برنامه‌های کاهش آسیب از عواقب بهداشتی ناشی از مصرف مواد مخدر جلوگیری می‌کند

۱۳۹۴/۰۳/۲۵ - ۱۲:۲۵:۱۲
کد خبر: ۲۹۲۴۷۵
برنامه‌های کاهش آسیب از عواقب بهداشتی ناشی از مصرف مواد مخدر جلوگیری می‌کند
یک پژوهشگر اعتیاد با بیان اینکه علاوه بر انجام اقدامات کاهش تقاضای مصرف مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها، باید برنامه‌هایی در جهت کاهش آسیب هم اجرایی شوند، گفت: برنامه‌ها باید در آن جهت باشد که عواقب بهداشتی ناگوار ناشی از مواد مخدر را کاهش دهد.

به گزارش گروه آسیب های اجتماعی خبرگزاری برنا، سید عباس هژبری دبا بیان این مطلب افزود: برای کاهش تقاضای مواد مخدر صنعتی و شیمیایی باید برنامه‌های پیشگیری به‌طور وسیع طراحی شود تا بتوان از گرایش افراد سالم به سمت اعتیاد جلوگیری و به افراد معتاد برای فائق آمدن بر وابستگی‌شان به اعتیاد کمک کرد.


وی با بیان اینکه برای یاری به افراد در معرض خطر یا معتاد و خانواده‌های آنان باید از تمام امکانات بالقوه‌ی نهادها استفاده کرد، اظهار داشت: برنامه‌های کاهش تقاضا باید از ناپسند نشان دادن مصرف اولیه مواد مخدر تا عواقب منفی بهداشتی و اجتماعی را در برداشته باشد.

به گفته این پژوهشگر اعتیاد، دست‌اندرکاران، کارشناسان و رسانه‌ها باید سطح هوشیاری عمومی را در زمینه خطرات مصرف مواد مخدر افزایش دهند و دستگاه‌های مقابله‌ای نیز با مکان‌هایی که مردم را به مصرف مواد مخدر تشویق می‌کنند، مقابله کنند.

هژبری افزود: رسانه‌های گروهی برای تحقق رویکرد مبارزه اجتماعی با مواد مخدر و به‌منظور بالا بردن میزان آگاهی و سیاست عامه نسبت به موادمخدر برنامه‌های آموزشی را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

 

وی، تشویق روزنامه‌ها و مجلات برای انتشار گزارش‌های ادواری درباره خطرات مصرف مواد مخدر صنعتی و داروهای روان‌گردان، راه‌های پیشگیری و درمان آنها، تشویق انتشار مقالات علمی و مستند درباره وضع موجود و مضرات و خطرات سوء مصرف مواد، گنجاندن آموزش‌های مربوط به مواد مخدر و اعتیاد در برنامه‌های رسمی مدارس و برنامه‌های دانشگاهی را از اقدامات مهمی خواند که می‌تواند در تحقق رویکرد اجتماعی شدن مقابله با اعتیاد موثر باشند.


این پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه موادمخدر و داروهای روان‌گردان از مهمترین معضلات جامعه امروز است، اظهار داشت: نباید تصور کرد که موادمخدر و روان‌گردان‌ها محدود به حشیش، تریاک، هروئین، شیشه و غیره است، بلکه اعتیاد آسیب‌های فراوانی دارد و دسترسی آسان و سریع به مصرف آنها را به نابودی می‌کشاند.


این پژوهشگر گفت: همچنین علاوه بر برنامه‌هایی که با هدف تامین بهداشت معتادان تدوین و اجرا می‌شود باید برنامه‌هایی در جهت محفوظ نگهداشتن ارزش های اجتماعی، دینی، اخلاقی و کاستن از زیان های اقتصادی ناشی از مواد مخدر، نیز تدوین شده و به اجرا درآیند. به عنوان مثال اجرای برنامه‌های نگهداری و درمان کامل معتادان در مراکز کاهش آسیب تا وقتی که اطمینان حاصل شود، معتاد، ترک اعتیاد و قطع وابستگی روانی کرده و خطر بازگشت به مصرف مواد منتفی است، ضروری است.


هژبری در پایان تاکید کرد: مسوولان بدون ارزیابی طرح‌های کاربردی در جهت اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر و کاهش تقاضا نمی‌توانند به تحقق این رویکرد دست یابند، باید تمامی اقدامات و برنامه‌ها کارشناسی شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز