مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی مطرح کرد:

کشاورزی پایدار تنها راه جلوگیری از بروز گرد و غبار در حوضه دریاچه ارومیه

۱۳۹۴/۰۲/۳۰ - ۱۴:۲۶:۲۳
کد خبر: ۲۸۶۵۲۲
کشاورزی پایدار تنها راه جلوگیری از بروز گرد و غبار در حوضه دریاچه ارومیه
امین آقایی گفت: بررسی ها نشان می دهد تنها راه جلوگیری از بروز گرد و غبار در حوضه دریاچه ارومیه داشتن کشاورزی پایدار و استقرار الگوی آن است.

به گزارش گروه محیط زیست خبرگزاری برنا، امین آقایی  در بازدید از طرح کشاورزی پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در جمع خبرنگاران افزود: اکنون منابع آبی در این حوضه کاهش یافته است و برای حفظ منابع و داشتن غذای سالم درصدد استقرار الگوی کشاورزی پایدار در منطقه هستیم.

وی افزود: یک میلیون هکتار زمین قابل کشت در آذربایجان غربی وجود دارد که از این میزان 830 هزار هکتار به زیر کشت رفته است که 400 هزار هکتار آن آبی و بقیه به صورت دیم کشت می شوند.

وی ادامه داد: همچنین بیش از 100 هزار هکتار باغ در استان وجود دارد که محصولاتی مانند سیب، عسل، گاومیش و چغندر قند رتبه اول، یونجه و گوسفند رتبه دوم، شیلات، گاو بومی و نخود رتبه سوم، انگور، شیر و گوشت قرمز رتبه پنجم را دارا است.

آقایی ادامه داد: 30 درصد اشتغال در استان در بحث کشاورزی و بیش از 19 درصد درآمد نیز از این راه به دست می آید.

به گفته وی 7.5 میلیارد مترمکعب آب های سطحی و مرزی و 2.5 میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی در استان موجود است.

وی گفت: کل آب مورد نیاز در بخش کشاورزی 2.3 میلیارد مترمکعب است بنابراین این بخش به تنهایی مسبب به وجود آمدن وضعیت کنونی دریاچه ارومیه نیست.

وی گفت: در اجرای طرح توسعه پایدار به دنبال رسیدن به فناوری های سبز در بخش کشاورزی هستیم.

وی تاکید کرد: در روند این پروژه به این نتیجه خواهیم رسید که بهترین روش برای توسعه کشاورزی همزمان با کاهش میزان مصرف آب است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز