معاون رئیس‌جمهور در امور بانوان:

بیمه زنان خانه‌دار به مرحله لایحه رسیده است

۱۳۹۴/۰۳/۰۱ - ۰۷:۳۶:۵۵
کد خبر: ۲۸۶۸۳۱
بیمه زنان خانه‌دار به مرحله لایحه رسیده است
معاون رئیس‌جمهور در امور بانوان گفت: بحث بیمه زنان خانه‌دار به مرحله لایحه رسیده است و مذاکرات برای بررسی بیمه‌های چندلایه با تأمین اجتماعی آغاز شده است.
 

به گزار ش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا، شهیندخت مولاوردی ظهر  دیروز در جلسه بررسی مشکلات بانوان و خانواده استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه ما به جای برابری جنسیتی به دنبال عدالت جنسیتی هستیم، اظهار داشت: لازم است آثار مثبت عدالت جنسیتی در عمل نشان داده شود.

وی با تأکید بر اینکه دنیا در حال حاضر با آمار و شاخص‌هایش حرف می‌زند و حرف زدن بدون عمل را از ما نمی‌پذیرند، ادامه داد: وقتی می‌گوییم عدالت جنسیتی الگوی سوم در شرایط زنان و به دور از تحجر و ابتذال است باید این مسئله را در عمل نشان دهیم.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان با اشاره به آمار پایین و زیر سه درصد مشارکت و توانمند‌سازی سیاسی زنان، عنوان کرد: در حوزه اشتغال زنان نیز نباید سیاست‌های ما به گونه‌ای باشد که زنان در دو راهی انتخاب نقش‌های خانوادگی و یا اجتماعی قرار گیرند، چراکه همه ما می‌دانیم با توجه به تربیت‌های ما چقدر انجام درست نقش‌های خانوادگی، مادی و همسری برای زنان جامعه ما مهم است.

مولاوردی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بیشترین پیگیری ما در 21 ماه گذشته از عمر دولت تدبیر و امید در مورد اجرای قانون افزایش مرخصی زایمان بوده است، متذکر شد: از جایی که تأمین اجتماعی زیر بار مالی این قضیه نمی‌رود تنها سازمان‌های زیر نظر خدمات اجتماعی این قانون را اجرا می‌کنند و با وجود حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر وحدت قضیه در بحث افزایش مرخصی زایمان هنوز مشکلاتی وجود دارد.

وی عنوان داشت: متأسفانه این مسئله موجب شده در حال حاضر 74 هزار نفر به خاطر استفاده از این مرخصی شغلشان را از دست بدهند، چراکه ما مشوق‌های لازم برای تشویق کارفرمایان به استفاده از کارمندان و کارگران زن را نداریم.

مولاوردی با اشاره به اینکه مشوق‌های این مسئله در کشورهای دیگر معافیت‌های مالیاتی و پرداخت حق بیمه زنان توسط دولت به جای کارفرماست، گفت: نبود چنین مشوق‌هایی در کشور ما موجب شده خصوصاً در بخش خصوصی کارفرمایان اشتیاقی برای استفاده از نیروی کار زن نداشته باشند.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان با تأکید بر اینکه برای حل این مسئله به مجموعه‌ای از سازوکارها نظیر ساعت کار منعطف، شناور و بازگرداندن مهدکودک‌ها به داخل ادارات رسیده‌ایم، اظهار کرد: در صورت عدم ایجاد توازن در زمینه اشتغال فشار مضاعفی برای زنان ایجاد می‌شود.

مولاوردی با اشاره به اینکه بحث بیمه زنان خانه‌دار به مرحله لایحه رسیده است و مذاکرات برای بررسی بیمه‌های چند لایه با تأمین اجتماعی آغاز شده است، گفت: ارزش کاری شغل زنان خانم‌ها، بحث اشتغال و تسهیلات زنان شامل قوانین حمایتی مرخصی زایمان، دور کاری و بازنشستگی پیش از موعود از موارد مهمی مربوط به زنان است که در حال پیگیریشان هستیم و در واقع سال 93 برای ما به بررسی راهبردی در مورد وضعیت زنان گذشته است.

مولاوردی با اشاره به وضعیت نگران‌کننده زنان سرپرست خانوار و آمار رو به رشد بیکاری در میان این افراد از شرایط زنان درگیر اعتیاد یا در حال بهبودی و افزایش تجرد قطعی در زنان، به عنوان مشکلات دیگری یاد کرد که از زمان استقرار دولت در حال بررسی آن بوده‌اند.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان با تأکید بر اینکه هدف ما دسترسی عادلانه به منابع و فرصت‌هاست، تبیین کرد: این مسئله زن‌سالاری نیست، بلکه شایسته‌سالاری است و ما خواهان دسترسی برابر به موقعیت‌ها هستیم.

در این جلسه زنانی از شورای شهر تبریز، جهاد کشاورزی، بخش کارگری، دانشگاه و ...به بیان درخواست‌ها و نظراتشان پرداختند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز