کارگاه آموزشی توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست برگزار شد

۱۳۹۴/۰۳/۲۵ - ۰۹:۰۷:۵۴
کد خبر: ۲۹۲۳۶۷
نخستین کارگاه آموزشی توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست که همزمان با هفته محیط زیست در استان خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش گروه محیط زیست خبرگزاری برنا، زهرا جواهریان مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست با بیان اینکه هدف از نخستین کارگاه آموزشی توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست که همزمان با هفته محیط زیست در استان خراسان رضوی برگزار شد، فرهنگ سازی و ارتقاء دانش مدیران و کارشناسان استان های کشور در خصوص توسعه پایدار، اقتصاد سبز و محیط زیست است، گفت: به منظور نیل به اهداف کنفرانس ریو+20 و جریان سازی اقتصاد سبز در برنامه های کشور، همچنین تبیین مباحث کلیدی آن در برنامه ششم توسعه کشور برگزاری چنین کارگاه هایی ضروری است.

جواهریان افزود: در راستای بیانات رهبر معظم انقلاب درخصوص لزوم حفظ محیط زیست، منابع طبیعی، همچنین تاکید اصل پنجاهم قانون اساسی کشور مبنی بر حفظ محیط زیست به عنوان یک وظیفه همگانی و الزامات قانونی مندرج در برنامه چهارم و تنفیذی در برنامه پنجم توسعه کشور و اجرایی سازی سیاست های ملی مصوب کمیته ملی توسعه پایدار این کارگاه برگزار شد.

وی ادامه داد: این کارگاه آغازی بر اجرایی نمودن سیاست های توسعه پایدار است که در جهت جریان سازی اقتصاد سبز و وارد نمودن اهداف توسعه پایدار در برنامه ششم در کل کشور اجرا خواهد شد.

مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست اظهار کرد: در این کارگاه مطالبی در خصوص وضعیت و چالش های پیش رو در محیط زیست کشور از جمله؛ بحران آب، فرسایش خاک، معضل ریزگردها و سرانه مصرف انرژی ارائه شد.

جواهریان گفت: همچنین مسئله ظرفیت زیستی زمین و ردپای اکولوژیک و ارتباط آن دو با الگوی مصرف موجود در کشور و محدویت های کره زمین در پاسخگویی به نیاز جمعیت فعلی از جمله مباحثی بود که در این کارگاه مورد تاکید قرار گرفت.

وی افزود: در ادامه و در بخش اقتصاد محیط زیست نیز به ضرورت و اهمیت بحث ارزش گذاری منابع و زیست بوم های حساس در کشور با ارائه مطالبی پیرامون نقش محیط زیست در نظام اقتصادی، معرفی اقتصاد محیط زیست، ضرورت لحاظ ارزش های محیط زیستی و لزوم محاسبه خسارات وارده به محیط زیست پرداخته شد و گزارشی از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در این حوزه ارائه شد.


مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست اظهار کرد: در بخش توسعه پایدار نیز با اشاره بر محورهای برگرفته از کنفرانس ریو + 20 در سال 2012 و همچنین لزوم پیاده سازی اقتصاد سبز در نظام اقتصادی کشور، مباحثی چند در خصوص ماهیت و نتایج منتج از اقتصاد سبز، مدیریت سبز، مدیریت استراتژیک و روند پیشرفت توسعه پایدار و نیل به شاخص های این حوزه طی سال های اخیر، مالیات سبز و مشاغل سبز ارائه شد و اقدامات صورت گرفته در هر یک از این موارد و فرصت ها و تهدیدهای موجود در هر بخش مورد بحث قرار گرفت.


جواهریان گفت: در پایان نیز طی نشستی پرسش و پاسخ میان ارائه دهندگان مطالب و مخاطبین دوره به منظور تبادل نظر و استفاده از تجارب بین بخشی و دستیابی به نتایج بهتر در مطالعات پیش رو انجام پذیرفت.


گفتنی ست؛ این کارگاه ها در استان های دیگر نیز به صورت منطقه ای برگزار خواهد شد و در تاریخ 26/3/94 استان کرمانشاه میزبان پنج استان همجوار در دومین کارگاه آموزشی خواهد بود .

نظر شما