رییس سازمان محیط زیست:

هنوز با اجرای طرح های انتقال آب کارون موافقت نکرده ایم

۱۳۹۴/۰۳/۲۰ - ۱۱:۳۶:۱۳
کد خبر: ۲۹۱۲۳۸
هنوز با اجرای طرح های انتقال آب کارون موافقت نکرده ایم
معصومه ابتکارگفت: این سازمان هنوز هیچ موافقتی با اجرای طرح های انتقال آب از رودخانه کارون نکرده است.

به گزارش گروه محیط زیست خبرگزاری برنا، معصومه ابتکار  در پنجمین سفر خود که همزمان با هفته محیط زیست به  خوزستان  رفته بود ، در نشست خبری استانداری خوزستان در اهواز، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست هنوز هیچ موافقتی با اجرای طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون نکرده و در جایی هم که موافقت کردیم برای تامین آب شرب بوده است.

وی افزود: در طرح های انتقال آب میان حوضه ای اولویت با تامین آب شرب در تمام نقاط کشور است.

 ابتکار با بیان اینکه مصرف آب در همه کشور اعم از خوزستان و اصفهان باید مدیریت شود، تاکید کرد: نیازهای شرب استانداردهای تعریف شده ای دارد و نمی توان به بهانه آب شرب، آب را برای کشاورزی انتقال داد.

وی گفت: برای طرح هایی که به رودخانه کارون آسیب وارد کند مجوزهای زیست محیطی صادر نمی شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر مدیریت جامع منابع آب در تمام رودخانه ها اعم از کارون، کرخه و زاینده رود، افزود: حفاظت از کارون و بازنگری طرح های حوضه این رودخانه و احیای تالاب ها از برنامه های شورای عالی آب است.

وی درباره مجوز آبگیری سد گتوند اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در زمان آبگیری اعلام کرده بود که آبگیری این سد به صلاح نیست و مجوز آن را صادر نکرده بود اما با دستورات مقامات در دولت قبل این سد آبگیری شده است.

وی همچنین در پاسخ به اینکه موضع سازمان محیط زیست درباره طرح های فاقد ارزیابی زیست محیطی اعم از بندرتجاری شادگان، طرح های گردشگری آبی، توسعه نیروگاه رامین و طرح های انتقال آب که در خوزستان در حال اجرا هستند چیست، اظهار کرد: در دولت یازدهم کمیسیون ماده 215 در سازمان مدیریت و برنامه ریزی بسیار جدی است؛ بر این اساس اعتبارات مربوط به طرح های عمرانی منوط به تایید ارزیابی های زیست محیطی است.

وی تاکید کرد: در این دوره هیچ طرحی بدون مجوز زیست محیطی اجازه فعالیت نداشته و طرح های فاقد مجوز تا زمان اتمام ارزیابی متوقف شده اند.

وی اضافه کرد: در فرآیند ارزیابی طرح های عمرانی بازنگری شده و با کمک مشاوران علمی و دانشگاهی امکان تاثیرگذاری در توقف طرح ها تا زمان اصلاح و بهبود به وجود آمده است.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه همه طرح ها باید پیوست زیست محیطی داشته باشد گفت: اجازه نمی دهیم طرح ها بدون توجه به ارزیابی زیست محیطی و نتایج آن عملیاتی شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ارزش خدمات زیست محیطی هر هکتار از اراضی تالاب هورالعظیم 15 هزار دلار است.

وی با اشاره به بازدید خود از تالاب هورالعظیم اظهارکرد: در دولت گذشته با ایجاد حوضچه خارج از ضوابط محیط زیست توسط وزارت نفت مانع از آبگیری تمام این تالاب شده بودند که با گشودن دریچه های حوضچه شماره دو به سه، بخش هایی از تالاب احیا شده است.

ابتکار ارزش های هورالعظیم را یادآور شد و اظهار کرد: این تالاب نعمت بزرگ خوزستان و جاذبه گردشگری کم نظیر آن است.

وی اضافه کرد: هیاتی از سوی دولت و با حضور نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست هم اکنون در اجلاس کنوانسیون رامسر در اروگوئه به سر می برد تا کارگروهی مرتبط با هورالعظیم برگزار کنند.

رییس ساطمان حفاظت محیط زست اظهار امیدواری کرد: مدیریت این تالاب با همکاری و حمایت بین المللی اجرا شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز