معصومه ابتکار:

برخورد قاطع با جرائم زیست محیطی

۱۳۹۴/۰۳/۰۵ - ۱۴:۴۷:۰۹
کد خبر: ۲۸۸۱۱۹
برخورد قاطع با جرائم زیست محیطی
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در گردهمایی مدیران کل حفاظت محیط ‌زیست کشور در اصفهان گفت : هدفگذاری ملی ایران بر اساس تعهدات و کنوانسیونهای بین المللی محیط زیست، کاهش میزان از دست رفتن زیستگاههای طبیعی است.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا، معصومه ابتکار روز سه شنبه در گردهمایی مدیران کل حفاظت محیط زیست کشور در اصفهان افزود: بر اساس این تعهدات بین المللی باید 15 درصد از منابع طبیعی تخریب شده، تا سال 2020 میلادی بازسازی شود.

وی با بیان اینکه ما فرصت کافی برای تحقق کامل این تعهد را در ایران با توجه به معضلات موجود از جمله گرد و غبار و خشکی تالاب ها نداریم، تصریح کرد: شاید بتوانیم با احیای تالاب ها، بخشی از تعهدات را انجام دهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: همچنین در این راستا باید برای گونه های متعدد حیات وحش در معرض آسیب و تهدید برنامه ریزی و جلب مشارکت مردمی شود.

وی یکی از مهمترین برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست برای امسال را ایجاد گردشگری طبیعی در مناطق حفاظت شده بطور علمی و اصولی و با مشارکت مردم، جوامع محلی و بخش خصوصی خواند و گفت: این موضوع به مناطق حفاظت شده کمک بسیار می کند.

ابتکار همچنین با اشاره به خشکسالی تصریح کرد: امسال احتمال وقوع آتش سوزی در جنگل ها و منابع طبیعی بدلیل پدیده خشکسالی وجود دارد و مانورهایی در این زمینه داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه هماهنگی فرابخشی برای مواجهه با خشکسالی لازم است، گفت: استان اصفهان برای مقابله با گرد و غبار برنامه دارد و سایر استانها نیز باید در این زمینه سریع عمل کنند.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه با روی کار آمدن دولت یازدهم توجه به محیط زیست مورد تاکید قرار گرفت، افزود: چرخش نگرش در این زمینه ضرورت داشت.

ابتکار اظهار کرد: با گذشت حدود 20 ماه از عمر دولت یازدهم، اتفاقات مهمی در سیاستگذاری و نگرش ها در حوزه محیط زیست اتفاق افتاده که مهمترین آن، بیانات رهبر معظم انقلاب در اسفند پارسال و خط مشی قاطع و علمی ایشان درباره مسائل زیست محیطی بود.

وی نگاه رهبر معظم انقلاب به مسئله محیط زیست را فرا قوه ای و همه گیر خواند و افزود: ما گامهایی در این رابطه برداشته و از همه استانداران خواسته ایم تا برای اجرایی کردن این خط مشی اقدام کنند.

ابتکار همچنین با اشاره به تاکید مکرر رئیس جمهوری و حمایت قوه مجریه از موضوعات زیست محیطی، طبیعی و انسانی گفت: آقای روحانی در نخستین جلسات دولت مسئله دریاچه ارومیه را مورد توجه جدی قرار داد.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم بر احیای همه تالاب های کشور تاکید دارد، افزود: اقدامات داخلی در این زمینه موثر بوده بطوریکه امروز وضعیت دریاچه ارومیه رو به بهبود است و پیگیری های بین المللی برای برخی تالاب ها از جمله هامون صورت ادامه دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به مذاکره با مقامات افغانستان درباره احیای تالاب بین المللی هامون تصریح کرد: خبرهای خوبی در این زمینه داریم.

وی با اشاره به دیدار رئیس جمهوری ایران با روسای جمهور کشورهای همسایه خاطر نشان کرد: در دیدار با رئیس جمهوری عراق بطور مشخص درباره مقابله با پدیده گردو غبار تاکید شده است.

ابتکار با بیان اینکه کشور ایران در زمان حاضر با مشکلات زیادی مواجه است، گفت: اکنون با چندگانگی مواجه هستیم از طرفی نمی توان فشار اقتصادی و اجتماعی ناشی از بیکاری را نادیده گرفت و از طرف دیگر بحران های زیست محیطی اجازه نمی دهد که در این زمینه اغماض کنیم و مسائل محیط زیست را در اولویت های بعدی قرار دهیم.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه مسائل محیط زیست در دوره ای از فهرست اولویت ها خارج شد و مورد بی مهری قرار گرفت، افزود: اکنون قوه قضاییه نیز در این زمینه وارد شده و مواردی مانند جرم انگاری را مورد توجه قرار داده است.

وی ادامه داد: قوانین و مجازات باید به گونه ای باشد که متخلفان محیط زیست در موارد مختلف مانند صید و شکار، زمین خواری، آلودگی و قاچاق، احساس امنیت نکنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به پنج لایحه در زمینه محیط زیست مانند هوای پاک و تالاب ها که در مجلس در دست بررسی است از نمایندگان خواست تا در تبعیت از فرمایشات رهبر معظم انقلاب این لوایح را در یک جلسه و با فوریت تصویب کنند.

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور صبح سه شنبه برای حضور در گردهمایی مدیران کل حفاظت محیط زیست به اصفهان سفر کرده است.

وی فروردین امسال نیز در سفری سر زده به اصفهان از تالاب گاوخونی بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت آن قرار گرفت.

برگزاری نشست های تخصصی با موضوعات اداره کل حفاظت و یگان حفاظت، دفتر زیستگاه ها و امور مناطق، دفترتنوع زیستی و حیات وحش، دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایز ژنتیکی و طرح مباحث مرتبط با روابط عمومی، مرکز امور زنان و صندوق ملی محیط زیست، دیدار گروهی از پایاب رودخانه زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی از جمله برنامه های گردهمایی مدیران محیط زیست در اصفهان است.

در سفر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست به اصفهان از چند پروژه زیست محیطی در این استان بهره برداری می شود.

 

 

 

 
 
 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز