مصرف بی رویه مسکن ها علت۷۰ درصد سردردهای میگرنی مزمن است

۱۳۹۴/۰۳/۲۳ - ۰۹:۲۰:۲۱
کد خبر: ۲۹۱۷۷۷
مصرف بی رویه مسکن ها علت۷۰ درصد سردردهای میگرنی مزمن است
رئیس انجمن علمی سردرد ایران با اعلام اینکه به طور متوسط آمار سردردهای میگرنی در زنان جوان 17 درصد است گفت: از این میزان 70 درصد کسانی که به سمت میگرن مزمن می روند، دست به مصرف بیش از اندازه مسکن ها می زنند.

به گزارش گروه سلامت جوان خبرگزاری برنا، دکتر منصوره تقاء با بیان اینکه انجمن سردرد،  زیرمجموعه انجمن متخصصان مغز و اعصاب است اظهار کرد: حدود سه ماه پیش انجمن سردرد ایران با انجمن جهانی سردرد و اخیرا با انجمن سردرد اروپا، ارتباط برقرار کرده است.

وی افزود: تلاش ما این است که بتوانیم فعالیت های خود را گسترش دهیم. بخش اول فعالیت های این انجمن به بیماران و بخش دوم به پزشکان اختصاص دارد.

رئیس چهارمین کنگره بین المللی سردرد با بیان اینکه در نظر داریم سمینارهای دوره‌ای برای مبتلایان به سردرد به منظور آشنایی و نحوه برخورد با سردرد برگزار کنیم گفت: مصرف بی رویه مسکن ها که عامل 70درصد سردردهای میگرنی مزمن است، از جمله دغدغه های ماست که در این سمینارها به تفصیل درباره آن صحبت خواهیم کرد.

 تقاء ادامه داد: مصرف بی رویه مسکن ها می تواند عوارضی بر جا بگذارد، نخست آنکه می تواند سردرد را در فرد مقاوم و دایمی تر کند و از نظر گوارشی و کلیوی هم آسیب رسان باشد

وی با بیان اینکه سردرد شایع ترین شکایت بشری است و  حداقل 40درصد افراد بزرگسال در طی یک سال حداقل یک مرتبه سردرد را تجربه می کنند آمار سردرد میگرنی را در خانمهای جوان حدود 17درصد اعلام کرد و گفت: سردرد تنشی و میگرنی شایع ترین نوع سردرد هستند و بر طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی میگرن در میان 10 بیماری ناتوان کننده درطول زندگی قلمداد می شود و یک حمله شدید میگرنی از جت میزان ناتوانی مقطعی که در فرد بیمار ایجاد می کند قابل مقایسه با فلج دست و پا، مشکلات حاد روان پزشکی و فراموشی است.

تقا اضافه کرد: از طرفی با توجه به اینکه سردرد های اولیه شامل سردردهای تنشی و میگرنی اثری بر میزان مرگ و میر و عوارض قابل دید ظاهری ندارند توسط سازمانهای بهداشتی و دولتها کمتر به آنها توجه می شود و هزینه های کمتری صرف افزایش دانش عمومی و تخصصی در مورد سردرد و ارائه خدمات بهداشتی مقابله کننده با سردرد می شود.

رئیس چهارمین کنگره بین المللی سردرد ادامه داد: با وجودی که این نوع سردردها تأثیری بر کاهش طول عمر افراد ندارند اما در صورت تکرار زیاد آنها یا مزمن شدنشان عامل ایجاد ناتوانی شدید بویژه در سالهای فعال زندگی می باشند به طوری که منجر به از دست رفتن ساعات زیادی از فعالیت اجتماعی می شوند.

وی افزود: شیوع مشکلاتی مثل افسردگی در کسانی که حملات شدید میگرن را تجربه می کنند یا مبتلا به سردردهای تنشی یا میگرن مزمن هستند بسیار بیشتر از دیگر افراد است.

تقا تصریح کرد: تمامی نکات فوق بیانگر این مطلب است که موضوع سردرد مساله سلامتی و بهداشتی مهمی است که باید مورد توجه مسولان بهداشتی کشور و متولیان آموزشی وپزشکی- بهداشتی کشور قرار گیرد. در همین راستا انجمن سردرد ایران زیر مجموعه انجمن مغز و اعصاب ایران با هدف ارتقاء‌سطح دانش عمومی در زمینه سردرد و نیزارتقاء سطح دانش متخصصان، پزشکان عمومی و کارکنان بخش بهداشت در مورد مراقبت ها و درمانهای مربوط به سردرد فعالیت های خود را افزایش داده است.

وی اظهار کرد: این انجمن در نظر دارد جهت آگاهی بیشتر در سطح عمومی مطالب آموزشی را به صورت سریال در رسانه های عمومی انتشار دهد که در روزهای آتی آن را آغاز می کنیم.

وی در ادامه از ترتیب دادن سمینارهای یک روزه فصلی برای پزشکان نیز خبر داد و گفت: امیدواریم مجموعه این اقدامات بتواند به پیشبرد اهداف ما کمک کند.

تقاء در انتها به برگزاری چهارمین کنگره بین المللی سردرد  کرد و گفت :این کنگره از  25 تا 27 شهریورماه در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز