دیدارصمیمانه نمایندگان جمعی ازفعالان صنفی معلمان با وزیر آموزش و پرورش

۱۳۹۴/۰۳/۱۵ - ۰۹:۲۹:۰۵
کد خبر: ۲۸۹۹۹۲
دیدارصمیمانه نمایندگان جمعی ازفعالان صنفی معلمان با وزیر آموزش و پرورش
نمایندگان جمعی ازتشکل های معلمان با حضور در ساختمان شهید رجایی به مدت دو ساعت با وزیر آموزش و پرورش دیدار و گفتگو کردند.

 به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا،  در این دیدار که عبدی  مشاور وزیر در امور تشکل ها حضور داشت ایمان زاده از اعضای  کانون صنفی فرهنگیان بابیان این که تا اعتراض و انتقاد نباشد شاهد تغییر و حرکت های روبه جلو نخواهیم بود ،گفت : نگاه ما به مسایل باید نگاهی کلان باشد و آموزش و پرورش هم باید شرایطی  فراهم کند تا مسایل و مشکلات و دغدغه ها در فضای گفت و گو نشست ها ی مشترک حل و فصل شود

 تشکل ها در کنار آموزش و پرورش هستند

ایمان زاده با اشاره به لزوم تقویت تشکل ها و حل برخی مشکلات آنان در وزارت کشور تصریح کرد :  تشکل ها  در دولت تدبیر و امید علاوه بر این که روحیه  نقادی را حفظ می کنند درکنار آموزش و پرورش هستند نه درمقابل آن و این امر هم برای تشکل ها و هم برای آموزش و پرورش ارزشمند است و اگرتشکل ها به رسمیت شناخته شوند آنها هم مسئول و پاسخگو خواهند بود.

وی ضرورت همکاری بین تشکل ها و وزارت آموزش و پرورش را امری لازم دانست و افزود : تشکل ها و آموزش و پرورش باید در یک همگرایی و اقدام دوجانبه کمک کنند تا آموزش و پرورش و حل مشکلات آن اولویت اول جامعه باشد و وزارت آموزش وپرورش به تنهایی نمی تواند این باور را در جامعه ایجاد کند.

ادبیات وزیر عوامفریبانه نیست

طاهره نقئی عضو سازمان معلمان ایران با اشاره به سیر تاریخی تشکیل  تشکل های معلمی و وجود موانع در سال های اخیراز جمله   زندانی شدن تعدادی از معلمان گفت :بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی معلمان به این نتیجه رسیدند که برای پیگیری خواسته های جامعه فرهنگیان  باید در قالب خرد جمعی و کارگروهی و ایجاد تشکل های مدنی معلمی اقدام نمایند و در طی این سال ها به دفعات و به ویژه در سال های 83 و85 نسبت به برخی مسائل و مشکلات اعتراضات و انتقادات خودرا نشان داده ایم .

عضو سازمان معلمان ایران با اشاره به انتخاب دولت تدبیر و امید از طرف مردم به وعده وزیر آموزش و پرورش مبنی بر حاکمیت امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی اشاره کرد و افزود :این موفقیت بسیار موفقیت مهمی است که خوشبختانه تا حدی رویکرد امنیت فرهنگی تحقق پیدا کرده و حراست ها رفتارشان با معلم تغییر کرده و برخوردهای مدیران با جامعه فرهنگیان بهتر شده است.

نقئی با اشاره به تلاش های وزیر آموزش و پرورش برای پیگیری مسائل معلمان به رسمیت شناخته شدن حق اعتراض معلمان توسط رئیس جمهور را دستاوردی بزرگ دانست و تصریح کرد : در زمانی که رئیس جمهور محترم حق اعتراض معلمان را به رسمیت می شناسد برخورد و دستگیری آقای هاشمی دبیر کل این سازمان یک کج سلیقگی به تمام معنا است .

عضو سازمان معلمان ایران برخورداری از ادبیات صادقانه درگفتگو با معلمان را شرط لازم وزیر دانست و اظهار کرد:  خوشحال  هستم که وزیر آموزش و پرورش را با ادبیات عوامفریبانه نمی بینم و انتظار می رود  به لحاظ عاطفی و انسانی به امور خانواده های معلمانی که به هر دلیل دچار مشکلاتی شده اند توجه ویژه گردد .

وی با بیان این که امروز جامعه فرهنگیان نشان داده است که به یک رشد و بالندگی رسیده است خواهان صیانت از اعتماد معلمان به دولت شد و اظهار امیدواری کرد باهمراهی مجلس و دولت در آینده شاهد حل مشکلات کشور باشیم .

  در ادامه  عضو دیگر سازمان معلمان ایران به نقش فضای مجازی و رسانه های جدید در تقویت انسجام بین معلمان و تشکل های صنفی پرداخت و گفت: تلاش ما بر این بود تا فضای ایجاد شده در بین معلمان به سمت و سوی نقاط کور نرود و حرکت ها درمسیر عقلانیت و معنویت سوق داده شود وصدای معلمان با کمترین خسارت به گوش برسد .

وی با انتقاد از سکوت آموزش و پرورش در برابر اعتراضات اخیر گفت: آموزش و پرورش در فضای رسانه کمترین تاثیر را دارد

 دولت تدبیر وامید آموزش و پرورشی ویران را تحویل گرفت

در ادامه این دیدار سنجری عضوانجمن مدیران ومتخصصان با انتقاد از اقدامات شتابزده و عجولانه دولت قبل از جمله واگذاری دانشکده های فنی و اجرای نظام 6.3.3. خطاب به دکتر فانی گفت : عملکرد دولت قبل موجب شد تا شما وارث یک نظام آموزشی از هم گسسته و پدیده های نامبارک بسیاری که نظام تعلیم وتربیت را از تعادل وریل خارج نموده باشید و از این حیث شاید بتوان شمارا بد شانس ترین وزیر آموزش و پرورش لقب داد .

سنجری با بیان این که باید درکنار نقدها و گلایه ها اقدامات خوب را هم بیان کرد خاطرنشان نمود : در زمان دکتر فانی شاهد برخی اقدامات خوب از جمله ساماندهی نیروی انسانی ، افزایش سهم بودجه آموزش و پرورش در بودجه دولت ، طرح خرید خدمات آموزشی و رتبه بندی معلمان بودیم که همه اینها اقدامات مهم و زیر بنایی هستند .

سنجری بی توجهی به پشتوانه علمی وکارشناسی معلمان در اتاق های فکر ، کمرنگ بودن اصل تمرکز زدایی را از نقاط ضعف آموزش وپرورش دولت تدبیر وامید عنوان و اظهار امیدواری کرد که به زودی شاهد کاهش این مشکلات باشیم .

مدیران آموزش و پرورش دنباله رو منتقدان دولت نباشند

 دبیرکل مجمع فرهنگیان اسلامی هم در این نشست گفت : سوابق تجربی و علمی، طی کردن همه سطوح مدیریتی ،این انتظار را در ما ایجاد کرده بود تا دکتر فانی را در قامت قوی ترین وزیر آموزش و پرورش ببینیم ، اما متاسفانه شاهد هستیم مدیران آموزش و پرورش به جای دفاع از حق و حقوق مردم و پشتیبانی از دولت، دنباله روی منتقدان دولت هستند و به معلمانی که از حامیان دولت تدبیر و امید هستند بی توجهی می کنند .

وی اظهار داشت : مدیران آموزش وپرورش باید به گونه ای عمل نمایند که طرفداران دولت در استان ها و شهرستان ها دلگرم شوند.

کمیجانی در ادامه در باره بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی در کلانشهر تهران پرداخت و افزود : بخشنامه ساماندهی  پاسخگوی مشکلات این شهر نیست و بهتر است یک کارگروه ویژه شهر تهران  برای ساماندهی نیروی انسانی تشکیل شود.

 هویت تربیت معلمی دانشگاه فرهنگیان درخطر است  

طبری عضو کانون مدرسان دانشگاه فرهنگیان به نمایندگی از این تشکل با بیان این که متاسفانه بعد از گذشت چهار سال دانشگاه فرهنگیان نتوانسته است در قامت یک دانشگاه حاضر شود تصریح کرد : نه تنها دانشگاه درطول این مدت تبدیل به یک دانشگاه نشده است بلکه متاسفانه هویت تربیت معلمی  را که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده را از دست داده است .

عضو کانون مدرسان دانشگاه فرهنگیان در ادامه به بیان برخی مشکلات این دانشگاه پرداخت و گفت:  مدیریت هزینه ، از مشکلات اصلی این دانشگاه است در حالی که به دلیل کمبود بودجه خوابگاه های دانشجویی و امکانات رفاهی دانشجویان در وضعیت خوبی به سر نمی برند و مراکز و پردیس ها توان پرداخت هزینه آب و برق و گاز را ندارند ،  شاهد برگزاری همایش های پر زرق و برق متعدد با هزینه های گزاف و عقد قرار دادهایی سنگین با افرادی خارج از مجموعه آموزش و پرورش در این دانشگاه هستیم .

وی با اشاره به ساختار جدید پردیس های دانشگاه فرهنگیان افزود : بیم آن می رود که ساختاراستانی ، اختیارات را از روسای پردیس ها گرفته و این دانشگاه ها را تبدیل به مدرسه هایی بزرگ کند . 

وی همچنین به ساماندهی نیروی انسانی در دانشگاه های فرهنگیان اشاره کرد و افزود : در حالی که به شدت محتاج تامین نیرو هستیم شاهدیم که به استان های تهران سهمیه دانشجو اختصاص داده نشده است و موضوع هیئت علمی مدرسان این دانشگاه به امری کاملا صوری تبدیل شده که حتی  با معیار های آموزش عالی تطبیق داده نشده است .

طبری روی کار آمدن دولت تدبیر وامید رامنافات با فضای امنیتی وگزینشی حاکم بر این دانشگاه دانسته ونسبت به امور رفاهی دانشجویان اظهارکرد : در حالی که  45 درصد از حقوق دانشجویان این دانشگاه برای مسائل رفاهی کسر می کنند متاسفانه دانشجویان  از لحاظ امکانات رفاهی و خوابگاهی به شدت در مضیقه هستند و هیچ تناسبی بین حقوقی که از آنها کسر می شود با خدمات رفاهی که دانشگاه به آنها ارایه می دهد وجود ندارد.

 مدیران قبلی برای دوره بعد از فانی برنامه ریزی می کنند!

اسماعیلی از کارشناسان حوزه ستادی  با بیان این که بعد از استقرار دولت تدبیر و امید شور و شعفی در دل فرهنگیانی که طی  8 سال  مورد بی مهری قرار گرفته بودند ایجاد شد گفت : انتصاب وزیر درد کشیده و آشنای به مسائل فرهنگی و معلمان  این حس را در معلمان تقویت کرد که آنها  افقی روشن تر و امید بیشتر به آینده داشته باشند.اما متاسفانه طولی نکشید که مردان دولت قبل درهئیت مدیرومشاورو همراهی با وزیر ، بدون اعتقاد و همراهی با برنامه ها و دیدگاه های دولت کماکان در قدرت حضور دارند و ویرانی هایی را که خود عاملش بودند و تحویل شما دادند متوجه معدود مدیران جدید نزدیک به دولت می دانند.

وی با اظهار نگرانی از قدرت گرفتن طیف مخالف برنامه های دولت در آموزش و پرورش افزود : ما از این موضوع نگرانیم که جریانی وزارتخانه را مدیریت می کنند که اعتقادی به برنامه های دولت ندارند و از همین الان برای دوران بعد از فانی  برنامه ریزی می کنند.

مرادی از اعضای مجمع فرهنگیان ایران اسلامی هم بر ضرورت اقناع معلمان به عنوان خط مقدم آموزش و پرورش تاکید کرد وگفت : در ساختار اداری وبدنه مدیران ، متاسفانه نیروهای با انگیزه و تحول خواه به کار گرفته نشده و کسانی که پیام 24 خرداد را درک کرده باشند جلوه ای پررنگ در وزارتخانه ندارند .

وی در پایان با اشاره به استمرارحضور برخی مدیران از اجرایی نشدن سیاست امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی انتقاد کرد .

ارتباط آموزش و پرورش با سایر نهادها و نمایندگان عزت مندانه باشد

مصلحی نماینده انجمن اسلامی معلمان در این دیداربا یاد کردن از هاشمی و باغانی گفت : از تعامل خوب دولت و مدیران آموزش و پرورش و همچنین تعدد نشست ها با تشکل های فرهنگیان وپیگیری احکام معلمان و مشکلاتی که در دولت قبل ایجاد شده بود تشکر می کنم و مناسب است که این تعامل سازنده بین مدیران استانی و تشکل های صنفی در استان ها هم اجرایی شود .

مصلحی با تاکید بر لزوم ارتباط عزت مندانه وزارت آموزش و پرورش با سایر نهاد ها از جمله مجلس اظهار کرد :امیدواریم که در آینده  شاهد باشیم رای ، نظر ، دیدگاه وخواسته های معلمان بیشتر از صاحبان قدرت برای مدیران آموزش و پرورش مهم باشد و ترتیبی اتخاذ شود تا معلمان و نمایندگان تشکل ها به عنوان عضو نا ظر در کار گروه ها و کمیته های مختلف حضور داشته باشند .

نماینده انجمن اسلامی معلمان از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی برای تغییر رویکرد نشریه نگاه از وزیر نامه به یک نشریه در خدمت آموزش و پرورش تشکر کرد و گفت: به نظر می رسد مدیرانی که از طرف وزارت  برای مصاحبه به رسانه ملی می روند دستشان از برنامه ها و طرح های نو و ملی به ویژه در حوزه های تخصصی و معیشتی خالی است و از فرصتی که در اختیارشان گذاشته می شود استفاده مطلوبی نمی کنند.

وی تصریح کرد :  تشکل ها  در دولت تدبیر و امید علاوه بر این که روحیه  نقادی را حفظ می کنند درکنار آموزش و پرورش هستند نه درمقابل آن و این امر هم برای تشکل ها و هم برای آموزش و پرورش ارزشمند است و اگرتشکل ها به رسمیت شناخته شوند آنها هم مسئول و پاسخگو خواهند بود.

نظر شما
نظرات
معلم دردمند و بی پناه
|
-
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
0
0
با سلام نزدیک به یکسال است که بازنشست شده ام ولی هنوز از پاداش بازنشستگی خبری نیست این در حالی است که بسیاری از نهادها و سازمان های دولتی پاداش های چند برابری را فقط در هفته اول بازنشستگی پرداخت میکنند عدالت علوی..................