قائم مقام معاونت بهداشت و رییس مرکز مدیریت شبکه عنوان کرد:

راه اندازی ۱۰۰۰خانه بهداشت از دستاوردهای برنامه تحول در حوزه بهداشت

۱۳۹۴/۰۳/۰۹ - ۱۵:۱۶:۳۲
کد خبر: ۲۸۸۹۷۴
قائم مقام معاونت بهداشت و رییس مرکز مدیریت شبکه گفت: در سال 93 حدود 28 میلیون نفر تحت پوشش برنامه پزشک خانواده روستایی قرار گرفتند.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا؛ دکتر ناصر کلانتری در همایش معاونین بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور یکی از دستاوردهای حوزه بهداشت در سال 93 را تحت پوشش قرار گرفتن حدود 28 میلیون نفر در برنامه پزشک خانواده روستایی عنوان کرد و گفت: ایجاد و راه اندازی حدود 1000خانه بهداشت، تعمیر اساسی 2 هزار و 225 مرکز بهداشتی و درمانی روستایی، تجهیز 3 هزار و 203 مرکز بهداشتی و درمانی روستایی، جذب 1830 پزشک و 348 ماما و تامین 436 قلم دارو، 5 قلم مکمل تغذیه ای و واکسن پنج گانه از دیگر دستاوردهای اجرای برنامه تحول در حوزه بهداشت است.

قائم مقام معاونت بهداشت و رییس مرکز مدیریت شبکه با بیان این که بازنگری طرح گسترش شبکه در مناطق حاشیه و شهرهای 20 تا 50 هزار نفر در سال 93 صورت گرفت، افزود: تدوین بسته جامع و ادغام یافته خدمات سلامت و تدوین بسته آموزشی برای این بسته در راستای برنامه ارائه خدمات مراقبت های اولیه سلامت در شهرهای 20 تا 50 هزار نفر انجام شد.

به گفته وی، تعداد نیروهای آموزش دیده در سال 93 در برنامه ارائه خدمات مراقبت های اولیه سلامت به جمعیت 20 تا 50 هزار نفر را 862 مورد بیان کرد.

دکتر کلانتری با اشاره به وجود 300 مرکز سلامت در این برنامه، 230 مرکز را دولتی و 70 مرکز را قابل واگذاری بیان کرد.

رییس مرکز مدیریت شبکه با بیان این که در مدیریت برنامه های سلامت، براساس اولویت های ملی و بین المللی و ضوابط و استاندارد های تعیین شده، هماهنگی های مورد نیاز در تدوین برنامه های سلامت جدید صورت گرفت، افزود: همچنین بر اساس نتایج پایش و ارزشیابی انجام شده، هماهنگی های مورد نیاز در بازنگری برنامه های موجود انجام شد.

 

برگزاری دوره کارشناسی ارشد مجازی آموزش جامعه نگر در 6 دانشگاه

دکتر کلانتری در ادامه، توانمند سازی مدیران و کارشناسان گروه های فنی، مربیان مراکز آموزش بهورزی و آموزش ضمن خدمت مربیان را از دستاوردهای سال 93 در مدیریت نیروی انسانی در حوزه بهداشت بیان کرد و گفت: ارائه و برگزاری 18 هزار و 400 نفر ساعت به صورت متمرکز و تدوین و اجرای برنامه کارشناسی ارشد مجازی آموزش جامعه نگر از جمله فعالیت ها در این راستا است.

وی با اشاره به شروع برگزاری دوره کارشناسی ارشد مجازی آموزش جامعه نگر در 6 دانشگاه، افزود: 202 مربی واجد شرایط از میان 1010 بهورز در کشور برای دوره اول معرفی شده اند.

دکتر کلانتری با بیان این که در سال93 ، 30 هزار داوطلب سلامت در زمینه پیشگیری، بیماریابی و درمان سل توانمند شدند، تصریح کرد: همچنین در سرشماری مناطق نابسامان شهری داوطلبان سلامت مشارکت فعالانه داشتند.

وی ضمن اشاره به ایجاد ظرفیت سازی و توانمندسازی کارشناسان مشارکت مردمی به تعداد 460 نفر،افزود: این اقدام در خود مراقبتی میانسالان، رویکردها و سیاست های سلامت باروری و پیشگیری، بیماریابی و درمان بیماری سل صورت گرفت.

قائم مقام معاونت بهداشت و رییس مرکز مدیریت شبکه همچنین، طراحی و اجرای سرشماری الکترونیک مناطق روستایی و شهرهای کمتر از 20 هزار نفر، طراحی و اجرای پنل مدیریت شاخص های معاونت بهداشت، طراحی نرم افزارهای نیروی انسانی و واحدهای ارایه خدمات و برنامه عدالت در سلامت را از دستاوردهای سال 93 حوزه بهداشت در بخش اطلاعات و نظام شبکه بیان کرد و گفت: تجزیه و تحلیل استانی داده های مرگ در سال های 85 تا 90 و کشوری سال 90 براساس گروه های سنی از دیگر دستاوردها در این زمینه است.

 

ساخت 200 مرکز بهداشتی و درمانی روستایی در سال جاری

دکتر کلانتری با تاکید بر اصلاح نظام پرداخت کارانه، تدوین تفاهم نامه سال 94 با مشارکت ذینفعان، و تدوین دستورالعمل سال 94 در برنامه پزشک خانواده روستایی در سال جاری افزود: لازم است امسال 955 خانه بهداشت نیمه تمام سال 93 تکمیل شود و 200 مرکز بهداشتی و درمانی روستایی نیز ساخته شود.

وی بر لزوم جذب کادر تیم پزشک خانواده در جمعیت روستایی که شامل بهورز، مراقب سلامت خانواده، کارشناس امور آزمایشگاهی، کارشناس بهداشت محیط و حرفه ای و پزشکان عمومی است، تاکید کرد و افزود:  لازم است برنامه تامین و ارتقاء مراقبت های اولیه سلامت در قالب گسترش و تقویت شبکه بهداشت و درمان در مناطق در شهرهای 50 تا 500 هزار نفر شروع شود.

رییس مرکز مدیریت شبکه با تاکید بر لزوم تداوم فلوشیپ منطقه ای تا سطح کارشناسان ستادی در سال جاری، افزود: آموزش کلیه مربیان در کشور توسط مربیان آموزش دیده ضروری است.

دکتر کلانتری همچنین، با اشاره به طراحی دوره آموزشی مجازی ضمن خدمت مربیان در سال جاری، تصریح کرد: تهیه برنامه های آموزشی به مراقبین سلامت خانواده در سال جاری لازم و ضروری است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز