تنگ صیاد سبزکوه چهارمحال و بختیاری ثبت جهانی شد

۱۳۹۴/۰۳/۲۰ - ۰۸:۴۳:۰۱
کد خبر: ۲۹۱۱۰۴
تنگ صیاد سبزکوه چهارمحال و بختیاری ثبت جهانی شد
در اجلاس انسان و کره مسکون (MAB)؛یازدهمین ذخیره گاه زیست کره کشور با عنوان " تنگ صیاد سبزکوه چهارمحال و بختیاری ثبت جهانی شد.

به گزارش گروه محیط زیست خبرگزاری برنا، در این اجلاس که در کشور فرانسه در حال برگزاری است، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار و مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، رئیس دانشگاه شهرکرد و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان و هیات همراه حضور دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری درخصوص تصویب نهایی و اهداء لوح ذخیره گاه زیست کره تنگ صیاد  سبزکوه در سازمان یونسکو در اجلاس فرانسه گفت: این ذخیره گاه در بیست و هفتمین نشست برنامه جهانی انسان و کره مسکون (MAB) در 19 خرداد ماه 1393 به فهرست ذخیره گاه های زیست کره جهان افزوده شد.

 شهرام احمدی افزود: پیش‌نویس سند مدیریتی ذخیره گاه زیست کره تنگ صیاد سبزکوه با پیگیری ها و تلاش بدون وقفه اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست کشور و استانداری انجام و برنامه جامع آن در 17 جلد تهیه و به سازمان یونسکو ارائه شد.

 احمدی اظهار کرد: مساحت این منطقه را 532878 هکتار که دارای 3 ناحیه شامل هسته به مساحت 21234 هکتار، بافر به مساحت 24186 هکتار و گذار به مساحت 269782 هکتار و در برگیرنده مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست از جمله پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، منطقه حفاظت شده سبزکوه، بخشی از منطقه حفاظت شده هلن، تالاب بین المللی چغاخور و تالابهای مهم و ارزشمند گندمان، علی آباد و سولقان می باشد. وی از عمده دلایل انتخاب و پذیرش این منطقه به عنوان ذخیره گاه زیست کره را قرارگیری آن در یکی از تقسیم بندی های مهم زیستی و جغرافیایی دنیا، منابع ژنتیکی و گونه های متنوع و ارزشمند گیاهی و جانوری، وجود اکوسیستم ها و چشم اندازهای ویژه کوهستانی، دشتی، جنگلی و تالابی که نیاز به حفاظت دارند، امکان و فرصت مناسب برای دستیابی به توسعه پایدار در این منطقه، وجود ساکنین و بومیان مختلف از قبیل عشایر، روستا نشین و شهرنشین در آن، غنای تنوع زیستی گیاهی و جانوری این منطقه که ارزش آن180 برابر متوسط کشور ایران برآورد شده است را عنوان نمود. شهرام احمدی اهداف این طرح را حفاظت بهینه، توسعه پایدار و تحقیقات، جذب حمایت‌های مالی در سطح ملی و بین المللی برای مکانیزه کردن کشاورزی و اسکان عشایر، توسعه صنایع دستی و ایجاد بازارهای بین‌المللی، ایجاد سایت علمی و تحقیقاتی، خواهر خواندگی با سایر ذخیره‌گاه‌ها، تولید محصولات دامی با برند داخلی برای عرضه در بازارهای بین المللی و گسترش گردشگری بیان کرد.

  مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در حال حاضر 553 ذخیرهگاه زیستکره در 107 کشور جهان تاسیس و ایران از جمله کشورهای پیشگام و موثر در تحقق برنامه های انسان و کره مسکون سازمان یونسکو (MAB) محسوب می شود و به عنوان یکی از اعضای فعال کمیسیون ملی انسان و کره مسکون یونسکو در حال حاضر دارای 10 ذخیره گاه زیستکره به اسامی توران، کویر، گلستان، میانکاله، ارژن و پریشان، گنو، حرا ،دنا و دریاچه ارومیه میباشد که با ثبت نهایی و پذیرش ذخیره گاه زیست کره تنگ صیاد- سبزکوه این تعداد در کشورمان به 11 ذخیره گاه افزایش یافته است.

 شهرام احمدی گفت: این ذخیره گاه، دومین ذخیره گاهی است که پس انقلاب در کشور ثبت جهانی شده است.

گفتنی ست؛ در دهه 1960 متخصصان و کارشناسان ارشد محیط زیست بر ایده نوینی تحت عنوان ذخیرهگاه زیستکره به توافق رسیدند و از همان سالها ایجاد و تاسیس ذخیرهگاه زیستکره در یونسکو به جدیت پیگیری شد تا از این طریق حفاظت و مدیریت مناطق و عرصه های با ارزش اکوسیستمی و دارای غنای ژنتیکی بالای گیاهی و جانوری با در نظر گرفتن جوامع محلی و نقش مشارکتی آنها در روند مدیریت بهینه و توسعه پایدار به طور عملی امکان پذیر شود.

 وجه تمایز ذخیره گاه های زیست کره از دیگر طبقات حفاظت شده، روش برنامه ریزی و مدیریت مناسب آنهاست که بر پایه استفاده های چند منظوره و سپردن نقش اساسی و سازنده به جوامع محلی استوار است.

 در این برنامه ریزی ها، توجه به ارتباط متقابل انسان و منابع طبیعی و استفاده پایدار، زمینه حفاظت و حمایت از منابع ژنتیکی گیاهی و جانوری، پژوهش، نظارت و کنترل پیوسته زیست محیطی را فراهم می آورد.

نظر شما