ستاد مبارزه با مواد مخدر و دانشگاه فرهنگیان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

۱۳۹۴/۰۳/۱۹ - ۲۲:۱۳:۱۲
کد خبر: ۲۹۱۰۸۴
ستاد مبارزه با مواد مخدر و دانشگاه فرهنگیان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
ستاد مبارزه با مواد مخدر و دانشگاه فرهنگیان به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌ علمی دانشگاه‌ها در حوزه پیشگیری از اعتیاد به مدت سه سال تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، دکتر علیرضا جزینی در مراسم امضای این تفاهم‌نامه که در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد؛ گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر استراتژی متوازنی دارد که دارای پنج راهبرد اساسی مقابله، پیشگیری، درمان، صیانت و توانمندسازی می‌باشد، پیشگیری از اعتیاد نیز مهمترین راهبرد این استراتژی است که امسال در اولویت برنامه‌های ستاد قرار گرفته است.

وی افزود: سال گذشته هم با برخی دانشگاه‌ها همچون تربیت مدرس و دانشکده خبر تفاهم‌نامه‌هایی امضا شد که تا از ظرفیت‌های علمی، تحقیقاتی و تشکل‌های دانشجویی مرازک علمی در جهت برنامه‌های پیشگیرانه استفاده شود.

قائم مقام دبیرکل ستاد به آمار اعتیاد در بین دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه یک درصد دانش‌آموزان مصرف‌کننده موادمخدر هستند و چهار دهم درصد آنها شیشه مصرف می‌کنند، آموزش و پروش در حوزه پیشگیری از اعتیاد نقش اساسی دارد.

جزینی افزود: براساس آخرین آمار انجام‌شده، 2.6 درصد (دو و شش دهم) دانشجویان به مواد مخدر اعتیاد دارند که 67 درصد این دانشجویان معتاد، اعلام کرده‌اند مصرف مواد مخدر را پیش از ورود به دانشگاه و در دوره متوسطه تجربه کرده‌اند.

وی تصریح کرد: معلمان سفیران فرهنگی جامعه هستند، می‌توانند آگاه شوند و آگاهی بدهند، مهارت‌های زندگی را به دانش‌آموزان و دانشجویان ارائه دهند، اینها اقدامات بزرگی در جهت پیشگیری از اعتیاد است و ما معتقدیم هر اقدامی که بتواند در پیشگیری از اعتیاد در جامعه تاثیرگذار باشد، باید دنبال کرد.

همچنین محمود مهرمحمدی رییس دانشگاه فرهنگیان در این مراسم گفت: مواد مخدر یکی از آسیب‌های اجتماعی جامعه امروز است و معلمان به عنوان الگوی رفتاری می‌توانند نقش مهمی را در نسل جدید داشته باشند.

وی ادامه داد: آمارهای حوزه آسیب‌های اجتماعی نگران‌کننده است و ما به عنوان نهاد متولی تعلیم و تربیت سهم مهمی را در پیشگیری از اعتیاد داریم که امیدواریم بتوانیم این نقش را به خوبی ایفا کنیم.

گفتنی است، هدف کلی این تفاهم‌نامه کمک به تحقق اهداف دانشگاه فرهنگیان و در راستای توسعه همکاری‌های دو جانبه، ارتقاء مشارکت در جهت تحقق سیاست اجتماعی کردن امر مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان‌ها از طریق اجرای برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد، آموزش مهارت‌های زندگی، گسترش روحیه نشاط، شادابی و امیدواری، اعتماد اجتماعی، جلب مشارکت‌های مردمی و درمان اعتیاد و کاهش آسیب‌های ناشی از آن و مشارکت در اجرای طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی و براساس سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در امر مبارزه با مواد مخدر است مبارزه و سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد است.

همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود علمی، تحقیقاتی و تشکل‌های دانشجویی در جهت اجرای برنامه‌‌های ستاد در عرصه‌های پیشگیری، اطلاع‌رسانی، درمان اعتیاد، تونمندسازی و کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد در بین دانشجویان، تولید و چاپ منابع علمی و آموزشی برای کلیه گروه‌های هدف تحت پوشش با تهیه و تولید بسته‌های آموزشی مختص دانشجویان، ‌خانواده‌ها، کارکنان و اعضای هیات علمی، همکاری و تبادل اطلاعات در طراحی برنامه‌های آموزشی مناسب به منظور ارتقا سطح آگاهی دانجویان،‌والدین با هفد حساس‌سازی و فعال‌سازی فضای دانشگاه و دانشگهیان و جلب مشاکرت آنان در امر پیشگیری از اعتیاد، انجام پروژه‌های پژوهشی و آموزشی در عرصه‌های مرتبط با مبارزه با مواد مخدر، اختصاص دو واحد درسی مرتبط با پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه، هدایت و حمایت از پایان‌امه‌های تحصیلی بویژه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از اهم تعهدات دو سازمان در این تفاهم‌نامه می‌باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز