مدیریت ایمنی راه باید متحول شود

۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۱۱:۲۱:۴۴
کد خبر: ۲۸۷۷۲۲
در این همایش همانند هر همایش علمی دیگر، هدف انتقال دانش و بررسی اطلاعات روز است. در اینجا لازم است هم به مسایل علمی و تحقیقاتی پرداخته شود و هم مسایل اجرایی مرتبط با سیاست‌گذاری دستگاه‌های اجرایی مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر محمدرضا احدی رییس گروه پژوهشکده حمل و نقل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دبیر علمی چهارمین کنفرانس بین‌المللی حوادث رانندگی و جاده‌ای  در زمینه مباحث علمی گفت: سعی شده است تا آخرین اطلاعات در کشور و دنیا در قالب ارائه مقالات تحقیقاتی و کارگاه‌های آموزشی مورد بررسی قرار بگیرد. برای این منظور از اساتید دانشگاه و فعالان علمی در زمینه مباحث گوناگون مرتبط با ایمنی راه دعوت به‌عمل‌آمده است تا دست‌آوردهای علمی و مباحث فنی و مدیریتی نوین را در قالب کارگاه‌های آموزشی ارایه دهند.

در زمینه مباحث اجرایی نیز نشست‌های تخصصی برای هر دستگاه اجرایی مرتبط و سخنرانی از جانب برخی از مسئولان و متخصصان در نظر گرفته‌ شده است. بدون شک تلفیق این دو زاویه نگرش علمی و مدیریتی می‌تواند افق‌های جدیدی را پیش روی متخصصان قرار دهد.

وی در راستای اینکه چه میزان از تحقیقات در زمینه حوادث رانندگی جنبه اجرایی پیدا کرده است گفت: با تلاش مسئولان، فعالان و متخصصان در زمینه ایمنی راه در یکی دو دهه گذشته فعالیت‌های پژوهشی و علمی مرتبط با ایمنی جاده‌ای توسعه بسیاری داشته است. در این مدت ایران با نهادهای بین‌المللی مختلفی از جمله مجمع جهانی راه (پیارک)، بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی همکاری داشته است و متخصصان ما در عرصه‌های علمی مختلف از جمله همایش‌های بین‌المللی شرکت فعال داشته‌اند.

البته متأسفانه هنوز از ظرفیت‌های کامل انسانی و منابع موجود برای توسعه ایمنی راه استفاده مطلوب نشده است. دلیل این است که هنوز ایمنی راه به اولویت اول در بحث حمل‌ و نقل جاده‌ای تبدیل نشده و هنوز برای پیاده‌سازی دقیق سیستم‌های نوین نیاز به فعالیت است.

امیدواریم با برگزاری این‌گونه همایش‌ها بتوانیم به بررسی علمی و موشکافانه چالش‌های موجود بپردازیم تا در نهایت بتوانیم به دست‌آوردی مهم دست پیدا کنیم. مسلم است با توجه به حضور مسئولان حوزه‌های مختلف در این کنفرانس می‌توان به تحقق این امر امید داشت.

دکتر احدی در زمینه نکاتی که باید در بیانیه کنفرانس چهارم مطرح شود افزود: این بیانیه باید شامل بندهایی برگرفته از پشتوانه­ های علمی و تجربی کنونی در کشور باشد. این بیانیه متنی نیست که از برگزاری دو روز کنفرانس به دست آید و باید مجموعه‌ای از محدودیت‌های موجود در کشور را بر اساس نظر نهادهای مختلف در بر بگیرد.

در واقع نگاه ما به آینده برای در نظر گرفتن موارد مهمی همانند متولی اصلی ایمنی راه در کشور باید مطرح شود. ‌طوری‌که بازتاب‌دهنده نظر علمی و تجربی متخصصان و صاحب‌نظران در این زمینه باشد. بدون شک زمانی که نظر جامع متخصصان، دست‌اندرکاران و فعالان در این بیانیه گردآوری شود می‌تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به عنوان نقشه راه برای بسیاری از سازمان‌ها به حساب آید.

وی درمورد برقراری تعامل کنفرانس حوادث رانندگی و دستگاه های دولتی گفت: تمرکز بر نیازهای دستگاه‌های درگیر در مسئله ایمنی راه از ضرورت‌های این همایش است. برای این منظور لازم است هماهنگی فعال با نهادهای مرتبط انجام شود. هماهنگی بین نهادها جدا از بحث همایش، مسئله بسیار مهمی است که پیش‌نیاز هر نوع تحول در مدیریت ایمنی راه است.

بدون شک رهایی از فعالیت‌های جزیره‌ای و گام برداشتن به سوی همگرایی بیش‌تر میان نهاد‌ها می‌تواند در به ثمر رساندن هر فعالیتی کارساز باشد.

حال این کنفرانس نیز سعی دارد فضای نظری را تا حد قابل قبولی شفاف سازد تا در نهایت ارتباطی درست میان سازمان‌ها به جهت برطرف ساختن مشکلات و چالش‌ها به وجود آید.

دکتر احدی ادامه داد: برپایی همایش‌هایی مانند چهارمین کنفرانس بین‌المللی حوادث رانندگی و جاده‌ای به‌عنوان یکی از اقدامات اساسی در حوزه انتقال دانش است که به عنوان یکی از لازمه‌های مدیریت ایمنی به شمار می‌رود.

شاید نتوان تحلیل دقیقی از اثربخشی چنین اقدامی به عمل آورد، ولی آنچه بدیهی است، تلاش در جهت پوشش کامل کنفرانس بر تمامی مسایل، توان و پتانسیل کاربرد تصمیمات و روش‌های نوین را افزایش خواهد داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز