یک کارشناس اجتماعی مطرح کرد:

لزوم همکاری همه جامعه برای کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد

۱۳۹۴/۰۳/۰۶ - ۰۹:۵۵:۵۴
کد خبر: ۲۸۸۲۷۵
لزوم همکاری همه جامعه برای کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد
مصطفی اقلیما با بیان اینکه اعتیاد و مواد مخدر معضل جدی برای کشور است، گفت: برای کاهش آسیب‌ها و عوارض آن باید همه مردم و نهادهای کشور همکاری لازم را داشته باشند.

به گزارش گروه آسیب های اجتماعی خبرگزاری برنا، مصطفی اقلیما اظهار کرد: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر رویکرد بسیار مناسبی بوده چراکه اقشار زیادی از جامعه درگیر این بلیه شوم اجتماعی هستند.


وی با بیان اینکه طبق آمار حدود یک و نیم میلیون معتاد در کشور وجود دارد، افزود: این آماری است که به صورت واضح در جامعه به دست آمده و همیشه به همان میزان آمار مخفی و پنهان وجود دارد و چه بسا افراد زیادی به صورت تفننی این مواد را مصرف کرده و تعدادی را هم خانواده و جامعه از اعتیاد آنها اطلاع ندارند.


اقلیما بیان کرد: اعتیاد و مواد مخدر معضل کشوری است و برای کاهش آسیب‌ها و عوارض آن باید همه مردم و نهادها همکاری لازم را داشته باشند. علل و عوامل اعتیاد همچون فقر و بیکاری باید رفع شود و دستگاه‌ها در رسیدگی به آن اهتمام داشته باشند.


این کارشناس اجتماعی با بیان اینکه به اعتقاد بنده فشار اجتماعی و مشکلات زمینه‌ساز اعتیاد جوانان و نوجوانان است، گفت: وزارت کار و رفاه اجتماعی باید با جدیت برای اشتغال جوانان چاره اندیشی کند.


این کارشناس اجتماعی افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر به تنهایی قادر به انجام همه اقدامات این حوزه نیست بلکه باید کلیه دستگاه‌های مربوطه هم همکاری کنند.


این کارشناس اجتماعی دو عنصر مهم شایسته سالاری و پاسخگویی مدیران که توسط رهبر معظم انقلاب مورد سفارش قرار گرفته است را جهت کاهش معضل اعتیاد ضروری دانست و تصریح کرد: متاسفانه در بسیاری مواقع در پست‌های مدیریتی به شایسته سالاری توجه نشده و موضوعات و زیرساخت‌های اعتیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد.


اقلیما افزود: باید قانون را به خوبی و با دقت اجرا کرد و از ستاد مبارزه با مواد مخدر جهت پیشگیری و مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر حمایت کنیم.


اقلیما افزود: اینکه گفته شود برای پیشگیری از اعتیاد بودجه اندک داریم نگاه درستی نیست چراکه هزینه زندانی و خرج آن کردن چه بسا بسیار بیشتر از پیشگیری است چرا باید اجازه دهیم ابتدا مشکل ایجاد شود که بخواهیم برای درمان آن هزینه کنیم. علیرغم اینکه زندانی برای ما هزینه دارد؛ یک خانواده نیز بدون سرپرست شده و فرزندان برای تامین مایحتاج زندگی با مشکل مواجه و زمینه برای گرفتار شدنشان در آسیب های اجتماعی فراهم می‌شود.


این کارشناس اجتماعی با تاکید بر اینکه دستگاه‌ها با اخراج کارکنان بدون در نظر گرفتن شرایط فرد،مانع از معتادسازی شوند، بیان داشت: گاهی می‌خواهیم یک معضل را رفع کنیم ولی چندین مشکل به آن اضافه می کنیم. زندان کردن پدر خانواده، فرزند را به سمت دزدی و راه خلاف می‌کشاند. باید هزینه خانواده زندانی را بپردازیم تا به مشکلات افزوده نشود. البته باید توجه داشت که با ماهی 30 هزارتومان حمایت، نمی‌توان گفت؛ مانع از بروز آسیب‌های اجتماعی خانواده زندانی شده‌ایم.


اقیما به نقش دولت‌ها در جهان در زمینه مواد مخدر اشاره کرد و افزود: سیاست بین المللی در دنیا بسیاری از مواقع نمی‌خواهد که معضل مواد مخدر از بین رود چراکه سود کلان آن به صورت غیر مستقیم به دست آنها رسیده و آنها را در اجرای اهدافشان کمک می‌سازد. لذا باید برای رفع اعتیاد به زیرساخت های شکل گیری آن توجه داشت و جهت پیشگیری از آن گام برداشت. همچنین به رهنمودهای رهبری در این زمینه توجه جدی داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز