عدم آگاهی خانواده‌ها از تربیت درست فرزندان زمینه‌ساز گرایش به اعتیاد

۱۳۹۴/۰۳/۰۲ - ۱۲:۵۴:۱۰
کد خبر: ۲۸۷۱۶۹
عدم آگاهی خانواده‌ها از تربیت درست فرزندان زمینه‌ساز گرایش به اعتیاد
مبارزه ریشه‌دار فرهنگی تضمین‌کننده مقابله با اعتیاد در جامعه است و می‌تواند قشر نوجوان و جوان را از دام فریبنده مواد مخدر و روانگردان‌ها نجات دهد.

علیرضا مرادپور، کارشناس فعال فرهنگی با بیان این مطلب افزود: باید مسوولان و دست اندکاران مبارزه با مواد مخدر از جمله وزارت کشور و نیروی انتظامی به این فهم و امر مهم دست یابند که با تلاش فرهنگی می‌توان از گسترس روز افزون اعتیاد به قاچاق و مصرف انواع مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها در کشور جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه رسیدن به این امر مهم سلامت فردی و اجتماعی را به کشور باز می‌گرداند، اظهار داشت: متاسفانه در امر مقابله و اجتماعی کردن بحث مبارزه با مواد مخدر به حوزه فرهنگ کمتر توجه می‌شود، در حالیکه با گسترش امکانات و اقدامات فرهنگی می‌توان توسعه و پاپداری کشور و سلامت آحاد جامعه را به دور از اعتیاد تضمین کرد.

این کارشناس فعال فرهنگی تصریح کرد: عدم آگاهی موجب می‌شود که خانواده‌ها از تربیت درست فرزندان خود و برخورد شایسته با جوانان عاجز آمده و این‌ها همه در مجموع زمینه گرایش به اعتیاد به مصرف مواد مخدر را در میان نوجوانان و جوانان فراهم می ‌سازد.

مرادپور، پایین بودن سطح آگاهی جامعه را سبب کاستی‌ها و اتخاذ روش‌های نادرست تربیتی در خانواده‌ها دانست و گفت: اگر مراکز آموزشی هم در این رابطه وجود داشته باشد قادر نخواهند شد که نسل امروز را در برابر چنین تهدیدهایی، مصون نگه دارند، بنابراین باید به نقش فرهنگ در مقابله با اعتیاد بیشتر توجه شود.

وی، تاکید وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را نشانه دغدغه‌های اصلی و از مهمترین اهداف رحمانی فضلی بیان کرد و افزود: برای تحقق این رویکرد باید یک اقدام همه‌جانبه فرهنگی و ملی صورت گیرد.

مرادپور با اشاره به اینکه کانون‌های فرهنگی مهمترین محور آغاز اقدامات پیشگیرانه در حوزه مقابله با اعتیاد است، ادامه داد: حدود 65 درصد مردم روزانه و یا هفتگی ، ماهانه با کانون های فرهنگی سرو کار دارند که ضروریست تبلیغات و اطلاع‌رسانی درباره اینکه اعتیاد چیست و چگونه باید انواع مواد مخدر و روانگردان‌ها را شناخت و از مصرف آنها خودداری کرد، توسط فعالان فرهنگی و حتی روحانیون در این کانون‌ها انجام شود.

این کارشناس فعال فرهنگی تصریح کرد: مبلغان به عنوان مسوول و مدیر فرهنگ دینی مردم می‌توانند در زمینه پیشگیری از گسترش اعتیاد اقدام کنند و به تناسب موقعیت و وضعیت محل تبلیغ خود، دلسوزانه نقش موثری داشته باشد، این اقدامات می‌تواند در قالب‌ها و شیوه‌هایی با توجه به خلاقیت و ابتکار مبلغ بروز کند.

مرادپور بیان کرد: به عنوان مثال باید یک یا دو سخنرانی به طور مستقل به موضوع اعتیاد و مضرات ملی، مالی، اجتماعی، اخلاقی، انسانی آن در کانون های فرهنگی انجام و در بخش‌هایی از سخنرانی‌های مربوط به مباحث تربیتی، به بحث اعتیاد پرداخته شود، تا خانواده‌ها نسبت به خطرهایی که فرزندانشان را تهدید می‌کند، آگاه شوند.

وی اظهار داشت: همچنین با توجه به اینکه در موارد بسیاری، خانواده‌ها از موضوع اعتیاد و یا در معرض معتاد شدن فرزندانشان  بی‌خبرند، می‌توان با واسطه، خانواده‌ها را مطلع ساخت، تا نسبت به اصلاح و درمان آنان فعال شوند.

وی  اضافه کرد: مراکز آموزشی، اداری، نظامی و انتظامی، واحدهای تولیدی و همچنین پایگاه‌های مقاومت بسیج نیز بهترین مراکز اطلاع‌رسانی در امر پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر هستند و باید در زمینه فرهنگی به طور موثر وارد عمل شوند.

مرادپور همچنین استعمال قلیان را سرآغاز مصرف مواد مخدر صنعتی دانست و ادامه داد: متولیان فرهنگی باید با افرادی که اقدام به عرضه قلیان با طعم‌های مختلف در کانون‌ها ، مراکز تفریحی و رفاهی به مردم بویژه نوجوانان می‌کنند، برخورد شدید کنند.

 به گفته وی، استعمال قلیان و مصرف مواد افیونی زنگ هشداری برای مسوولان و متولیان فرهنگی است که اگر توجه اساسی به آنان نشود به بحران تبدیل می‌شود.

این کارشناس فعال فرهنگی تاکید کرد: موضوع فرهنگ‌سازی و پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر باید در اولویت امور باشد، زیرا شیوع و گسترش عرضه و مصرف مواد مخدر در جامعه ما هدف دار بوده و به نابودی نسل امروز و آینده منجر می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز