ملاقات معاون رییس جمهور با مدیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد

۱۳۹۴/۰۳/۰۱ - ۰۸:۵۹:۳۷
کد خبر: ۲۸۶۸۱۲
ملاقات معاون رییس جمهور با مدیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد
در حاشیه مجمع وزیران محیط زیست آسیا و اقیانوسیه، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با آخیم اشتاینر مدیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد (UNEP) دیدار و گفتگو کرد.

 به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا، در این دیدار ابتکار با اشاره به مراحل تدوین برنامه ششم توسعه و لحاظ اهداف توسعه پایدار در آن تاکید کرد که در حفاظت از محیط زیست باید برنامه ریزی ها بر مبنای همکاری و حمایت بخش های مختلف دولت، همچنین مردم و دانشگاهیان و ارتباط قوی آنها با یکدیگر باشد.

 وی با تاکید بر تلاش های جمهوری اسلامی ایران برای احیای تالاب ها، همچنین نشست های دو جانبه در این مورد از جمله با رییس جمهور افغانستان در مورد تالاب و رودخانه های مرزی، گفت: بر جلب مشارکت همسایگان خود برای حل معضلات فرامرزی محیط زیستی به رغم تمامی مشکلات و ناامنی ها، اصرار داریم.
 
  ابتکار افزود: با کشور عراق نیز برنامه های مشارکتی متعددی از جمله آموزش کارشناسان، نظارت، مالچ پاشی، شناسایی نقاط حساس در کربلا، نجف، بصره و نزدیک مرزهای امن سوریه صورت گرفته است.
 
 رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پدیده گرد و غبار به عنوان معضل اصلی منطقه، ضمن بیان ضرورت همکاری های منطقه ای گفت: دکتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به طور ویژه پیگیر اقدامات مصوب در این خصوص است.
 
 وی با اشاره به هیات همراه گفت: همکاری میان بخشی در حل معضلات در زیرساخت ها مانند حمل و نقل، مدیریت پسماند، آلودگی هوا، اقتصاد کم کربن ضروری بوده و تیم همراه از مجلس، وزارت راه و وزارت نیرو نیز به همین منظور حضور دارند.
 
 ابتکار همچنین با اشاره به مکاتبات اخیر درخصوص دومین سمینار بین المللی دین، فرهنگ و محیط زیست برای دعوت از نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف دنیا، تلاش های گذشته را در برگزاری اولین سمینار بین المللی دین، فرهنگ و محیط زیست و نیز اجلاس صلح، محیط زیست و گفتگوی تمدن ها در تهران و به میزبانی ایران یادآور شد.
 
 آقای آخیم اشتاینر در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور بانویی قدرتمند در حوزه محیط زیست، به مشکلات ناشی از گرد و غبار برای منطقه اشاره کرده و گفت: به رغم علاقه مندی و تلاش بسیار یونپ در یافتن راهکار برای کاهش اثرات گردو غبار، متاسفانه مشکل ناامنی های عراق، شرایط را بسیار سخت کرده است.
 
 وی با اشاره به طوفان های گرد و غبار در امارات متحد عربی و کویت گفت: گرد و غبار اینک نه فقط معضل آسیا به شمار می رود، بلکه اروپا را نیز تحت تأثیر قرار داده و با توجه به گسترش این رخداد منفی، احتمالا گرد و غبار در دستور کار بعدی UNEA قرار گیرد.
 
 بازدید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از منطقه حفاظت شده حرای بانکوک
 
 به دعوت وزیر محیط زیست تایلند، دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و هیأت همراه به منظور آشنایی با ظرفیت های محیط زیستی تایلند از منظقه حفاظت شده جنگل های حرا بازدید کردند.
 
 این جنگل در حاشیه دریای غرب آسیا و در خلیج بانکوک و در حوزه استحفاظی ارتش تایلند قرار دارد و از سوی این نیرو و با حمایت وزرات محیط زیست تایلند مورد حفاظت قرار می گیرد. آنچه که به عنوان جذابیت های این منطقه می توان نام برد، قرارگیری در منطقه جذر و مدی وسیع، محدوده نهالستان و جوانه زنی نهال های جدید و تولید نسل برای گونه های گیاهی منطقه فوق الذکر، وجود گونهغالب Avicennia marina (گونه اصلی حرا در جنوب ایران)، ایجاد امکانات گردشگری برای بازدیدکنندگان، ایجاد مرکز آموزش طبیعت شهری برای آموزش همگانی، همکاری شرکت تویوتا، سازمان های مردم نهاد، ارتش و دولت در حفاظت از محیط زیست به منظور حفاظت هر چه بهتر از این منطقه است.
 
 حمایت مردم منطقه و جامعه محلی در حفاظت از درختان به دلیل معیشتی که برای آنان ایجاد کرده، از دیگر جذابیت های منطقه است. ریشه جنگل های حرا، به عنوان تمیز کننده و فیلتر آب اطراف خود بوده و باعث شده گونه های آبزی در هنگام مد به وفور در لابه لای ریشه ها دیده شود.

 در پایان این بازدید یک ساعته، اصله نهالی توسط هریک از اعضای هیأت ایرانی حاضر در محل، غرس شد.   

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز