رئیس سازمان مدارس غیردولتی تاکید کرد:

حفظ نقش حاکمیتی آموزش وپرورش در اجرای طرح بسته حمایتی از مدارس غیردولتیضروری است

۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۱۴:۴۴:۳۱
کد خبر: ۲۸۷۷۹۵
حفظ نقش حاکمیتی آموزش وپرورش در اجرای طرح بسته حمایتی از مدارس غیردولتیضروری است
مرضیه گرد با اشاره به واگذاری خدمات آموزشی 970 مدرسه در قالب طرح بسته حمایتی از مدارس غیردولتی گفت: با اجرای این طرح در سال گذشته علاوه بر استفاده از خدمات بخش خصوصی ، نقش حاکمیتی آموزش وپرورش محفوظ ماند.

به گزارش گروه آموزش جوان خبرگزاری برنا، پیش از ظهر امروز مرضیه گرد در  نشست خبری که در ساختمان علاقه مندان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از اهداف سند تحول بنیادین ، تأکید بر توسعه مشارکت ها و استفاده از ظرفیت خیرین ، مردم ، خانواده هاست که این وظیفه سنگین برعهده سازمان مدارس غیردولتی است.

وی با اشاره به نقش شوراها در آموزش وپرورش ، تصریح کرد: تشکیل شوراها تبلور مردم در مشارکت پذیری و استفاده از ظرفیت نهادهای مختلف در ارتقای کیفیت خدمات آموزشی بوده است که باریاست استانداران و فرمانداران به عنوان رؤسای شوراهای آموزش وپرورش، این نقش به خوبی مدیریت و هدایت شد که در آثار آن در مناطق مرزی در برقراری عنوان حق مناطق مرزی در دریافتی معلمان دیده می شود.

گرد بر برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت برای مدارس هیئت امنایی تأکید کرد و افزود: 2058 مدرسه هیات امنایی در چارچوب ضوابط اجرایی آموزش وپرورش و مصوبه شورای عالی آموزش وپرورش فعالیت می کنند که بازدیدهایی که از این مدارس در سال گذشته صورت گرفته است موفقیت این مدارس را نشان می دهد.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی خاطرنشان کرد: آموزش از راه دور سبب توانمندسازی حوزه های آموزش وپرورش شده است و دراین حوزه حدود 350 بازدید صورت گرفته است.

وی تشکیل مدارس غیردولتی را براساس خاستگاه اجتماعی خانواده ها و مردم عنوان کرد و افزود: بسیاری از خانواده ها طالب مدارس با شرایط و امکانات ویژه و خاص هستند و مؤسس این مدارس برای ارتقای کیفیت بخشی آموزش این تعهدات را برآورده می کنند.

گرد ادامه داد: مدارس معارف اسلامی، خیریه، عام المنفعه و مدارس مؤسسات یا نهادهای حقوقی و حقیقی نیز در راستای تعهدات خانواده ها اقداماتی را انجام می دهند که هدف سازمان از تنوع و تعدد مدارس غیردولتی ارتقای کیفیت بخشی آموزش وپرورش در چارچوب قوانین حاکمیتی است.

وی از تدوین دستورالعمل جامع نظارت بر مدارس غیردولتی خبرداد و گفت: با انجام بازدیدهای متعدد از مدارس غیردولتی و ارزیابی فعالیت آنها هستیم و از سرمایه گذاری افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی در تأسیس مدارس غیردولتی استقبال می کنیم.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی با بیان این که طرح بسته حمایتی از مدارس غیردولتی بیشتر در مناطق محروم و یا در حاشیه شهرها اجرا شده ، خاطرنشان کرد: در شهر تهران 474 بازدید توسط مسئولین مختلف در چارچوب نظارت بر عملکرد مدارس انجام شده است  که با اجرای این طرح مشکل کمبود نیروی انسانی در آنها برطرف شد و ارتقای کیفیت بخشی موردرضایت اولیا قرار گرفت.

گرد تأکید کرد: گروه های مختلف نظارتی از استان ها و حوزه ستادی فعالیت مدارس را رصد می کنند و در صورت احراز تخلف، مراتب را به شورای نظارت استان و سازمان مدارس غیردولتی گزارش می کند.

وی به پنج تفاهم نامه منعقدشده این سازمان با نهادها و دستگاه های مختلف اشاره کرد و ادامه داد: تفاهم نامه با دانشگاه فرهنگیان منجر به ارتقای توانمندسازی معلمان مدارس غیردولتی و تفاهم نامه با دبیرخانه مناطق آزاد باعث جذب منابع بیشتر به نفع آموزش وپرورش مناطق مرزی شد که کارگروه های مربوطه دراین زمینه فعالیت های خود را پی گیری می کنند.

وی فعالیت مدارس هیات امنایی را منطبق بر مصوبه شورای عالی آموزش وپرورش دانست و اظهار کرد: هیئت امنای مدرسه در تأمین منابع مالی بیرون از مدرسه برنامه های ویژه دارند که به بهبود مدیریت مدرسه کمک می کند و آموزش وپرورش هم از این نوع مشارکت که هزینه اضافه ای بر دوش خانواده ها نگذارد حمایت می کند.

گرد بحث خصوصی سازی در آموزش وپرورش را متفاوت از خصوصی سازی در دیگر بخش های کشور خواند و تصریح کرد: در آموزش وپرورش خصوصی سازی به استفاده از ظرفیت فکری صاحب نظران و میزان مشارکت مردم و خانواده ها در امر آموزش با کیفیت است به نحوی که نقش حاکمیتی آموزش وپرورش به هیچ عنوان تضعیف نشود در صورتی که شاید در بخش های دیگر کشور خصوصی سازی با شرایط و ضوابط دیگری درنظرگرفته شود.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی با بیان این که آموزش وپرورش به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در آموزش بدون ایجاد بار مالی برخانواده تأکید دارد ، گفت: تصویب قوانین و آیین نامه های مربوط به تأسیس مدارس غیردولتی، استفاده از کتاب های آموزشی موردتأیید آموزش وپرورش، گزینش معلم و تمامی برنامه های آموزشی و پرورشی در قالب بخشنامه ها بخشی از نقش حاکمیتی آموزش وپرورش در واگذاری خدمات آموزشی به بخش خصوصی است.

وی تأکید کرد: سازمان مدارس غیردولتی تابع قانون و اسناد بالادستی در آموزش وپرورش است و خریدخدمات آموزشی را در سال جاری با استفاده از ظرفیت مردم وحمایت مقام معظم رهبری ، رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای  اسلامی و بودجه مصوب آموزش وپرورش و در چارچوب قوانین و مقررات ادامه می دهیم.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی با بیان این که همه دولت های پس از پیروزی انقلاب برنامه های مفصلی برای فوق برنامه دارند، تصریح کرد: این برنامه ها در طول این 36 سال دارای فرازوفرودهای مختلفی بوده است که نگاه دولت یازدهم به استفاده بیشتر از ظرفیت مردم و با هدف تقویت بنیه علمی دانش آموزان تأکید می کند.

وی ادامه داد: فوق برنامه به دو بخش درون برنامه درسی مدرسه و فعالیت های هدف دار آموزشی خارج از ساعات رسمی آموزشی مدرسه است که بسته به نوع و کیفیت خدمت رسانی و با تصویب شورای مدرسه ، منطقه واستانی متغیر است و آموزش وپرورش علاوه بر نظارت های ویژه بر این نوع فعالیت ها ، آماده دریافت انتقاد، پیشنهاد و بااعتراض نسبت به دریافت شهریه یای هزینه های جاری این نوع فعالیت ها را دارد.

گرد با بیان این که شهریه مدارس غیردولتی برطبق الگوی تعیین شهریه از 5/2 تا 22/17 درصد  افزایش دارد، خاطرنشان کرد: این افزایش برحسب منطقه آموزشی، مکان و تجهیزات ارائه شده و کیفیت خدمات آموزشی متغیر است و نمی توان برای آن عدد واحدی را ارائه کرد.

وی تأکید کرد: شهریه مدارس غیردولتی برحسب الگوی تعیین شهریه در پایگاه اطلاع رسانی ادارات کل استان ها موجود است و در شهر تهران متقاضیان می توانند از طریق سامانه نظارت با  شماره 82284255 میزان شهریه هر مدرسه  را  دریافت کنند.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی اضافه کرد: در گذشته شهریه مدارس غیردولتی برمبنای افزایش درصد تعیین شده از شورای نظارت بر مدارس غیردولتی استان ها انجام می شد که این رویه با تعیین الگوی شهریه براساس چارچوب های مشخص و تعریف شده، تغییر اساسی داشته که باعث کاهش شهریه برخی مدارس و افزایش شهریه دیگر مدارس شده است.

گرد با بیان این که رتبه بندی اعلام شده توسط برخی از اولیا در مدارس غیردولتی مربوط به سال 1383 است تأکید کرد: در حال حاضر مدارس غیردولتی فقط بر مبنای الگوی تعیین شهریه، فعالیت های مالی خود را انجام می دهند و هزینه های فوق برنامه نیز نباید در هنگام ثبت نام از اولیا اخذ شود.

وی عنوان کرد: از سال 1393 و با اجرای الگوی تعیین شهریه برمبنای کیفیت آموزشی، معلم، محل جغرافیایی مدرسه ضوابطی را برای مدارس طبقه بندی کرده است که شهریه های مدارس توسط این نرم افزار تعیین می شود.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی تأکید کرد: بازدیدهای سرزده از مدارس و دریافت پیام های مردمی می تواند نظارت برفعالیت مدارس غیردولتی را با جدیت فراهم کند.

گرد با اشاره به تحلیل آمارهای مرکز سنجش آموزش وپرورش از امتحانات نهایی دانش آموزان مدارس غیردولتی تصریح کرد: این آمارها نشان می دهد عملکرد آموزشی مدارس غیردولتی در امتحانات نهایی در رتبه های بالا قرار دارد و اندک مدارس که از میانگین موردنظر آموزش وپرورش پایین تر باشند باید در مدت سه سال و باتغییر در شیوه های آموزشی خود انتظارات را برآورده کنند.

نظر شما
نظرات
مریم غافلی
|
-
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
0
0
سلام من یکی ازمعلمای طرح بسته حمایتی استان لرستان هستم چرااین طرح لغوشده پس تکلیف ماچیه
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز