرنگار انتظامی و حوادث برنا، سردار محمد رضا مقیمی ، رییس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به انتخاب سال 94 بعنوان سال دولت و ملی، همدلی و همزبانی از سوی مقام معظم رهبری گفت: «آنچه که در پلیس آگاهی به آن می پردازیم دقیقا اجرای همین شعار است. ما در پلیس آگاهی تلاش می کنیم بتوانیم به صورت تیمی کار کنیم که این همدلی و همزبانی تاثیر بسیار زیادی در موفقیت های ما دارد.»

وی در ادامه به نقش «کارآگاه یار» در پلیس آگاهی اشاره کرد و افزود: «در پلیس آگاهی،کارآگاه به تنهایی کشف جرم نمی کند، بلکه با استفاده از نفراتی که به عنوان کارآگاه یار مثل کارکنان تشخیص هویت یا اطلاعات جنایی که پشتیبانی کنندگان تخصصی هستند در کشف جرم اقدام می کند. به عبارتی همدلی و همزبانی این تیم است که منجر به توفیق در کشف جرایم می شود. از این رو یکی از اصول و اساس کار در پلیس آگاهی همدلی و همزبانی و مشارکت داشتن و تعامل در کارها است.»

 وی خاطر نشان کرد:« غیر از اینکه ارزیابی عملکرد انفرادی کارکنان و کارآگاهان را داریم، ارزیابی و عملکرد تیمی هم در پلیس آگاهی وجود دارد. در حقیقت کارآگاهی موفق تر است که بتواند به صورت تیمی و با استفاده از کارآگاه یاران ارتباط مستمر و خوبی را برقرار کند و بتواند به مدیریت برجرم برسد. در مدیریت بر جرم فقط به کشف جرم نمی پردازیم ؛چرا که قبل از اینکه جرمی به وجود بیاید باید به موارد و مسایلی که باعث پیشگیری از وقوع آن بر جرم هم می شود توجه کرده و نظارت و رصد کنیم؛به همین جهت همدلی و همزبانی نقش اساسی و مهمی بازی می کند. »

سردار مقیمی درباره عملکرد پلیس آگاهی کشور در حوزه سرقت در سال گذشته گفت:«در سال 93 گام های مهم و اساسی برداشته شد و توانستیم جلوی شیب تند سرقت را بگیریم. گواه این مدعا کاهش وقوع سرقت در اغلب استان ها است. البته در برخی از استانها موفق به کاهش وقوع نشدیم اما موفق شدیم جلوی افزایش و شیب تند وقوع را بگیریم و وقوع را ثابت نگه داریم. با این وجود در مجموع در سال گذشته 2درصد کاهش وقوع را نسبت به زمان مشابه سال گذشته شاهد بودیم. همچنین افزایش 5 درصدی نسبت کشف به وقوع را داشتیم نه تنها وقوع را مهار کردیم، بلکه از آن کاسته شد و کشفیات نسبت به سال قبل تقریبا 6درصد افزایش داشت، به طوری که در موتورسیکلت 10درصد،در خودرو7درصد،لوازم و قطعات خودرو 5درصد وسرقت محموله 1درصد کاهش داشتیم و در سرقت منزل هم تغییر محسوسی نبوده است.

و اما در یک ماهه سال 94 ،نسبت به مدت مشابه سال قبل، 11درصد کاهش وقوع داشتیم . در منزل 4درصد ،مغازه 10درصد ،خودرو15درصد، موتور سیکلت14درصد و لوازم و قطعات خودرو 17درصد کاهش وقوع داشتیم .

رئیس پلیس آگاهی ناجا همچنین افزایش توان مبارزه با جرم سرقت را در راستای تعامل و همکاری مناسب رده های ناجا با نگاه به مسول سازی نهادها و سازمانها بیرونی دانست و افزود:« در قرارگاه مبارزه با سرقت دو محور آمده است که عبارتند از : تقویت و توسعه فعالیت های اطلاعاتی  و بهره گیری از تجهیزات و آزمایشگاه ها در کشف علمی جرم. در این  راستا توانستیم هزینه ارتکاب جرم را برای سارقان با حفظ حقوق شهروندی بالا ببریم اما برای سال جاری اتفاقات خوبی در حال افتادن است و انتظاراتی را داریم به وجود می آوریم که حضور سریع و به موقع را در صحنه های جرم و افزایش سطح رضایتمندی مردم  از جمله آنها است. »

سردار مقیمی با اشاره به تدابیر فرمانده ناجا که در همایش سراسری فرماندهان ناجا مورد بررسی قرار گرفت،گفت:« ایشان برافزایش کیفیت عملکرد تخصصی کارکنان وبرخورد مناسب با مردم و تکریم ارباب رجوع و مراجعین،اقتدار قانونی و رافت با پرهیز از اجحاف به مردم، افزایش اقدامات مبتکرانه و خلاقانه در سطوح مختلف در جامعه، ارتقای سطح آموزش و نظارت مستمر بر عملکرد مجموعه و کنترل و رصد مستمر آن، همکاری  و هماهنگی با سازمانهای نظارتی، حمایت از عملکرد کارکنان صحیح العمل و معاضدت از کارکنان تاکید کردند. بنا به آنچه که فرمانده ناجا از مجموعه آگاهی انتظار دارد باید به فناوری و آموزش های روز آشنا باشیم و مورد رصد قرار دهیم و بتوانیم آموزشی توام با کار داشته باشیم.

عملکرد کارکنان نیروی انتظامی بخش دیگری از دغدغه های سردار مقیمی است. وی در این باره گفت: آنچه دغدغه حضرت آقا و فرمانده ناجا در خصوص عملکرد کارکنان پلیس آگاهی است این است که بتوانیم رعایت حقوق شهروندان را داشته باشیم  که به مردم در خلال رسیدگی به پرونده ها اجحاف نشود . بتوانیم سریع و به موقع در صحنه های جرم حاضر شویم و بتوانیم کشف  به موقع داشته باشیم و اگر نتوانستیم به موقع اموال کسی را کشف کنیم به نوعی اضافه کننده  مشکلات برای مردم نباشیم. دغدغه آن است که مردم احساس امنیت کنند سعی و توان مان این باشد که کشف را سریع و به موقع انجام دهیم . ممکن است اتفاق بیفتد که به سرنخ هایی نرسیم ولی این سوپاپ اعتماد و اطمینان را برای مردم ایجاد کنیم که پرونده پیگیری و پی جویی شده و تا زمان حصول نتیجه از روی میز برداشته نخواهد شد.

رییس پلیس آگاهی به مسائل مورد تاکید فرمانده ناجا اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه های ایشان این است که پرونده جرایم مهم تا زمان کشف جرم روی میز کارشناس باشد. اگر چه ممکن است طول بکشد ولی از اقدام پی جویی خارج نشود. به همین جهت نرم افزارهایی تعریف شده است که در آن بانک اطلاعات جرایم مهم منظور می شود که این جرایم به صورت مستمر و بومی و استانی مورد رسیدگی قرار می گیرد. اگر جرمی در سطح شهرستان توفیق کسب نکرد از کارشناسان استانی کمک گرفته می شود و در نهایت از کارشناسان مرکز و کارشناسان بیرونی استفاده می شود به همین جهت تا زمانی که این پرونده به کشف برسد مستمر در حال پی جویی است.

سردار مقیمی یکی از مشکلات پلیس آگاهی را جرائم خرد عنوان کرد و گفت: برخی از جرایم خرد مانند سرقت داخل خودرو که بیشتر سارقان آن ممکن است ولگرد ها یا معتادان خیابانی باشند مقداری از کشف را به جهت اینکه سرنخ کمتری دارد توفیقاتی را کمتر نصیب ما می کند به همین جهت عمده مشکلات در فضای سرقت جرایم خرد است ولی جرایم خرد هم برای ما پر اهمیت است و در اولویت کاری خودمان قرار دادیم و سعی بر این است که هیچ جرمی پرونده اش بایگانی نشود و همه جرایم با سطح بندی که دارند پیگیری می شوند.  سرقت پدیده ای است که آثار مختلفی در جامعه چه از جهت اقتصادی ،فرهنگی و اجتماعی به وجود  می آورد سرقت آمارش بالا و پایین می شود به همین جهت خیلی از اقداماتی که سازمان ها  انجام می دهند تاثیرگذار است. در آمار سرقت ها به طور مثال اگر بتوانیم روشنایی خیابانها را تامین کنیم سرقت خودرو در شب ممکن است کاهش پیدا کند.

رییس پلیس آگاهی ناجا همچنین به سرقت خودرو اشاره کرد و گفت: درآسیب شناسی که در سرقتهای داخل خودرو داریم به نواقصی برخورد می کنیم که به شرکتهای خودرو ساز انتقال می دهیم . اگر این نواقص را در شرکتهای خودرو ساز برطرف کنیم قاعدتا سرقت های داخل خودرو کمتر خواهد شد. مثلا اگر خودروسازها را به این باور برسانیم که ماشین در زمان تولید سیستم دزدگیر داشته باشد، یا اینکه سوییچ ها ایموبلایزردار باشند و ... چطور به این نتیجه می رسیم که برخی از خودروها ضریب سرقتشان و داخل آن فوق العاده کم است و در حد صفر است لیکن در برخی از خودروها حتی آمار داریم تا 60درصد سرقت خودرو متعلق به   یک خودرو است.

وی همچنین به فعالیت  قرارگاه مبارزه با  کالا و قاچاق سوخت اشاره کرد و گفت: در آذر ماه سال 93 قرارگاه مبارزه با  کالا و قاچاق سوخت آغاز به کار کرد که در محدوده جغرافیای استانهای جنوب کشور بخصوص استان هرمزگان ، مبارزه جدی در این بحث را شروع کردیم . تعامل و همکاری با سازمانها و دستگاه های دولتی را در پیشگیری و مقابله جدی با این موضوع به خصوص سوخت در استان های ساحلی انجام دادیم .در این  خصوص 5 جلسه برای هدایت ستادی به ریاست فرمانده ناجا و جانشین تشکیل شد که تعدادی ازاین جلسات در استان هرمزگان و تعدادی هم در ستاد ناجا انجام شد. مقدار زیادی از سهمیه جایگاه های سوخت که مازاد بود مورد پالایش قرار گرفت و سوخت اضافی که به جایگاه های سوخت داده می شد منطقی تر و برابر مصرف  هزینه می شود.»

سردار مقیمی همچنین در پاسخ به این سوال که تعامل آگاهی با قوه قضاییه چگونه است، گفت:« تعاملات و ارتباطات خوبی با قوه قضاییه داریم و جلسات مستمری را با معاونت پیشگیری قوه قضاییه داریم که در این جلسات در حقیقت به آسیب شناسی جرایم می پردازیم . اخیرا قرار شده تعدادی از کارکنان پلیس آگاهی  دوره ضابطین قضایی را ببینند که این دوره در انتهای اردیبهشت ماه برگزار می شود که توسط مسولان آموزشی قوه قضاییه روسای پلیس آگاهی را به صورت متمرکز در تهران مورد آموزش قرار می دهند.»

 سردار مقیمی ادامه داد:« سعی مان بر این است که در پلیس آگاهی ،یک پلیس علمی داشته باشیم ؛ بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب:" آنچه را که در دنیا به دنبال آن نیستیم که دنباله رو خشونت پلیس های خارج از مرزهای خود باشیم . ما در حقیقت پلیس هالیوودی را نه دلمان می خواهد داشته باشیم و ما نه دلمان می خواهد ما را  به آن مشابهت دهند.

آنچه که پر اهمیت است مردم حقوقی دارند که باید حقوقشان رعایت شود به همین جهت برای اینکه بتوانیم حقوق مردم را رعایت کنیم نمی توان با توسل  به هر موضوعی به کار بپردازیم یا پیجویی و کشف را انجام دهیم . در خیلی از مواقع در پیجویی هایی که انجام می دهیم، ممکن است به نقاط و نکاتی برسیم که مباحث احکام شرع یا رعایت حقوق شهروندان باعث شود مقداری راه طولانی تری را برویم  تا به کشف برسیم و ترجیح می دهیم که آنچه که ما را به کشف می رساند حتما راه های علمی و اطلاعاتی و برابر موازین و دستورات شرع مقدس باشد اگر چه ممکن است مقداری این کشف دیرتر انجام شود مهم آن است  که به  تکلیف عمل کنیم و حاضر نیستیم به هر قیمتی به پی جویی و مبارزه و مقابله بپردازیم .

آنچه مهم است اینکه بتوانیم حقوق شهروندان را رعایت و بتوانیم در آینده از پلیس آگاهی یک پلیس علمی که مدیریت بر جرم را در اولویت کاری خود قرار داده و با پشتوانه مردم به مقابله و پیجویی جرم بپردازد،بسازیم. در حقیقت مشارکت گرفتن مردم و استفاده از علم و فناوری روز در پلیس آگاهی در اولویت است. این استراتژی پلیس آگاهی است .پلیس آگاهی ؛پلیسی قانونمدار است که بر اساس قوانین با حفظ ارزشهای انقلاب  اسلامی و در حقیقت رعایت حقوق شهروندی با تکنولوژی روز همسو  است.

 

 

نظر شما