جنبش‌های خودجوش مردمی می‌توانند در حل اعتیاد موثر باشند

۱۳۹۴/۰۳/۱۰ - ۱۴:۳۲:۳۸
کد خبر: ۲۸۹۲۳۶
جنبش‌های خودجوش مردمی می‌توانند در حل اعتیاد موثر باشند
یک کارشناس آسیب‌های اجتماعی گفت: جنبش‌های آگاه و خودجوش مردمی می‌توانند در حل پدیده شوم اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها بسیار موثر باشند.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا، گلایل منادی افزود: اصولا این اعتقاد وجود دارد که عدم موفقیت در تحقق اهداف سیاست‌های کاهش تقاضای مواد مخدر ناشی از عدم باورمندی به قابلیت‌های جامعه مدنی و عدم فرصت‌سازی و ظرفیت‌سازی مناسب برای مشارکت فعالانه مردم در حل مسائل و مشکلات اجتماعی است.

 وی اظهار داشت: براین اساس به نظر می‌رسد، اعتقاد به جنبش‌های آگاه و خودجوش مردمی باید مبتنی بر یک اعتراف و اقرار صادقانه مسوولان در امر مقابله و پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها باشد زیرا فقط با یاری آنان بحران‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد حل می‌شود.

 این کارشناس آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه در امر تحقق اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر باید برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد متناسب با سن، جنسیت و قومیت افراد طراحی و عملیاتی شود، ادامه داد: تاثیر بالقوه و خاص عوامل خطرزا و حفاظت کننده بر اساس سن تغییر می‌کند.

منادی اضافه کرد: باید همه به این آگاهی برسند که  مداخله زود هنگام در عوامل خطر زایی مانند اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها موثرتر از مداخله دیرهنگام برای تغییر مسیر زندگی یک فرد معتاد از مشکلات و آسیب‌های ناشی از اعتیاد است.

 وی اظهار تاسف کرد که در عصر ارتباطات، میزان ارتباط بین اعضای خانواده به شدت کاهش یافته این در حالی است که ارتباط هر چند کوتاه والدین با فرزندان در طول روز، می‌تواند در کاهش گرایش آن ها به سمت مصرف مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها و بروز آسیب‌های اجتماعی موثر باشد.

 به گفته این کارشناس آسیب‌های اجتماعی، برای جلوگیری از مطلب یاد شده، برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد باید  مبتنی بر خانواده باشد، تا بتوان اثرات مثبت آن را مشاهد کرد زیرا پیوندها، روابط خانوادگی و مهارت های والدین (بحث و گفت‌وگو، کمک به استقلال فرزندان و اجرای سیاست‌های مقابله با مصرف مواد مخدر در خانواده) باعث ارتقای سلامت اعضای خانواده می‌شود.

منادی با بیان اینکه نزدیکی و صمیمیت اعضای خانواده اساس ارتباط میان والدین و فرزندان است، افزود: صمیمیت اعضای خانواده می تواند باعث ارتقای مهارت‌های آموزشی والدین در حمایت از فرزندان و رابطه با آنها شود.

 وی، نظارت والدین در امر پیشگیری از اعتیاد را مهم دانست و اظهار داشت: با ارائه روش‌های علمی نظارت و ستایش از رفتارهای مناسب فرزند که با قوانین خانواده منطبق باشند می‌توان تاثیر نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد فرزندان را ارتقا داد.

این کارشناس تصریح کرد: از سوی دیگر باید دانش والدین و معلم‌ها درباره انواع مواد مخدر و روش‌های مصرف را ارتقا داد تا آنها با تشریح عواقب هولناک مصرف مواد مخدر برای دانش آموزان از اعتیاد به مواد مخدر پیشگیری کنند.

 منادی، افزایش مهارت‌های زندگی والدین، معلمان و آموزش به آنان در کاهش گرایش به مصرف مواد مخدر موثر دانست و گفت: این مسئله در استفاده از ظرفیت‌ها و کنش‌های هوش، تقویت اعتماد به نفس، تقویت خود پنداره و پیشگیری از رفتارهای پرخاشگرانه دانش آموزان تاثیر فراوانی دارد.

این کارشناس آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: یادگیری موفقیت آمیز مهارت‌های زندگی احساس ما را در مورد خود و دیگران تحت تاثیر قرار می‌دهد و از عوامل گسترش و تقویت خودباوری ، اعتماد به نفس و قاطعیت در برابر عدم گرایش به مصرف مواد مخدر است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز